Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp!! Innan beställning av bad...  (läst 13595 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rudan75

  • Gäst
Rudan75
Hjälp!! Innan beställning av bad...
« skrivet: augusti 19, 2016, 21:03:51:51 »
Hej igen...
Nu är det sista gallringen...sen blir det ett bad...
Nu har jag kikat på bad i 2 års tid, provat , känt o allt vad man kan göra...
Jag har tittat på i stort sett alla märken...allt ifrån hydropool till denform...
Min budget ligger runt 80000kr...
Jag har lyssnat på allt o alla, läst o funderat...
Kina, USA, canada, Sverige mm...vilket är bäst...?
Kina är skit, nästan all elektronik kommer där ifrån...
USA, när blev dom kända för kvalité...

Detta är absolut den smutsigast av alla världar...alla smutskastar varandra.. Kina är skit... USA är skit... Det är bäst...
Smaken är som baken, delad...

Efter o ha sorterat bort hydropool-vissa säger det är bäst...det passade mig inte alls...

Till min fråga till er:::
Jag har fastnat för antingen viskan Sandö eller enjoy 230 från uteplatsen...hjälp mig...

Säg bara inte att viskan är svenskt..., italienska pumpar, plast från USA o elektronik från Kina...stommen är från derome så det är svenskt...
Enjoy vet jag mycket väl att det är från Kina...inget tvivel...
Isolerat på samma sätt som viskan, 45 mm skum på karet o en hiskeligt massa olika lager av olika sorters isolering...
Pumparna är från Kina, kostar ca 4000kr o byta om nu så skulle vara fallet...
Garantierna är samma...

Så min fråga är hjälp..
Viskan 2 pumpar o några lampor..
Enjoy 3 pumpar, en blower, en massa lampor o aroma ...

Vad skulle ni valt...
Man måste våga chansa här i livet...


Poolgiganten

Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2016, 01:13:14:14 »
Sandö för den har iallafall en liggplats.

Utloggad TommyC

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2016, 08:56:36:36 »
Skiljer det något på förväntad livslängd för pumparna?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Rudan75

  • Gäst
Rudan75
SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2016, 09:51:13:13 »
Det får framtiden utvisa....
Nu är det mest känsla....
Båda baden ser riktigt bra ut, både ute och inne

Utloggad TommyC

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2016, 10:04:51:51 »
Betyder "inne" att du har kikat bakom serviceluckorna och sett att allt är prydligt och väl förankrat?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Rudan75

  • Gäst
Rudan75
SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2016, 10:11:03:03 »
Japp...inte på viskan men på enjoy 230...
Kännt på isoleringen på karet, sett pumpar o kopplingar, sett all annan alu-isolering eller vad man nu kallar det...mm
Snyggt som tusan o lätt o laga om nu så blir fallet-inget håller för evigt oavsett märke...

Rudan75

  • Gäst
Rudan75
SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2016, 10:16:01:01 »
Tror jag ska testa ett Enjoy 230 så får framtiden utvisa om jag gjorde rätt...
Är jag helt ute o cyklar???

Utloggad nijo2

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2016, 10:29:37:37 »
Tror jag ska testa ett Enjoy 230 så får framtiden utvisa om jag gjorde rätt...
Är jag helt ute o cyklar???
Med den budgeten hade jag tveklöst valt Viskan.
Dels pga. av liggdelen som jag absolut inte skulle vilja vara utan (vi har två i vårt) samt att Viskan ändå får anses hålla en något högre kvalité sett till helheten.
Däremot är jag tveksam till om man får så mycket mer för pengarna oavsett bad om man istället väljer ett Kinabad för 50-55´.

Utloggad spareparator

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2016, 11:15:53:53 »
Hej.

Läste dina funderingar och tänkte att af skulle komma med några kommentarer.

Något dom är mycket enkelt att visualisera är att använda bilmärken initialt i tankesättet. Just idag så jämför du ex Kia och Volvo. En Volvo räknad även den som en svensk produkt trots att inte så väldigt mycket tillverkas i Sverige. Vissa modeller byggs tom utomlands.

Jag reparerar alla förekommande märken på marknaden och ser vad som händer efter ett par år.
Vill du ha ditt bad i säg 3 år så skall du absolut köpa ett Kina bad! Vill du ha kvalitet så köp Viskan. Ja det är italienska pumpar, men dom håller defakto längre än kinesiska (oftast LX) ja dom är billigare men hur roligt är set att reparera sitt bad löpande? Viskan har ett amerikanskt styrsystem som du kan vara säker på att det tillverkas i USA. Jag ser Kina tillverkade bad med Balboa kopior. Viskan har antibakteriella slangar. Mig veterligen så har inga andra tillverkare det.
Alla komponenter är lätt tillgängliga när det väl är dags för service. Sedan kan du vara säker på att Viskan lagerför reservdelar i Sverige när badet väl går sönder ( allt går sönder förr eller senare ).
Dom har egna tekniker som kommer ut och hjälper dig. Dessa utbildas av fabrikspersonal som vet exakt hur badet fungerar. Dom har ju trots allt utvecklat och byggt badet.

Om du fortfarande känner dig osäker så kan jag lösa så du får en privat fabriks tour med en av ägarna då kan du ställa frågor och se exakt hur badet byggs. Bestämmer du dig innan så kan vi ändå passa in det så du får se när ditt eget bad byggs.  Lägg bara ett PM så bokar vi.

Nej, jag jobbar inte själv på Viskan. Men svarar gärna på frågor om dom baden jag jobbar med.

Ha en härlig helg.

Rudan75

  • Gäst
Rudan75
SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2016, 12:10:38:38 »
Tack för alla funderingar...jag tar tacksamt emot dom...
Räcker 2 pumpar till i viskan??

Utloggad spareparator

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #10 skrivet: augusti 20, 2016, 12:55:56:56 »
Hej.

Ja det tycker jag. Jag har själv badat i det.


Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #11 skrivet: augusti 20, 2016, 16:51:20:20 »
Jag hittar inte en tillverkare som säljer antibakteriella slangar är det något som premium tillverkarna har monopol på. Ska kolla med en kompis som jobbar med värme å sanitet. Har googlat på antibakteriella slangar finns inte hos något stor slangbolag. Länka gärna angående den slang.
« Senast ändrad: augusti 20, 2016, 16:58:43:43 av TheSwede »

Utloggad Bappelsinmannen

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #12 skrivet: augusti 20, 2016, 17:26:07:07 »


Antibakteriella slangar, vilken bullshit, visa mig ett exempel där man fått problem medbakterietillväxt i slangarna som har orsakat problem. I en annan tråd så har vi avhandlat ämnet om Kina spa'n och livslängd, så tre är är inte relevant. jag skulle inte slå mig på bröstet för att det är Italienska pumpar, köper du en pump från Kina för samma peng så garanterar jag att du får en betydligt bättre pump. Vi köper en hel del från Kina och har även tillverkning där, om man jämför kvalitet kontra kostnad så ligger kineserna på 1/4 av det du betalar för motsvarande produkt i Europa.
//Nisse
« Senast ändrad: augusti 20, 2016, 17:30:10:10 av Bappelsinmannen »

Rudan75

  • Gäst
Rudan75
SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #13 skrivet: augusti 20, 2016, 17:59:41:41 »
Skönt o höra att några förstår att allt från Kina inte är skit...
Alla som har samsung/iPhone har alltså budget telefoner???

Rudan75

  • Gäst
Rudan75
SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #14 skrivet: augusti 20, 2016, 18:03:09:09 »
Nästan all elektronik byggs eller monteras ihop i Kina... :o

Utloggad spareparator

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #15 skrivet: augusti 20, 2016, 18:56:47:47 »
Hej.

Slangarna tillverkas i Småland. Jag använder dom när jag lagar Spabad också. Ge mig bara en adress till ett testföretag som du vill göra ett test på så kan jag stå för frakten.
Biofilm byggs upp i slangarna där vattnet står still större delen av tiden. Har du dålig vattenkvalitet så kommer det som ett brev på posten. Tro mig, jag har sett Kina bad med egna styrsystem där dom inte ens har den automatiska starten var 12'e timma. Då kam det stå som konfetti ur jetsen med biofilm. Googla gärna biofilm och prata med din kompis så får du se.
Har inte sagt att alla Kina bad är skit, men du får vad du betalar för.
Jag har flertalet ggr kommit ut till Kina bad där tätningarna på alla jets ( i princip ) har börjat läcka efter några år.
Dom pumparna som tillverkas i Kina håller inte lika länge. Bra för mig visserligen för då får jag sälja och byta till nya.
För mig som reparatör så är kinabaden guld. Dom skapar massa jobb. Men du sa att du ville köpa ett bra bad.
Skall vi dra synonymer till elektronikbranschen så vet väl alla att där förekommer mycket skit! Tänk på goldstar dom var tvungna att byta namn till
LG när dom prånglat iväg tillräckligt mycket skit för att kunna tillverka kvalitet.

Jag har varit i flertalet spafabriker i Kina. Alla av dom hade en spännande mentalitet. Vi sparkar en varje vecka, den som har sämst kvalitet kastar vi ut.
Fråga facket om det förekommer i svenska fabriker!
Men jag säger såhär. Vill du chansa köp ett Kina bad! Spara mitt id så du kan ringa mig när du vill laga det sedan.

/J

Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #16 skrivet: augusti 20, 2016, 20:11:51:51 »
Va bra vad heter företaget i Småland. Det ända jag hittade hygien slangar till båtar å husvagnar.

Utloggad Flipperman

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #17 skrivet: augusti 21, 2016, 22:05:55:55 »
Jag skulle kolla på Coast spas, tillverkade i Canada.
Deras Norhwind Helios är nog snäppet vassare än Viskans so du kikat på.


http://www.coastspasnordic.se/northwind


http://www.magiskpool.se/sv/northwind/22-sidartiklar/spabad/coast-spas/138-helios-62-specail-nw-music



Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #18 skrivet: augusti 22, 2016, 09:52:18:18 »
Hej.

Slangarna tillverkas i Småland. Jag använder dom när jag lagar Spabad också. Ge mig bara en adress till ett testföretag som du vill göra ett test på så kan jag stå för frakten.
Biofilm byggs upp i slangarna där vattnet står still större delen av tiden. Har du dålig vattenkvalitet så kommer det som ett brev på posten. Tro mig, jag har sett Kina bad med egna styrsystem där dom inte ens har den automatiska starten var 12'e timma. Då kam det stå som konfetti ur jetsen med biofilm. Googla gärna biofilm och prata med din kompis så får du se.
Har inte sagt att alla Kina bad är skit, men du får vad du betalar för.
Jag har flertalet ggr kommit ut till Kina bad där tätningarna på alla jets ( i princip ) har börjat läcka efter några år.
Dom pumparna som tillverkas i Kina håller inte lika länge. Bra för mig visserligen för då får jag sälja och byta till nya.
För mig som reparatör så är kinabaden guld. Dom skapar massa jobb. Men du sa att du ville köpa ett bra bad.
Skall vi dra synonymer till elektronikbranschen så vet väl alla att där förekommer mycket skit! Tänk på goldstar dom var tvungna att byta namn till
LG när dom prånglat iväg tillräckligt mycket skit för att kunna tillverka kvalitet.

Jag har varit i flertalet spafabriker i Kina. Alla av dom hade en spännande mentalitet. Vi sparkar en varje vecka, den som har sämst kvalitet kastar vi ut.
Fråga facket om det förekommer i svenska fabriker!
Men jag säger såhär. Vill du chansa köp ett Kina bad! Spara mitt id så du kan ringa mig när du vill laga det sedan.

/J

Upp till bevis.
Har kollat med slangtillverkare ingen vet vad antibakteriell slang är.Det dom kan erbjuda är slang för livsmedels industrin. Dom säljer slang till spabad å den har slät insida.
En fråga till er som lagar span då måste ju allt i badet vara tillverkat i antibakteriell material annars är det ju som att ha en pissfri zon i en pool.

http://www.hydab.se/slangar/pool-sanitet/

Man börja undra om premium tillverkarna kör med samma metoder som Kina baden.Lite som tillverkade för skandinaviskt klimat.
« Senast ändrad: augusti 22, 2016, 10:09:09:09 av TheSwede »

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #19 skrivet: augusti 22, 2016, 12:59:59:59 »
Än så länge är det väl bara Viskan som säger sig ha denna slang !

Ibland kan man undra varför det ska vara så svårt att hålla sig till sanningen , stod för en dryg vecka sedan och jobbade på Noliamässan i Piteå i 9 dagar (inte med spabad)

Som nära granne hade vi Svenska Badrums Inredningar och Nordpool montrarna och man blir bara häpen då man hör hur dom står och blåljuger sina kunder rätt upp i ansiktet. När man säljer sina Kinatillverkade bad som svensktillverkade, bäst i alla tester, inget annat bad på marknaden har en bättre isolering, samma pumpar som premiumfabrikaten.

Ja man blir ganska upprörd att det får fortgå, att lura sina kunder på det sättet, samt att så många kunder köper deras fabricerade lögner.

Helt sjukt !!

Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #20 skrivet: augusti 22, 2016, 14:24:59:59 »
Än så länge är det väl bara Viskan som säger sig ha denna slang !

Ibland kan man undra varför det ska vara så svårt att hålla sig till sanningen , stod för en dryg vecka sedan och jobbade på Noliamässan i Piteå i 9 dagar (inte med spabad)

Som nära granne hade vi Svenska Badrums Inredningar och Nordpool montrarna och man blir bara häpen då man hör hur dom står och blåljuger sina kunder rätt upp i ansiktet. När man säljer sina Kinatillverkade bad som svensktillverkade, bäst i alla tester, inget annat bad på marknaden har en bättre isolering, samma pumpar som premiumfabrikaten.

Ja man blir ganska upprörd att det får fortgå, att lura sina kunder på det sättet, samt att så många kunder köper deras fabricerade lögner.

Helt sjukt !!

Japp Synd om dom som går på det dom tror dom har köpt ett premium bad men fått ett kina bad. Jag köpte ett från SBI men det är för att jag inte har råd till mer. Men jag var medveten om VAD jag köpte. Tror att premium baden känner en stor press från kina baden.
Pratade med han som sålde mitt så skulle dom börja montera badet vancouver i sverige dom har i alla fall gått från Balboa till Gecko.

Utloggad spareparator

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #21 skrivet: augusti 22, 2016, 18:08:22:22 »
Upp till bevis.
Har kollat med slangtillverkare ingen vet vad antibakteriell slang är.Det dom kan erbjuda är slang för livsmedels industrin. Dom säljer slang till spabad å den har slät insida.
En fråga till er som lagar span då måste ju allt i badet vara tillverkat i antibakteriell material annars är det ju som att ha en pissfri zon i en pool.

http://www.hydab.se/slangar/pool-sanitet/

Man börja undra om premium tillverkarna kör med samma metoder som Kina baden.Lite som tillverkade för skandinaviskt klimat.

Hej.

Ursäkta om det tog tid, men innan jag lämnar ut en tillverkares leverantör så måste jag ju självklart fåret ok från dom.

Det är DX plastics i bredaryd som tillverkar slangen.
Du är välkommen att ringa till dom och fråga.
Det är ju trots allt i slangen som biofilmen bildas.
Många till erfarenhet har en speciell acryl för att motverka biofilm men förbiser slangen.

Så, nu väntar jag på en adress där du vill göra ett oberoende test av antibakteriell slang vs icke antibakteriell slang.
Skall bli intressant att se.

Med vänlig hälsning, Jörgen.

Utloggad spareparator

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #22 skrivet: augusti 22, 2016, 18:23:58:58 »

Antibakteriella slangar, vilken bullshit, visa mig ett exempel där man fått problem medbakterietillväxt i slangarna som har orsakat problem. I en annan tråd så har vi avhandlat ämnet om Kina spa'n och livslängd, så tre är är inte relevant. jag skulle inte slå mig på bröstet för att det är Italienska pumpar, köper du en pump från Kina för samma peng så garanterar jag att du får en betydligt bättre pump. Vi köper en hel del från Kina och har även tillverkning där, om man jämför kvalitet kontra kostnad så ligger kineserna på 1/4 av det du betalar för motsvarande produkt i Europa.
//Nisse


Utveckla gärna ditt utryck "bullshit" ang biofilm.
Jag kan säga att jag ser minst 50- 60 bad om året med kraftig biofilmstillväxt i slangar.
Då ser jag det först i badet när jag startar pumparna.
Sedan när jag har slangar lösa eller isärkapade pga att dom läcker.
Jag har lagat Spabad i 10 år lite drygt och har sett det hela tiden.

Men om du vet exakt var det utvecklas och sedan kommit in som en beläggning i slangarna så får du mer än gärna förklara det för mig.
Jag är idel öra och väntar på en utförlig förklaring
Kan tillägga att jag även diskuterat och visat för vattenkemisterna i kommunen där jag bor och dom har påvisat biofilmstillväxt när jag visat slangar fysiskt.
Men vad vet jag och dom..?

/ J O0

Utloggad Erica

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #23 skrivet: augusti 22, 2016, 20:10:30:30 »
Om det nu verkligen är så att det bildas biofilm i slangar m.m. så infinner sig ju omedelbart tre frågor:

1. Bildas sådan film TROTS korrekt klorinering och filtrering eller är det något som endast bildas om man missköter sitt bad / sin kemi ?
2. Om nu slangarna skulle innehålla något ämne som är bakteriedödande på något sätt, hur länge håller då detta ? Kommer inte ämnet att vara helt urlakat efter en viss tid så att det inte blir någon effekt längre ?
3. Om det finns bakteriedödande ämnen i avloppsvattnet när man sedan tömmer/byter vatten, vad har det för miljöpåverkan ?

Utloggad spareparator

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #24 skrivet: augusti 22, 2016, 20:31:16:16 »
Om det nu verkligen är så att det bildas biofilm i slangar m.m. så infinner sig ju omedelbart tre frågor:

1. Bildas sådan film TROTS korrekt klorinering och filtrering eller är det något som endast bildas om man missköter sitt bad / sin kemi ?
2. Om nu slangarna skulle innehålla något ämne som är bakteriedödande på något sätt, hur länge håller då detta ? Kommer inte ämnet att vara helt urlakat efter en viss tid så att det inte blir någon effekt längre ?
3. Om det finns bakteriedödande ämnen i avloppsvattnet när man sedan tömmer/byter vatten, vad har det för miljöpåverkan ?

Hej.

Jag skall försöka svara på dina frågor.

1 hos dom kunderna som är "duktiga" på att hålla koll på sitt vatten så upplever jag att det inte växer på samma sätt som dom som slarvar då och då eller allt som oftast.
Kunder som använder klor råkar mer sällan ut för det.
Anm: mina erfarenheter.

2. Nej dom lakas ej ut.
Kom nu ihåg att jag varken jobbar på Viskan eller tillverkar slangen. Men som sagt så får gärna någon här på forumet ringa och kolla. Jag föreslår ngn Admin?

3 jag använder ett enligt leverantören miljövänligt medel som heter ahh-some. Funkar bra för mig.
Är det väldigt kraftigt så använder jag lo-chlor rörcleaner.
Denna är starkare och då pumpar jag alltid till avlopp för att det inte skall rinna rakt ut i naturen.

Jag har fasta kunder där jag sköter alla vattenbyten och servicar löpande.



Hoppas att du fick bra svar på dina frågor 

/J


Utloggad Erica

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #25 skrivet: augusti 22, 2016, 21:02:13:13 »
Hej.

Jag skall försöka svara på dina frågor.

1 hos dom kunderna som är "duktiga" på att hålla koll på sitt vatten så upplever jag att det inte växer på samma sätt som dom som slarvar då och då eller allt som oftast.
Kunder som använder klor råkar mer sällan ut för det.
Anm: mina erfarenheter.

2. Nej dom lakas ej ut.
Kom nu ihåg att jag varken jobbar på Viskan eller tillverkar slangen. Men som sagt så får gärna någon här på forumet ringa och kolla. Jag föreslår ngn Admin?

3 jag använder ett enligt leverantören miljövänligt medel som heter ahh-some. Funkar bra för mig.
Är det väldigt kraftigt så använder jag lo-chlor rörcleaner.
Denna är starkare och då pumpar jag alltid till avlopp för att det inte skall rinna rakt ut i naturen.

Jag har fasta kunder där jag sköter alla vattenbyten och servicar löpande.



Hoppas att du fick bra svar på dina frågor 

/J

Nja inte fullt ut. Vad det gäller första frågan, sker det över huvud taget någon sådan filmuppbyggnad i korrekt klorerat vatten ? Det BORDE rimligtvis inte finnas mikrobiologisk aktivitet alls i sådant vatten. Men att saker blir värre om man missköter det hela är ju ganska klart.

Om ämnena inte lakas ut så förefaller det obegripligt hur de kan ha någon bakteriedödande effekt. Man kan ju inte både ha kakan och äta den. Tänk jämförelsen med båtbottenfärg - där håller man undan påväxt genom att färgen avger mer eller mindre giftiga ämnen. Men man måste ju måla om en gång om året. Annars tar ju giftet slut så småningom.

Jag tänkte inte på de kemikalier som du har vid rengöring utan på vad-det-nu-är som avges från rörens insida för att hålla bakterier stången. Det måste ju vara något ganska starkt om det skulle ha en antibakteriell verkan som är starkare än kloret.

Utloggad Bappelsinmannen

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #26 skrivet: augusti 22, 2016, 21:03:19:19 »

Utveckla gärna ditt utryck "bullshit" ang biofilm.
Jag kan säga att jag ser minst 50- 60 bad om året med kraftig biofilmstillväxt i slangar.
Då ser jag det först i badet när jag startar pumparna.
Sedan när jag har slangar lösa eller isärkapade pga att dom läcker.
Jag har lagat Spabad i 10 år lite drygt och har sett det hela tiden.

Men om du vet exakt var det utvecklas och sedan kommit in som en beläggning i slangarna så får du mer än gärna förklara det för mig.
Jag är idel öra och väntar på en utförlig förklaring
Kan tillägga att jag även diskuterat och visat för vattenkemisterna i kommunen där jag bor och dom har påvisat biofilmstillväxt när jag visat slangar fysiskt.
Men vad vet jag och dom..?

/ J O0

Det jag menar är om man klorar rätt, använder pipe-clean regelbundet så får du ingen påväxt, det är möjligt att den så kallade antibakteriella slangen hjälper en del om man inte sköter om sitt bad, men ingen "slang" är antibakteriell i tid och evighet, antingen är det tillverkad med en extremt glatt beläggning eller så har man tillsatt något i plasten (troligtvis silverjoner) men det ena kommer att slitas och det andra kommer att lakas ur. Men visst som försäljningsargument så fungerar det, åtminstone så länge det finns garanti kvar.
//Nisse

Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #27 skrivet: augusti 24, 2016, 12:37:41:41 »
Hej.

Ursäkta om det tog tid, men innan jag lämnar ut en tillverkares leverantör så måste jag ju självklart fåret ok från dom.

Det är DX plastics i bredaryd som tillverkar slangen.
Du är välkommen att ringa till dom och fråga.
Det är ju trots allt i slangen som biofilmen bildas.
Många till erfarenhet har en speciell acryl för att motverka biofilm men förbiser slangen.

Så, nu väntar jag på en adress där du vill göra ett oberoende test av antibakteriell slang vs icke antibakteriell slang.
Skall bli intressant att se.

Med vänlig hälsning, Jörgen.

Tack för ditt svar.

Mycket riktigt tillverkar dom denna slang och levererar slangen till viskan spa. Men jag hittar inget om denna slang på deras hemsida utan fick maila dom. Denna slang skulle ju sitta i alla husvagnar och båtar.
Varför skulle du inte få lämna ut företagets namn detta är ju bara bra reklam eller är det något som inte stämmer med Antibakteriella slang. Detta är ju det ända företaget i sverige som tillverka dessa.
Varför ska slangen skickas på test är inte detta redan gjort ??.
Det måste ju finnas några tester på slangen.
« Senast ändrad: augusti 24, 2016, 12:55:07:07 av TheSwede »

Utloggad spareparator

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #28 skrivet: augusti 24, 2016, 19:58:28:28 »
Tack för ditt svar.

Mycket riktigt tillverkar dom denna slang och levererar slangen till viskan spa. Men jag hittar inget om denna slang på deras hemsida utan fick maila dom. Denna slang skulle ju sitta i alla husvagnar och båtar.
Varför skulle du inte få lämna ut företagets namn detta är ju bara bra reklam eller är det något som inte stämmer med Antibakteriella slang. Detta är ju det ända företaget i sverige som tillverka dessa.
Varför ska slangen skickas på test är inte detta redan gjort ??.
Det måste ju finnas några tester på slangen.

Hej.

Det jag menade var att jag vill kolla med Viskan innan jag lämnar ut vem som är deras leverantör, jag har ju inte mandat att göra det annars.
Självklart så är det gjort tester på det.

Var du nöjd med svaret så vi kan släppa detta nu?

/J

Utloggad johanmarsta

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #29 skrivet: augusti 24, 2016, 21:37:44:44 »
Japp Synd om dom som går på det dom tror dom har köpt ett premium bad men fått ett kina bad. Jag köpte ett från SBI men det är för att jag inte har råd till mer. Men jag var medveten om VAD jag köpte. Tror att premium baden känner en stor press från kina baden.
Pratade med han som sålde mitt så skulle dom börja montera badet vancouver i sverige dom har i alla fall gått från Balboa till Gecko.

Om nu Kinabaden är så bra som ni påstår,varför skulle dom montera badet i Sverige där en arbetare kostar minst 400kr/timme ink skatter mm jämfört med en i Kina som kostar 1-2 usd ??

Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #30 skrivet: augusti 24, 2016, 21:53:52:52 »
Ingen aning varför. Men som du säger en arbetare i Sverige kostar 400kr i timmen så det blir det inte så mycket över på ett svenskt bad till komponenter. Jag har inte påstått att det super kvalitet. Det är ett val jag har gjort och får leva med. Om jag tycker detta är grejen så är det mycket möjligt att jag köper ett premium nästa gång. Vad har lönen med kvalitet å göra. Jobbar vi sämre i sverige än i norge dom har ju bättre lön.Frun har jobbat i norge i 5 år å dom är dom lataste man kan hitta.
« Senast ändrad: augusti 25, 2016, 07:04:35:35 av TheSwede »

Utloggad Watch

Kinabad i lånta fjädrar.
« Svar #31 skrivet: augusti 25, 2016, 07:25:32:32 »
Hej.
En sak som är ganska tydlig är att kinabaden oftast vill putsa på sin image genom att ge sina spa amerikanska namn. Det är Vancouver, Denver, Dallas, Earl, Northstar Delite, Impulse, Retreat med mera. Det finns hur många som helst och genom att ge dom amerikanska namn så hoppas man att kunderna skall associera till amerikanska premiumbad i  stället för kinesiska budgetbad. Oftast får man vad man betalar för men kan man förvilla kunderna genom lite marknadsföringsknep så varför inte. Vilket annat syfte kan man annars ha för att ge sina bad amerikanska namn?

Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #32 skrivet: augusti 25, 2016, 07:41:43:43 »
Så är det, å tacka fan för det hade ju ur jobbigt om kompisen kommit förbi å frågat vad det är för bad. De är yhounpyangyhongo x351288. :D >rulla<

Utloggad Watch

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #33 skrivet: augusti 25, 2016, 07:48:38:38 »
Så är det, å tacka fan för det hade ju ur jobbigt om kompisen kommit förbi å frågat vad det är för bad. De är yhounpyangyhongo x351288. :D >rulla<
Haha, fast det är ju det det är.

Utloggad TheSwede

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #34 skrivet: augusti 25, 2016, 10:57:31:31 »
Jag säger alltid att mitt bad är ett kina bad försöker inte få det till något annat. Han jag har köpt mitt bad av säljer dessa bad som smör typ 9 bad i veckan (så 70% av oss är idioter). jag köpte mitt av den anledningen att det var 3 års garanti.
Så tiden får ut se om mitt  yhounpyangyhongo x351288 för nordiska förhållande var ett bra köp. De jag kan se som ett minus med kina span är att det är luft i dom vilket inte premium baden har.Bara en sak till som kan krångla.

Utloggad Flipperman

SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #35 skrivet: augusti 25, 2016, 21:43:21:21 »
Tror jag ska testa ett Enjoy 230 så får framtiden utvisa om jag gjorde rätt...
Är jag helt ute o cyklar???
k

Tycker du ska Kika på Coast Spas  Northwind serie. Liggdelen är Helios XL 62. Jag har köpt!

NiklasSpabad

  • Gäst
NiklasSpabad
SV: Hjälp!! Innan beställning av bad...
« Svar #36 skrivet: mars 15, 2018, 20:00:04:04 »
Hej!

Gammal tråd men nu kanske man sitter på mera erfarenhet?

Jag skall köpa Spabad och har kollat på viskan, känns tryggt då det "är svenskt", fabriken finns i Sverige och man borde ha ett ganska "svenskt" tänk vad gäller tillverkning...??

Dessutom känns det som man vill finnas kvar på marknaden och det gör man inte i lilla Sverige med dålig kvalité som ger ett dåligt ryckte. Det går ju bra i Kina där man har en större publik och större marknad.


Så nu till frågorna

1, Ni som har viskan, är ni nöjda?

2, Vilka tillverkare definieras som premium?

3, finns det något, någon upptäckt i efterhand som är bra att tänka på?

Mvh Niklas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag