VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmer inte till inställd temperatur?  (läst 20424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2018, 18:07:59:59 »
Citera
Finns det spänning där så kanske det är avbrott i värmaren men det brukar bara börja på en fas.

Jo men en spa-värmare är ju ofta inte trefasig i sig själv. Värmen kan ligga på en fas, pumpar på en annan, eller värmare mellan två faser, pumpar på den tredje. I så fall räcker ju ETT avbrott i värmaren för att värmen skall falla ur helt.

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #11 skrivet: januari 06, 2018, 14:18:35:35 »
Vad sitter det för styrsystem i ditt bad ?  Tillverkare och modell ?

Utan denna kännedom så är det svårt att ge några riktiga råd.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad TrendSpa AB

  • Spatekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eskilstuna/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Spabad självklart!
    • Visa profil
    • TrendSpa
SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #12 skrivet: januari 14, 2018, 12:12:29:29 »
Hej, jag ställer mig i samma fråga som du, vårt spabad är närmare tre år och vi är flitiga badare här hemma. Strax innan jul så tappade vårt bad i temperatur så den gick från 40 till 26 grader.
Jag såg att vi hade väldigt låg vattennivå och fyllde påstå att det nu är rätt nivå igen.
Efter detta så lossade vi karets ena sida och lättade på luftventiler om det hade kommit in luft i systemet.
Det kom vatten direkt så vi stängde snabbkopplingen igen. Eftersom jag fyllde på med kallt vatten så tappade vi till 21 grader och där har det nu varit i några dagar.
Vi har testat allt som går, stängt av hela systemet, luftat, höjt och sänkt värmen utan resultat. Modellen är ett Westerbergs spabad Enjoy, inget felmeddelande kommer i dislapyen och idag efter samtal med tillverkaren så kommer inte heller de fram till vad felet kan vara.
Hur vet jag om det är värmaren som gett sig, finns det ngt sätt jag kan testa detta på?
Tacksam för hjälp, tips och trix.

Mitt namn är Peter och mitt jobb är att åka runt hela Sverige för att serva och laga spabad och jag kan ge ett par tips.

Jag kan säga att om spabadet håller temperaturen på 21 grader så brukar inte det vara fel på värmaren.

Kolla så att du inte har ställt om spabadet till Sleep mode (SLP) eller Economy mode (econ)! Skall stå i Standard mode (STD)
Under Econ mode så värmer den bara under filter cyklerna.
Under Slp mode så värmer den ca 11 grader mindre än vad inställda värdet är.

Prova med att skruva ut filter för att se om vattnet cirkulerar fortare, för om det gör det så kan filter vara igensatta och bör bytas.

Det sista felet jag kan tänka mig är att cirkpumpen "massagepump" börjar bli dålig och flödet blir lite sämre och då värmer den mindre än den skall, skulle pumpen cirkulera ännu saktare så säger värmaren till att det blir för varmt mellan dom två givarna som sitter i värmaren och slår ifrån med felkod SNS, LF, DRY eller OHH.
Arbetar på Trendspa

Fabian Bom

  • Gäst
Fabian Bom
SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #13 skrivet: april 20, 2018, 15:43:12:12 »
Hoj
Har exakt samma problem. Efter mkt sökande så har jag nu gjort en reset av systemet/minnet. Efter det finns power (220v)till värmaren vilket det inte gjorde innan av någon anledning. Får se om det hjälper....
”To reset Persistent Memory:
� Power down by disconnecting power source from spa.
� Put a jumper across J43, covering both pins. (See illustration below)
� Power up by connecting power source to spa.
� Wait until “ ” is displayed on your panel.
� Power down again.
� Remove jumper from J43 (May also move to cover 1 pin only)
� Power up again.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan