VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Konstruktion värme/pumpsystem  (läst 1626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ontop

Konstruktion värme/pumpsystem
« skrivet: april 26, 2017, 22:09:27:27 »
Skall koppla in solfångare och VP på ny pool som blir färdig om ett par veckor, står inför lite dimensionerings/konstruktionsval och söker er hjälp i ämnet. Pumpen kommer att befinna sig nära poolen medan VPn står 10 m bort och solfångaren ytterligare 10 m bort.
Skissade på två alternativ, se bilder nedan. Tänkte lägga slang i avloppsrör under mark för att minska värmeförluster alternativt isolera med s100.
Era kommentarer önskas på följande:
1. PEM eller PVC slang?
2. Dimension på slangar, 50 mm?
3. Parallellkoppling eller två bypass (delvis serie), hur säkerställa mottryck och flöde?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Konstruktion värme/pumpsystem
« Svar #1 skrivet: april 26, 2017, 22:18:54:54 »
1. PEM är lämpligt i mark. PEM tål att frysa, det gör inte PVC.
2. 50 mm eller 63 mm, men det behöver man räkna på. Tryckfallstabeller för PEM finns hos Rinkaby. Datablad för cirkulationspump ger tryck/flöde för pumpen osv.
3. ?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ontop

SV: Konstruktion värme/pumpsystem
« Svar #2 skrivet: april 26, 2017, 22:34:32:32 »
3. ?
Bild 1 eller 2, dvs skall det dras tre eller fyra slangar. Samt vilket är att föredra för att maximera flöde till poolen och minimera mottryck.

Utloggad j-t

SV: Konstruktion värme/pumpsystem
« Svar #3 skrivet: april 27, 2017, 07:50:48:48 »
1. PEM
2. Som TommyC skrev, jag skulle gissa på att 50 räcker iom du kommer behöva köra med bypass ändå
3. Jag funderar själv på samma sak och är inne på parallellkoppling med vars en bypass. Injusteringen blir en utmaning men jag tror det ger bäst resultat. Jag tror inte på att koppla dem i serie, sol först så kommer VP gå av och på varenda gång solen går i moln, VP först och det är svalt ute och solen går i moln så kommer solmattan kyla istället för värma.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Konstruktion värme/pumpsystem
« Svar #4 skrivet: april 27, 2017, 08:46:55:55 »
Med förbehåll att jag inte jobbat med solfångare men borde det inte bli så att om du kopplat dem i serie komme du få "varmt" vatten på inkommande i solfångaren och då minskar väl solfångarens effektöverföringen av värme till vattnet, eller i alla fall krävs det högre temp i solfångaren för att överföra samma effekt mot om du kunde ta kallare vatten till inkommande (vid samma temp på sekundärsidan/poolvattnet).

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad ontop

SV: Konstruktion värme/pumpsystem
« Svar #5 skrivet: april 27, 2017, 19:34:16:16 »
Om man tittar på den första bilden så är tanken att det kalla vattnet delas och passerar vp och solfångare parallellt. Med två returer stänger jag bara av solfångaren (motorstyrd ventil) när solen går i moln.

Utloggad j-t

SV: Konstruktion värme/pumpsystem
« Svar #6 skrivet: april 27, 2017, 19:43:54:54 »
Om man tittar på den första bilden så är tanken att det kalla vattnet delas och passerar vp och solfångare parallellt. Med två returer stänger jag bara av solfångaren (motorstyrd ventil) när solen går i moln.

Det kan fungera, vattnet kommer ta vägen med minst motstånd så justerar du bägge ventiler rätt så.
Kruxet kan bli när du stänger ventilen för solfångaren och resterande vatten ska passera genom värmepumpen alt tryckas i bypass, det kanske blir fel volymer genom värmepumpen då.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan