VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Till er med bara solfångare som uppvärmning??  (läst 41176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #40 skrivet: juli 21, 2006, 12:07:20:20 »
VaaaAAA ??
Jag får lätt 32 ° varmt med enbart solfångare om jag vill. På en dag kan tempen gå upp med 5 °.
Vattnet som kommer från fångarna är riktigt varmt.

Man ska dock akta sig för att generalisera.
Det är många faktorer som spelar in.
Som jag sagt innan. Det är t ex skillnad på att bo i norr eller söder.



Skillnaden mellan norr och söder är hårfin, i alla fall när det gäller effekten från solfångare, vi har längre dagar i norr på sommarhalvåret vilket resulterar i fler soltimmar/månad än de flesta andra ställen i landet. Luleå, Piteå och ölands södra udde brukar ligga i topp på solligan.

Däremot så har vi lite kallare vilket naturligtvis avspeglar sig i avkylningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #41 skrivet: juli 21, 2006, 14:19:02:02 »
Primastar pool + solfångare med styrning + isolering i botten. Ej nedgrävd men inbyggd i ett trädäck. Bor i södra sverige Ca 5 mil nordost om sommarstaden Halmstad. Vid bra väder kommer jag upp i 30-31,5 grader i poolen

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #42 skrivet: juli 21, 2006, 17:10:49:49 »
Hej bad o poolvänner!

En liten rapport från Örebro o min pooltemp.
Har slarvat med poolöverdraget i två dagar plus att igår var det helmolnigt hela dagen,vilket har resulterat i att tempen har sjunkt ifrån 28 till 24gr.
Alltså idag vid 1000 hade jag 24gr.
Jag börjar dagen med att fylla i 5cm kranvatten(ca 1m3),jag vet inte om det påverkar tempen negativt men ändå.
Nu vid 1630 har jag efter en ganska solig(70/30 med sol) dag en temp på nästan 28,låt oss säga en ökning på 3,5gr.
Detta måste ju anses vara helt ok,i alla fall tycker jag det!

Ok,i början av maj och i slutet på sept. så kan jag ibland sakna nån extra tillskottsvärme.
Så kanske i framtiden så blir det en värmepump lr ett spabad.

Till dess smakar gratis gott med solfångare,även om det anses vara omodernt av en pro värmepumpsanvändare.

/Arcetto

Utloggad matsa

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #43 skrivet: juli 21, 2006, 17:30:30:30 »
Tyvärr matsa... fattar inte vad du menar .... säger du inte samma sak som jag ??
solfångare är bra för de som vill bada vid fint väder .

 ;D Vad jag ville få fram var väl att med solfångare så blir det ju inte iskallt i vattnet på 24 timmar om solen uteblir. Jämfört med utan någon uppvärmning så har man kanske behaglig temp ett par dagar efter solen försvann  :-\

Det låter ibland som om vattnet med solfångare blir iskallt så fort solen går i moln  ;D

En nackdel med värmepump kan jag tänka mig är ett störande surr från fläkten (beror ju på placering och på hur tyst pumpen är förstås).

Personligen så skulle jag bli väldigt irriterad om jag kunde höra surr från pumpar eller fläktar  ;)
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #44 skrivet: juli 21, 2006, 17:57:03:03 »
Hej,

Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år!

Och jag värmer ju som sagt va med VP jag har ca 29 grader med VP kan säkert nå högre men det räcker för oss, och ca 24-26 med bara sol och poolskydd (OBS! detta är vid soliga dagar!) Jag märker ingen säkning när vi badar utan snarare tvärtom om solen är framme typ vid 15.00 så fortsätter poolen att öka i värme fram till ca 20.00 trots att den står öppen!

Nu har jag ett otroligt läge på min pool vilket gör att den har sol från morgon till kväll!

Funderar dock på solvärme till nästa år som ett komplement! Synd bara att automatik är så dyrt.

Är det någon som har räknat på investeringen om man redan har en VP hur läng tid tar det innan jag har sparat ihop investeringen för solvärmen genom att kunna använda VP mindre!

Säg att det kostar 10.000:- med solmatta plus automatik, slangar etc, min VP kostar max 500:- per månad att driva (så som jag kör den) Pahlens säger att jag borde kunna få ner det till ca 300:- med en timer.

Mvh Niklas   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #45 skrivet: juli 21, 2006, 19:29:37:37 »
Hej,

Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år!

Och jag värmer ju som sagt va med VP jag har ca 29 grader med VP kan säkert nå högre men det räcker för oss, och ca 24-26 med bara sol och poolskydd (OBS! detta är vid soliga dagar!) Jag märker ingen säkning när vi badar utan snarare tvärtom om solen är framme typ vid 15.00 så fortsätter poolen att öka i värme fram till ca 20.00 trots att den står öppen!

Nu har jag ett otroligt läge på min pool vilket gör att den har sol från morgon till kväll!

Funderar dock på solvärme till nästa år som ett komplement! Synd bara att automatik är så dyrt.

Är det någon som har räknat på investeringen om man redan har en VP hur läng tid tar det innan jag har sparat ihop investeringen för solvärmen genom att kunna använda VP mindre!

Säg att det kostar 10.000:- med solmatta plus automatik, slangar etc, min VP kostar max 500:- per månad att driva (så som jag kör den) Pahlens säger att jag borde kunna få ner det till ca 300:- med en timer.

Mvh Niklas   

Varför bry sig, det lönar sig aldrig. Tänk på att även solfångarna har gjort sitt en vacker dag.
Själv kan jag inte säga att jag är så imponerad på plast eller gummi som utsätts för ständigt solsken - då med anspelning på dess livslängd.

Ta t.ex en bildäck som får stå "i solväggen", hur länge håller det innan sprickbildning uppstår....

Nån som vet, av erfarenhet, vad man kan förvänta sig för livslängd på en "primastar"-solfångare. (Efterfrågar inte försäljarnas uppgifter...)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #46 skrivet: juli 21, 2006, 21:00:29:29 »
 <hmm>

Klart solfångare är bra! Det kostar INGENTING att använda. När du väl köpt grejerna är det GRATIS. VP får man vackert punga ut med pengar för driften, elpriset är på väg mot rekord också, men smakar det så kostar det såklart. 

Vår pool hade aldrig varit så varm utan solfångare. Grannens håller max 24 ° och är mycket mindre än vår.

VP är säkert skitbra det också men man ska ju givetvis inte jämföra de två då de har olika förutsättningar och ändamålet är till viss del olika. (VP= konstant hög temp, SF=Hög temp vid vackert väder)

Återigen, alla har olika förutsättningar vad gäller väder, ändamål, pool, läge mm mm.


Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #47 skrivet: juli 21, 2006, 21:41:37:37 »
"Varför bry sig, det lönar sig aldrig. Tänk på att även solfångarna har gjort sitt en vacker dag.
Själv kan jag inte säga att jag är så imponerad på plast eller gummi som utsätts för ständigt solsken - då med anspelning på dess livslängd."

PEL/PEM-slang är oerhört hållbar. Jag har exempel på sådan slang som legat 30-35 år i solen och varit utsatt för extrem fukt, värme och kyla (bevattningändamål). Visserligen i ett växthus under glas men ändå. Den är fortfarande fullt intakt och det finns ingen anledning alls att byta. Inte alls spröd utan som ny. Fantastiskt egentligen. Om man en vacker dag eldar upp den så bildas bara koldioxid och vatten (so they say). PE står för PolyEten.

Men visst finns det dålig plast, även om den är s.k. UV-stabiliserad.

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #48 skrivet: juli 21, 2006, 22:00:45:45 »


PEL/PEM-slang är oerhört hållbar. Jag har exempel på sådan slang som legat 30-35 år i solen och varit utsatt för extrem fukt, värme och kyla (bevattningändamål). Visserligen i ett växthus under glas men ändå. Den är fortfarande fullt intakt och det finns ingen anledning alls att byta. Inte alls spröd utan som ny. Fantastiskt egentligen. Om man en vacker dag eldar upp den så bildas bara koldioxid och vatten (so they say). PE står för PolyEten.



Det är sådant material som Fafcos paneler är gjorda av.
/A

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #49 skrivet: juli 21, 2006, 22:35:25:25 »


PEL/PEM-slang är oerhört hållbar. Jag har exempel på sådan slang som legat 30-35 år i solen och varit utsatt för extrem fukt, värme och kyla (bevattningändamål). Visserligen i ett växthus under glas men ändå. Den är fortfarande fullt intakt och det finns ingen anledning alls att byta. Inte alls spröd utan som ny. Fantastiskt egentligen. Om man en vacker dag eldar upp den så bildas bara koldioxid och vatten (so they say). PE står för PolyEten.



Det är sådant material som Fafcos paneler är gjorda av.
/A

Precis och jag tror det är här Rikard försöker få något sagt! Du har köpt Fafcos paneler vad kostade dom med automatik? Om man jämföra primastars paneler och dom dyra vad det gäller livslängd så är det säkert en jätteskillnad och då är investeringskostnaden för paneler nästan mer än för en VP så om man slår ut det på säg 5 år så är det säkert samma summa och då får man med VP bada varmt även om det har vart molningt en vecka!

Som exempel min VP gav jag under 15 tusen för, jag kopplade in det själv vilket var hur enkelt som helst, en plugg i väggen och två slangar in! Klart! Summa 14,300:-
Min poolförsäljare sålde en panel som jag inte minns vad den hette men den skule kosta 18,000:- för panelerna! (75% av min pool storlek) och sen 12.000 för automatik, plus ca 2500:- för alla kopplingar och rör. Jag hade aldrig själv klarat av att montera detta! (men jag vet att andra kan) så montering ca 5000:- men den räknar vi inte med! Så 32500:- alltså mer än dubbelt så dyrt som min VP för dom pengarna kan jag värma min pool i nästan 5 år och ha varmt även när det inte är fint väder!

//Niklas   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan