VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Automatisering med BESGO ventil samt ASEKO HOME, någon som provat?  (läst 2759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niblom

Hej,

Pool levereansen är sen så jag har för mycket tid att fungera på tekniken...

Jag har funderat på en sån här:
https://orders.aseko.com/en/dosing-and-control-system/40-asin-aqua-home-clf

Samt en BESGO ventil för automatisk backspoolning. Då kan jag få i stort sett helt automatiserad pool med display inomhus där jag kan sköta allt!

Någon som provat ovanstående?

Mvh Niklas

Poolgiganten

Utloggad niblom

SV: Automatisering med BESGO ventil samt ASEKO HOME, någon som provat?
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2019, 20:19:52:52 »
Ingen har svarat så jag misstänker ingen har någon erfarenhet. Jag kommer nog köra på ASKO systemet i någon form men hoppar nog den automatiska backspolningen pga pris + att jag har en begränsad mängd med vatten så jag vill nog köra med så lite backspoolning som möjligt.

/N

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Automatisering med BESGO ventil samt ASEKO HOME, någon som provat?
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2019, 21:21:10:10 »
Jag har aldrig hört talas om dessa system, men det är ju alltid kul med leksaker. Själv kör jag en kombination av flera saker:
Klor och syra dosering mha Zodiac Chlor Perfect resp. pH Perfect. Ett relä som drar cirkulationspumpen säger även åt dem om pumpen går eller inte, så det inte doseras i stillastående vatten. Denna ingång såg jag inte att Minimaster har så därför föll val på Zodiac.
Bergvärmepumpen har tillbehöret "Pool40" från Nibe. Detta ser till att värmetillförsel  startas och stoppas enligt angivna gränsvärden. Detta tillbehör drar cirkulationspumpens relä när värme tillförs. Sedan har jag en Z-wave-puck från Qubino som också drar nämnda relä enligt ett schema så poolvattnet cirkulerar genom filtret tillräckligt mycket.
Z-wave kontrollerar jag med Domoticz där även all annan hemautomation styrs och data loggas. NibeUplink registrerar även poolvärmen i Domoticz.
Jag får då all data som rör min fastighets temp, luftfuktighet, elförbrukning i olika rum och utomhus. All belysning, värmefördelning mm. kontrolleras även där. Allt i ett och samma system. Det enda jag känner att jag saknar som nog Ditt system tillför är logging av klor- och syravärden i poolvattnet, men det  är mer eller mindre konstant ändå.

Men dela gärna med dig av upplevelsen med ditt val. Det låter onekligen spännande.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad SwimLAB

  • Pooltekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Landvetter Poolteknik / SwimLAB
SV: Automatisering med BESGO ventil samt ASEKO HOME, någon som provat?
« Svar #3 skrivet: december 07, 2019, 01:02:38:38 »
Nu lär du ha provat då det var ett tag sedan du skrev.

Jag har använt Besgo ventiler för både backspolning, grovfilterrömning, klarapolning och interncirkulation i ett gäng år nu. Ruskigt robusta prylar och nästan lite irriterande enkel teknik bakom. Kräver att filteranslutningarna sitter på sidan av filtret och behöver antingen lufttryck eller vattentryck på ca 3 bar för att fungera.

Gällande Asin Aqua HOME så har jag installerat ett gäng maskiner sedan i somras. Systemet fungerar utmärkt och håller väldigt precisa värden givet att vattnet har rätt alkanitet. Jag jobbar nu på att översätta alla ASEKO mjukvaror till Svenska.

Det blir dock jäkligt viktigt att ha automatisk vattennivåhantering tillsammans med automatisk backspolning. Dessa två går hand i hand. Enheten fixar båda men kräver en magnetventil för spädvatten och en diffrentialtryckgivare för att allt ska lira. Just tryckgivaren är relativt dyr jämfört med mekaniska vattennivåsystem. Besgo-ventilen är billig om man jämför med t ex Badutronic som dessutom strular ganska frekvent.

Kort sagt ett bra system som är lätt att få att fungera korrekt från början.

Som med all autodosering finns några viktiga hållpunkter.

1. Låt vattnet cirkulera över mätproberna i minst ett dygn innan du startar dosering.
2. Se till att mätvattnet är mot mark för att undgå mätfel. Det räcker inte med jordkabelnfrån skimmer då impeller i pump och rörledningar bygger upp statusk laddning som skapar felaktiga mätdata.
3. Kanske det viktigaste av allt. Balansera poolvattnet! Korrekt alkanitet (ca 100), pH på ungefär den nivå du önskar ha, ORP/Cl på den nivå som önskas. Detta gör man innan man ens funderar på att starta upp maskinen.

Säkert inga stora nyheter för alla belästa poolägare här men viltigt att betona.
Landvetter Poolteknik / SwimLAB
www.swimlab.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan