VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spabadet strömlöst  (läst 6375 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Spabadet strömlöst
« skrivet: april 08, 2018, 13:39:30:30 »
Mitt Hydropool Serenity är helt strömlöst. Det är ingen propp i proppskåpet som har gått utan det måste vara något annat fel.
Jag ser i strömboxen i badet att det finns några säkringar (se bild). Kan en sån ha gått?
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Spabadet strömlöst
« Svar #1 skrivet: april 08, 2018, 23:16:13:13 »
Det enda sättet att veta säkert är att stänga av all ström till badet, ta ur säkringarna en och en och testa med ett mätinstrument. En trasig säkring kan givetvis få ditt bad att stanna, t.ex. om det medför att ingen manöverspänning finns till kretsarna.

Utloggad TommyC

SV: Spabadet strömlöst
« Svar #2 skrivet: april 09, 2018, 17:05:26:26 »
Säkringen långt till höger i bild, under den svarta kabeln ser ut att vara avbränd. Till vänster ser det ut som tejp över en eller två kablar, vad är det? Skarvar under tejpen? Ser inte professionellt ut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Lassse

SV: Spabadet strömlöst
« Svar #3 skrivet: april 09, 2018, 19:07:02:02 »
Kolla den lilla säkringen som TommyC beskriver.
Det är den som styr kommunikationen mellan panel och elbox.

Sen saknas den erfoderliga dragavlastaren där kabel går in i elboxen.
En fas är tejpad och nollan ligger väldigt nära säkringen.
Är det verkligen en elinstallatör som kopplat in ditt bad ?

Utloggad Teknikern

SV: Spabadet strömlöst
« Svar #4 skrivet: april 09, 2018, 19:27:40:40 »
Alla elektriker kör inte med dragavlastning på sådana där grejer, Thorsman-gummiplugg verkar bli vanligare och vanligare som genomföring men där finns ju ingen form av tätning-dragavlastning och dessutom är det väldigt illa draget så jag tvivlar på att en riktig elektriker eller en hempulare med kunskap gjort det där. I mitt renoveringsobjekt fanns inte heller nån form av tätning och kablarnas dragning,,,,,,ja så dåligt gjort var det länge sen jag såg.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Spabadet strömlöst
« Svar #5 skrivet: april 09, 2018, 20:54:19:19 »
Kolla den lilla säkringen som TommyC beskriver.
Det är den som styr kommunikationen mellan panel och elbox.

Sen saknas den erfoderliga dragavlastaren där kabel går in i elboxen.
En fas är tejpad och nollan ligger väldigt nära säkringen.
Är det verkligen en elinstallatör som kopplat in ditt bad ?

Jag har kollat säkringen och den tycker jag ser ok ut (antar du menar den som är ovanför J21 och J24?). Vore ju skönt om det bara vore så enkelt att bara byta en glas-säkring.

Det är min svåger som har kopplat elen till mitt spabad. Han är elektriker, men ska visa honom era synpunkter. :) Han bor dock 25 mil härifrån och kan inte hjälpa mig nu.
Badet har fungerat felfritt i snart 3 år.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad Lassse

SV: Spabadet strömlöst
« Svar #6 skrivet: april 10, 2018, 07:13:48:48 »
Japp, j21-24

Ta loss den och pipmät den,om du inte redan gjort det.
Har du mätt så att du har 230 på båda faserna vid kopplingsplinten?

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Spabadet strömlöst
« Svar #7 skrivet: april 10, 2018, 07:42:16:16 »
Vad menar du med pipmät?
Jag har en voltmätare, men använder den bara för att kolla om det finns ström eller ej.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad Teknikern

SV: Spabadet strömlöst
« Svar #8 skrivet: april 10, 2018, 12:21:18:18 »
Har du inte mer kunskap än så rekommenderar jag att kontakta nån med rätt kunskap, en elfirma som jobbar med felsökning eller en firma som lagar spa-bad o.dyl.

Har du tiden och viljan så är inte kunskapen längre bort än en internetkurs men det tar ett tag att lära sig allt och jag skulle inte vilja råda dig till att chansa, det är trots allt en elektrisk starkströmsinstallation som kan ta död på folk om det blir fel.

Nu säger jag inte det här för att avråda dig helt utan bara av vänlighet och omtanke, själv har jag ingen behörighet men el började jag leka med som 6-7-åring runt 1964-65 nån gång och då var det ficklampsbatterier som stod för strömförsörjningen och sen har det rullat på och som lantbruksreparatör bla. så kan jag nästan påstå att jag sett all form av "elklanteri" av behöriga som inte ens skulle få byta en stickpropp åt mig så behörighet är inte ett kvitto på ett snyggt och väl utfört jobb tyvärr, vilket det borde vara.

Nog om detta, du bör kunna hantera ett universalinstrument innan du ger dig på att felsöka annars kan det både bli tråkigheter och gå illa för dig.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Spabadet strömlöst
« Svar #9 skrivet: april 10, 2018, 12:35:59:59 »
Har du inte mer kunskap än så rekommenderar jag att kontakta nån med rätt kunskap, en elfirma som jobbar med felsökning eller en firma som lagar spa-bad o.dyl.

Har du tiden och viljan så är inte kunskapen längre bort än en internetkurs men det tar ett tag att lära sig allt och jag skulle inte vilja råda dig till att chansa, det är trots allt en elektrisk starkströmsinstallation som kan ta död på folk om det blir fel.

Nu säger jag inte det här för att avråda dig helt utan bara av vänlighet och omtanke, själv har jag ingen behörighet men el började jag leka med som 6-7-åring runt 1964-65 nån gång och då var det ficklampsbatterier som stod för strömförsörjningen och sen har det rullat på och som lantbruksreparatör bla. så kan jag nästan påstå att jag sett all form av "elklanteri" av behöriga som inte ens skulle få byta en stickpropp åt mig så behörighet är inte ett kvitto på ett snyggt och väl utfört jobb tyvärr, vilket det borde vara.

Nog om detta, du bör kunna hantera ett universalinstrument innan du ger dig på att felsöka annars kan det både bli tråkigheter och gå illa för dig.

Jag är såklart tacksam för det. :)

Jag antog ändå att jag skulle mäta om det fanns ström på säkringarna vilket jag gjort. Det finns ingen ström på mina 3 säkringar i strömboxen.
Jag kommer inte åt att mäta om det finns ström i kopplingsplinten, men jag har mätt ström i arbetsbrytaren till spabadet. Där lyser det 230 v i voltmätaren.

Nyss så ringde Hydropool service till mig eftersom jag felanmält dit och en kille kommer hit på torsdag. Jag återkommer vad som var fel.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad Teknikern

SV: Spabadet strömlöst
« Svar #10 skrivet: april 10, 2018, 22:56:04:04 »
Bra där, och sen rekommenderar jag starkt att du lär dig en hel del om el och kan hantera ett universalinstrument i en framtid, kunskap kan man aldrig få för mycket av och i många fall är det skitfel som man lätt kan fixa själv. Hela våran moderna värld är ju så elberoende det bara går, behärskar man mätteknik kan man laga det mesta som inte är allt för komplicerat och med ökad kunskap växer hornen och säkerheten och så ger man sig på projekt man året innan inte ens trodde var möjliga att klara av.
Just nu bygger jag ett styrsystem till mitt spa i modulsystem som är fullt reparabelt, inte en microdator så långt ögat kan nå utan styrningen blir gammaldags logikkretsar och vissa delar byggs med ytmonteringsteknik, nåt jag inte kunde förra året men nu behärskar jag även den tekniken.

Har man bara lite tid, en massa envishet och vet var man ska skaffa kunskap på nätet kan man göra i stort sett vad som helst. Dessutom är det så förb. kul så det är svårt att sluta bygga.

Magnus Bergenudd

  • Gäst
Magnus Bergenudd
SV: Spabadet strömlöst
« Svar #11 skrivet: september 15, 2019, 08:50:03:03 »
Hej,
Vad var felet på badet?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan