CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storpool i Våglyckan  (läst 24052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shankly

SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #10 skrivet: maj 02, 2013, 20:14:45:45 »
Då var det färdig skottat, inte direkt jätteroligt. Imorgon är det stenmjöl som står näst i tur, men det slipper jag iaf. kärra till gropen.

Poolgiganten

Utloggad Shankly

SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #11 skrivet: maj 02, 2013, 20:22:25:25 »
Bra träning inför Beach (Pool) 2013 ;) . Lycka till med poolbygget
Tack ska du ha. Aldrig fel med lite träning O0.

Utloggad Shankly

SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #12 skrivet: maj 03, 2013, 11:53:52:52 »
Då var det färdig skottat, inte direkt jätteroligt. Imorgon är det stenmjöl som står näst i tur, men det slipper jag iaf. kärra till gropen.
Citerar mig själv. Ja jag slipper ju kärra det men det var inte riktigt så här jag hade planerat det...
Lyckades få hitt ett lass stenmjöl med kort varsel idag genom en bekant till min morfar, tyvärr var jag borta på ett 15min-ärende precis när han var här så han tippade av det 2m framför gropen istället för i. Bara att börja ösa...

Utloggad Shankly

SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #13 skrivet: maj 06, 2013, 13:40:36:36 »
Var och hämtade poolen hos JF i dag och fick dåliga nyheter ang. min tänkta placering av pump och filter. Min tanke var att ha allt i källaren ca: 20m bort, där pumpen och filtret skulle hamna ca: 1m under vattenytan, men diket fram till vart slangarna ska gå in i källaren lutar uppåt med ca 50-60cm/20m och enligt damen som servade mig så skulle det inte funka. Nån som vet om detta stämmer? Visserligen skulle jag kunna gräva ur diket ytterligare för att komma ner under vattennivån med det skulle bli ett j*vla jobb om inte näst intill omöjligt...

Utloggad Shankly

SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #14 skrivet: maj 06, 2013, 14:37:25:25 »
Läst mig fram lite här i forumet och kommit fram till att min placering pump och samt lila uppförsbacke inte ska leda till några större problem. En backventil borde lösa mina problem. Dock känner jag en vis oro över sträckan dryga 20m.

Detta lästa jag i en annan tråd och är mer eller mindre exakt vad dom sa till mig med.

"När jag fick min "JF-pool på köpet" när jag köpte hus, så hade även den pumpen placerad några dm ovanför vattenytan.
Jag ringde JF och de gick mer eller mindre upp i spinn när de hörde detta.
Så kunde man absolut inte göra och att kör man poolen så, så kommer pumpen att packa ihop.
Jag förklarade att det satt en backventil mellan utloppet o pumpen...vilket väl borde förhindra att pumpen går torr, men det var inte någon acceptabel lösning i deras ögon.
De nämnde också att detta kunde vara en anledning till att jag har svårt för att få dammsugaren att fungera, mer än 3 minuter i taget och att jag får dålig cirkulation i poolen."

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #15 skrivet: maj 06, 2013, 22:18:51:51 »
Jag har en J&F och inne på 4:e säsongen. Min pump står 13-15 m från poolen samt ca 40 cm ovanför vattenytan.

Jag har inga problem och dammsugningen funkar bra. Det enda problem jag har haft var att efter ett par dagars körning gav pumpen upp. Jag är nästan säker på att den inte gått torr för det hände under drift, tror att den var ett måndagsexemplar :)
Jag fick en ny av J&F.

Kan även nämna att jag kör utan backventil. Så länge systemet är tätt så rinner inget vatten tillbaka när pumpen står still.
Kan även avråda från backventil, i alla fall om du kommer att gräva ner den så den inte är lättåtkomlig. Min kollega har det så och det kan komma in löv i den som sätter dess funktion ur spel samt även täpper till i flödesriktningen. Han är måttligt road de gånger han måste lyfta bort stenläggningen och gräva fram den minst någon gång per år.

Jag tror inte du kommer få några problem även om det är 20m.

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Shankly

SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #16 skrivet: maj 07, 2013, 11:27:47:47 »
Uppmuntrande läsning Ubbe :). Min backventil skulle hamna tämligen lätt åtkomligt om jag skulle sätta den strax efter breddavloppet. Men funkar det utan så slipper man ju helst.
En tanke som slagit mig är att ha pumpen direkt vid poolen under däcket och bara ha filtret i källaren, eller vill man försöka ha lika lång sträcka på båda sidor pumpen eller kvittar det <dontkn>.
En till sak som slagit mig är hur stort tryckfall får jag av vvx?
Många frågor just nu...

Nä nu är det ut i första riktiga vårvärmen och göra sista justeringarna i stenmjölet. Siktar på att få upp poolen till helgen <antman>.

Utloggad Shankly

SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #17 skrivet: maj 07, 2013, 14:34:33:33 »
Då var det paddat å klart för resning av pool. Leica säger att det är rakt å fint även Hultafors håller med, så det duger åt mig O0.

Skickar med en bild på min hemmagjorda bottenlist. Räknar man bort den kostnaden för betongmattan som jag skulle köpt iaf.(1200:-/80m2). Så har listerna kostat mig under 300:- och några timmars arbete. Övervägde först att göra dom av syllisolering men fick bli betongmattan iom. att jag redan hade den. Men resultatet hade nog blivit lite bättre med syllisolering då den är lite tätare i materialet.

Utloggad Shankly

SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #18 skrivet: maj 07, 2013, 14:40:17:17 »
Beklagar den undermåliga kvalitén på bilderna, repig mobillins. Får börja ta med mig systemkameran ut...

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Storpool i Våglyckan
« Svar #19 skrivet: maj 07, 2013, 18:57:20:20 »
Gör inte en för liten hemmagjord profil för då kommer den att trycka ut väggen ur bottenskenan.

Strunta i backventilen, onödigt objekt som jag utan bättre vetande en gång installerade. Samlar bara massa skit. Se till att det blir tät på sugsidan så behövs ingen.

Pump skall stå nära filter, försök ha bägge inomhus så håller det längre och risken för frostskador minimeras.

/ronson

lycka till O0
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag