CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av pool (Tjällden 4*8)  (läst 8787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #30 skrivet: april 16, 2018, 23:01:49:49 »
Missförstånd, jag har inte det platta bräddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #31 skrivet: april 17, 2018, 06:57:22:22 »
Okej ångrar du dig att du tog det platta bräddalvloppet?
Eller har du automatisk påfyllning av vatten?

Blir så osäker, nu fick jag frågan om jag verkligen ska ha rostfritt då dom oftast säljer dom i plast. Från början tänkte jag att den vanliga vita plaste skulle bli ful, gul och tråkig med tiden men den kanske inte blir det?
Det går kanske att byta panelen på bräddavlopp lampor och inlopp så att den ser fräsch ut hela tiden?

Vår skimmer var 15 år när vi bytte ut den p.g.a. haveri.
Plasten i sig var fortfarande fräsch tycker jag i alla fall, det som farit mest illa var nog locket på sidan av poolen, där man plockar upp silen.
(UV-ljuset från solen hade fått ytan lite matt, och då tar den ju åt sig smuts lättare)
Men jag tror inte man behöver oroa sig som mycket för att det skall gulna.
Kör man med en svamp typ de jag säljer i webbshoppen ett par gånger/år så tycker jag att de ser som nya ut: https://www.energibutiken.se/sv/poolsvampen/144-poolsvampen.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #32 skrivet: april 17, 2018, 19:40:49:49 »
Erik, vad har du för bräddavlopp? du har skrivit top skimmer trodde att du hade phalens wide då.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #33 skrivet: april 17, 2018, 23:05:23:23 »
Dåligt skrivet av mig, jag ber om ursäkt. Måste ändra det där. Om jag fyller till toppen på skimmern blir det 38 m3. Varje cm är ung. 250 liter. Så fyra cm längre ner är det bara 37 m3.

Syns i bakgrunden här.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #34 skrivet: april 18, 2018, 06:33:22:22 »
Okej då är jag med :)

Är det ingen på forumet som kör med phalens bräddalvlopp wide?


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #35 skrivet: april 18, 2018, 07:24:48:48 »
Jag tror inte att det är något större problem att köra med widemodellen, men eftersom den är (ser ut att vara i alla fall) lägre i öppningen så kanske man måste vara lite mer aktiv med att hålla rätt vattennivå.
Utifrån enbart bilderna så tycker jag att "wide" verkar ha inte bara vidare öppning, utan vidare "kropp" också, summa summarum så ryms mer vatten i skimmer vilket torde göra att den är mindre känslig för vågskvalp och låg nivå än vad den smalare modellen är.
Jag är ganska säker på att pahlen inte säljer nåt som inte fungerar, men visst kan det finnas en liten kompromiss mellan design och funktion.
OM jag får göra en bedömning så kanske du får vara lite mer noga med att ha en relativt hög nivå i skimmern än med den högre modellen, men att det skulle vara någon större skillnad tror i vart fall inte jag.
Sen kan man alltid diskutera vad man tycker är snyggare, men jag tycker att den breda och låga modellen upplevs lite mer premium.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #36 skrivet: april 18, 2018, 17:32:34:34 »
jag känner också att den ser mer premium ut, och jag får den för samma pris som den vanliga.
som du säger man får väll vara lite mer aktiv med påfyllningen men blir det för jobbigt så tänkte jag köpa till phalens nivåvakt med deras magnetventil som går att koppla till baksidan av bräddavloppet.
I detta läget kommer jag att förbereda med framdragning av vatten till mitt teknikrum så att det blir lätt att koppla ihop sen om det skulle behövas.

sen borde det ju inte vara problem med vågor osv detta borde Phalen ha tänkt på tycker man.

Här nedan kommer urklipp på storlekarna,
jag antar att om jag skulle ta Phalens classic så behöver jag ha den med lång hals till min pool.
den rymmer ju mer vatten än wide.
men wide rymmer mer vatten än classic med kort hals.


Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #37 skrivet: april 24, 2018, 22:02:21:21 »
Jag ska förhoppningsvis gräva för poolen på torsdag-fredag och hoppas självklart att det inget berg ligger för högt.

Räcker det med att schakta 500 mm runtom från utsida poolväggar? Är det förmycket?

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #38 skrivet: maj 16, 2018, 22:13:54:54 »
I helgen ska jag montera phalens rostfria bräddavlopp och jag tycker att deras beskrivning är svår att tyda, hur ska bräddavloppet ligga mot fibercementen på en tjällden pool?  Någon som har en bild på hur det ska se ut?
Ska den ligga längs med insida vägg eller ska den sticka in eller ut något i väggen?

Utloggad APR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 1
  • Pool till våren 2021!
    • Visa profil
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #39 skrivet: september 16, 2020, 21:48:47:47 »
Hej. Börjar till hösten att gräva för en 4x8 Tjällden. Hoppas få ställa några frågor ang. vad som diskuterats i denna tråd.

Hur har upplevelsen av Pahlens Wide-bräddavlopp varit hittills, är du nöjd med valet och hur har behovet att fylla på vattennivån sett ut?

Hur högt satte du breddavloppet i väggblocket?

Har du ett eller två bräddavlopp i din 4x8? Tjällden offererar två om väljer plast men det är inte tydligt om det blir ett eller två när man "uppgraderar" till rostfritt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag