VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.  (läst 1657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Nilsson

  • Gäst
Ulf Nilsson
Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« skrivet: maj 24, 2020, 09:23:09:09 »
Håller inte när  vattnet kvar i pumpen när den stänger av för natten. Har nivåskillnad på ca1,5 meter mellan pump och pool.
Har bytat pump till 1,5 hk nyligen. Har fungerat i över 10 år. Har någon  tips?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2020, 11:11:09:09 »
Det kan bero på att det läcker in luft. O-ringen vid locket till pumpens silkorg är ett vanligt ställe där det kan läcka. Spindelpackningen vid centralventilen på sandfiltret är ett annat vanligt ställe.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Anders_i_Götet

SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2020, 13:27:23:23 »
Hej, har själv pump o filter 1m ovan poolnivå.
Jag utgår från att du har en backventil innan pumpen, annars blir det svårt. Min erfarenhet är att backventilen behöver rengöras med jämna mellanrum, det fastnar hår och dyligt som försämrar fjädern i backventilen.
/Anders

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2020, 18:38:56:56 »
Jag har då ingen backventil och det fungerar då klockrent med pumpen 1-1,5m över vattenytan, nu kör jag pumpen 24/7 eftersom jag inte förstår varför folk stänger av den under natten men vid strömavbrott och dyligt så är det inga problem.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2020, 19:54:09:09 »
Hej,
Förstår heller inte varför man stänger av rening under natten. Tommy har rätt att något är otätt. Normalt uppstår ett vakuum som gör att vattnet inte rinner tillbaka.
Ett lätt sätt att lösa detta är att sätta en backventil vid skimmern.
Så jag tillförde inget nytt i frågan utan bara sammanfattade det ni skrivit.


Roger

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2020, 20:11:19:19 »
Hej,
Förstår heller inte varför man stänger av rening under natten. Tommy har rätt att något är otätt. Normalt uppstår ett vakuum som gör att vattnet inte rinner tillbaka.
Ett lätt sätt att lösa detta är att sätta en backventil vid skimmern.
Så jag tillförde inget nytt i frågan utan bara sammanfattade det ni skrivit.


Roger
självklart är det ingen nackdel med en backventil, bara lite bökigt om det blir problem med den Beroende på hur det ser ut runt poolen där ventilen sitter.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2020, 20:23:34:34 »
självklart är det ingen nackdel med en backventil, bara lite bökigt om det blir problem med den Beroende på hur det ser ut runt poolen där ventilen sitter.

Håller med dig där.
Min pump sitter 1.5m över poolen. Ett enkelt sätt att lösa detta är att pumpen går 24/7. Detta är inte min huvudanledning. Det är att samla upp ev. bundet klor i min fettabsorbator i skimmern.

Har inte heller en backventil.

Har själv ett elskåp med timers för cirkulationspumpen.
Vill man minska sin elförbrukning är det bättre om man installerar en frekvensomriktare och minskar hastigheten på pumpen och flödet än att stänga av flödet.
Roger

Utloggad nyburjare

SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2020, 16:36:06:06 »
Har alltid haft pumpen långt över vattenytan , tycker det är kanon för man får veta omedelbart och det är nåt läckage nånstans, för då sjunker vattnet ner i poolen och då är det nåt fel som skall tätas enda bökiga kan vara vid uppstart men det gör jag bara en gång, sätter en plugg i skimmern fyller på vattnet från pumpen , skruvar på locket , tar bort pluggen då skall vattnet stå kvar i pumpen , annars kör den torrt

Utloggad Poolexperten

SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2020, 10:20:33:33 »
Håller inte när  vattnet kvar i pumpen när den stänger av för natten. Har nivåskillnad på ca1,5 meter mellan pump och pool.
Har bytat pump till 1,5 hk nyligen. Har fungerat i över 10 år. Har någon  tips?
Poolens vatten ska omsättas 4 ggr per dygn för att hålla reningsprocessen igång och ska helst gå dygnet runt. Annars måste man sätta en spädningsanordning där man får fylla på pumpen vid uppstart manuellt eller automatisk påfyllning. Något vi utför...

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Orkar inte hålla vattnet kvar när pumpen stänger av.
« Svar #9 skrivet: juni 05, 2020, 14:01:15:15 »
Annars måste man sätta en spädningsanordning där man får fylla på pumpen vid uppstart manuellt eller automatisk påfyllning. Något vi utför...

Tycker inte det låter som en bra idé alls. Man sätter inte en automatisk luftpåfyllare på däcket om man har pyspunka. Man lagar istället.
I trådskaparens fall är det garanterat en läcka som alla har skrivit innan. Utrustningen ska vara tät nog att kapillärkraften ska orka behålla vattnet. Sedan kan en backventil vara ett komplement ifall ett läckage skulle uppstå.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan