VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025  (läst 4766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solsidan

Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« skrivet: april 12, 2018, 14:06:09:09 »
För 2 år sedan så köpte jag ett SPABAD av "Kalle Anka" företaget SWEBAD -tyvärr!!
Efter ett par månader så började badet läcka vatten, en läckande cirkulationspump konstaterades och en ny installerades (en bättre sades det). GARANTI!

Nu är vi där igen, pumpen läcker vatten och måste bytas och nu skall då jag bekosta kalaset enligt försäljaren på SWEBAD!?
Man hänvisar till "handhavandefel" då jag använt mig av klorpuckar in emellan. Jag skall dessutom i efterhand betala för arbetskostnad, milersättning & arbetstid för den felsökning/service som gjorts, något som inte informerats om innan, Kostnad på ca 3.000kr!? Dessutom har dom brist på förstånd då dom i samma andetag skickar en offert på en ny pump, milersättning & arbetskostnad ca 7.000kr

Det finns mer att berätta om detta oansvariga företag SWEBAD som borde stänga ner sin verksamhet ASAP.

Men, nu till min fråga: vad skall jag göra? Köpa en ny pump via nätet? Vilken passar/vad skall jag välja??? Hjälp......
« Senast ändrad: april 13, 2018, 08:51:51:51 av Solsidan »

Poolgiganten

Utloggad Teknikern

SV: Läckande Cirkulationspump Babolat 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #1 skrivet: april 12, 2018, 21:40:30:30 »
Skruva bort pumpen, ta in den i verkstan/garaget, skruva isär den, beställ nya lager och ny mekanisk tätning, byt delarna, skruva ihop pumpen och montera den och tuta och kör. Det där hinner du på en kväll och delarna kan beställas i förväg efter typskylten på motorn.

Ja så gör jag iallafall.

Utloggad Solsidan

SV: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #2 skrivet: april 13, 2018, 08:49:19:19 »
Wow, du verkar händig på min ära - respekt! Vart beställer du dessa delar?

Är Babolat ett dåligt märke ur kvalitetssynpunkt? Någon som vet? OM jag skulle köpa en ny pump, vilket märke och vem vänder man sig lämpligast till?

Tackar ödmjukast för svar.

Utloggad Telekiter

SV: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #3 skrivet: april 13, 2018, 09:10:32:32 »
ehmm...det var ju riktigt dåligt av Swebads försäljare, låter lite som ett ARN-ärende. Att hänvisa till "handhavandefel" pga att du använt klorpuckar verkar helt galet ju.

Eftersom det är en 2,5 HK-pump så är det väl en sån kombinerad circ/massagepump? Vore det en separat cirkpump är den ju på tok för överdimensionerad. Balboa är ju ett bra märke så att pumpen bara håller ett år (fast även om det vore en sk dålig Kinapump så brukar de ju ändå hålla typ 3 år) vekar mycket märkligt. Runt 5000 kr borde en helt ny sån pump kosta om du köper den själv. På Kinabaden brukar dock (iaf vad jag läst på specarna) även separata cirkpumpar vara väldigt stora (typ den du beskriver). Den strl behövs inte alls och jag vet inte varför kinabaden kör på detta sättet. Kanske för att det vid montering/tillverkning är enklare/snabbare att sätta likadana pumpar överallt så inga förväxlingar görs (fast detta är ju en spekulation). En lämplig kvalitetspump för enbart cirkulation går lös på runt 3000 kr. Finns en ganska ny tråd där detta tagits upp.

/Urban.

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #4 skrivet: april 13, 2018, 11:05:27:27 »
borde kanske säljaren fixat av ren goodwill...trist när det händer inom så kort tid. Dock när jag köpte mitt Swebad stod det klart och tydligt att puckar inte fick användas:

"På grund av den ökade risken för överdosering av klor rekommenderar vi endast granulatklor till våra spabad. Överdosering kan leda till att spabadets pumpar och värmare går sönder och det täcks ej av garantin. Var alltid noggrann med att regelbundet kontrollera vattenkvaliteten i spabadet." https://www.bauhaus.se/utespa-swebad-briljant-vit-5-platser-locklyft-arspaket.html#full-description

Antar att de hänvisade till denna klausul? Har själv lite svårt att resonera om detta men har bara kört granulat i mitt Spa (Diamant V2) och har lirat i 3 år nu.


Utloggad Telekiter

SV: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #5 skrivet: april 13, 2018, 11:27:14:14 »
Förvisso, men detta är rena pajaserier för att slippa ta ansvar för det man säljer. Läser man bruksanvisningen så är det busenkelt att hitta nått man kan hävda är "handhavandefel" så man slipper garantiåtgärder. Hade han INTE använt klorpuckar så hade försäljaren istället hävdat att han överdoserat med klorpulver och inte skött kemin rätt. Eller inte bytt filter enligt föreskrift, eller nått annat, Rövarfasoner.

/Urban.

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #6 skrivet: april 13, 2018, 12:28:04:04 »
Jo så kan det säkert vara. Har själv en mest positiv bild av detta märke (och kanske turen att inte drabbas) men tycker att en utbytt pump, av icke-kina märke och relativt ny, skulle fixas av säljaren alt. att Balboa själva. Ofta är det ju så, i fallet bilar, att om en nyare bil havererar som inte går på garanti så går ofta Volvo/Toyota/BMW/etc. själva in och står för kostnaden (goodwill) isf. återförsäljaren.

Utloggad Telekiter

SV: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #7 skrivet: april 13, 2018, 12:48:47:47 »
Jo så kan det säkert vara. Har själv en mest positiv bild av detta märke (och kanske turen att inte drabbas) men tycker att en utbytt pump, av icke-kina märke och relativt ny, skulle fixas av säljaren alt. att Balboa själva. Ofta är det ju så, i fallet bilar, att om en nyare bil havererar som inte går på garanti så går ofta Volvo/Toyota/BMW/etc. själva in och står för kostnaden (goodwill) isf. återförsäljaren.

Du kanske inte haft nått krångel med ditt bad så du sluppit dribbla med garantigrejer? Det vore ju väldigt bra isf :)

/Urban.

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #8 skrivet: april 13, 2018, 13:10:40:40 »
Nä, haft turen hittills. Men är inställd på att jag inom kort åker på ett pumpbyte eller dyl. Varje dag som det inte strular är en seger just nu  ;)

Utloggad Teknikern

SV: Läckande Cirkulationspump Balboa 2,5BHP art.nr 10300025
« Svar #9 skrivet: april 13, 2018, 15:08:17:17 »
Wow, du verkar händig på min ära - respekt! Vart beställer du dessa delar?

Är Babolat ett dåligt märke ur kvalitetssynpunkt? Någon som vet? OM jag skulle köpa en ny pump, vilket märke och vem vänder man sig lämpligast till?

Tackar ödmjukast för svar.
Vilken rörfirma som helst som håller på med värme har eller kan beställa hem delarna liksom alla firmor som pysslar med elmotorreparationer, det är liksom standardprylar med standardmått. Oftast är det gummibälgen i mekaniska tätningen som sagt upp sig och spruckit. Riv pumpen och ta med delarna så hjälper firman till att ta måtten om du är osäker, du märker hur simpelt det är när du river, det är definitivt inte raketforskning och jag var 14 år eller däromkring när jag fixade första pumpen, nu har jag fyllt 60 så erfarenhet finns. Att mekaniska tätningar läcker genom tätningsytorna är ovanligt såvida ingen klantmek spräckt porslinstingen eller skadat grafitringen, googla gärna och se hur en mekanisk tätning är uppbyggd så fattar du vad jag menar med "ingen raketforskning".

Blir du osäker på åt vilket håll du ska gänga loss pumphjulet så kolla åt vilket håll den snurrar i drift, lossar gör du i motsatt riktning. Pumphjulet kan sitta hårt så riv motorn först, då kan du sätta rotorn i skruvstycket med en trasa som mellanlägg för att inte skada den och sen ta i så pumphjulet lossar.

Har du inga kullageravdragare så finns det billiga såna på Biltema som är fullt dugliga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag