CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Till er med bara solfångare som uppvärmning??  (läst 42091 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #20 skrivet: juli 17, 2006, 13:20:28:28 »
Jag badar inte gärna om det är kallt i luften (badkruka ok ..). När poolen var ny gjorde jag det men inte nu. Och när lufttemperaturen är hög så blir det också varmt i vattnet med bara solfolie och en (för-) liten egenbyggd solfångare. Har pratat med andra "gamla" poolägare som resonerar på samma sätt.

Poolgiganten

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #21 skrivet: juli 17, 2006, 14:35:06:06 »
Jag tycker det är perfekt med solfångare,nu i sommar(mitten av maj-nu) så har jag haft 25-31gr(enbart juli 28-31gr) och för mig,ungarna och de flesta i bekantskapskretsen så funkar kanonbra att bada i.
Ok,en dif. på 6gr och det är inte möjligt att ställa in en önskad temp,men i gengäld så har värmen i poolen inte kostat mig en spänn.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #22 skrivet: juli 17, 2006, 16:31:52:52 »
Jag badar inte gärna om det är kallt i luften (badkruka ok ..). När poolen var ny gjorde jag det men inte nu. Och när lufttemperaturen är hög så blir det också varmt i vattnet med bara solfolie och en (för-) liten egenbyggd solfångare. Har pratat med andra "gamla" poolägare som resonerar på samma sätt.

Gamla poolägare är så vana med att snåla med värmen att de inte ens har varmt nu när det finns billiga alternativ för uppvärmningen.
Men man kan ju vänja sig med vad som helst.

Dessutom är det naturligtvis så att inte alla har råd att investera i solfångare eller värmepump, och visst funkar det även utan.

Min ståndpunkt i denna fråga är dock solklar, med värmepump får man perfekt komfort, när man vill ha det - och till en ringa (drifts)kostnad.

Investeringen kanske blir lite större än om man köper billiga solfångare (utan styrning), men köper man med automatik och kvalitets-solfångare så ligger investeringen i nivå med den för en värmepump.
Lägg dessutom till risken för att solfångarna åker av taket med snön eller blåsten, och om man monterat dem så bra att det inte är någon risk, kostanden för installationen.

Citera
Jag tycker det är perfekt med solfångare,nu i sommar(mitten av maj-nu) så har jag haft 25-31gr(enbart juli 28-31gr) och för mig,ungarna och de flesta i bekantskapskretsen så funkar kanonbra att bada i.
Ok,en dif. på 6gr och det är inte möjligt att ställa in en önskad temp,men i gengäld så har värmen i poolen inte kostat mig en spänn.

Hos oss brukade grannen komma över och badar, trots att de själva har pool, för att vi har så varmt och skönt. Detta p.g.a. att de inte vill låta sin 6 kW elpatron gå dygnet runt för att hålla värmen.

Vi är alla olika, och tempen som vissa anser vara tillräcklig anser andra inte vara tillräcklig.

PS. Grannen har nu köpt en värmepump, vilket tyvärr gör att han inte kommer och badar hos oss längre.

Det är alltid trevligt med badgäster, även sådana som har egen pool!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #23 skrivet: juli 17, 2006, 16:44:50:50 »
Mitt inlägg var menat som svar till Fridasven som startade denna tråd och undrade om det gick att få schysst badtemp(ca25gr) m. solfångare.
Inte att komforten var bättre än med poolvärmepump.

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #24 skrivet: juli 17, 2006, 17:23:25:25 »
Mitt inlägg var menat som svar till Fridasven som startade denna tråd och undrade om det gick att få schysst badtemp(ca25gr) m. solfångare.
Inte att komforten var bättre än med poolvärmepump.

Jovisst, men ett råd är kanske ännu bättre om man kan köpa rätt prylar från början. Finessen med detta forum är väl att vi kan ventilera åsikter och erfarenheter så får var och en bilda sig en uppfattning om vad man tycker är bra eller dåligt. Ibland skriver vi saker som missuppfattas både positivt och negativt. Själv har jag haft stor glädje av alla sidospår som har dykt upp.

Tex, Mikkolas smarta styrning med programmet homeseer, biddas kluriga lösningar med nivåreglering osv.

Om man står inför att investera i solfångare så har man definitvt glädje av att veta att man kan nå bättre komfort med en värmepump till i det flesta fall nästan samma pris. Det hade jag haft glädje av.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #25 skrivet: juli 18, 2006, 07:06:54:54 »
Jag håller helt klart med Rickard att värmepump slår solfångare. Första säsongen hade vi bara solmattor på taket. Detta gav 30 grader i poolen extremt varma dagar. Kalla och regniga dagar svinkallt i poolen.

Nu till varför solfångare inte är så bra. När man badar så påverkar faktiskt värmen ute samt luftfuktighet vårt behov av badtemperatur enormt mycket. Har man som jag hade igår över 40 grader i solen på altanen så är det suveränt skönt att doppa sig i 25-26 grader. Om det är 15 grader ute och man är lite frusen så kan tom 28-29 grader vara för kallt. Har själv huttrat och gått upp när tempen har legat på 29 grader.

Mao med solfångare får man bada varmt när man helst vill bada kallt/svalt. När man vill bada varmt så är det kallt i poolen.

Hur många bastubadare har ni träffat som efter bastun slänger sig i en varmvattenbassäng för att kyla av sig?

Med värmepump så kan man med lite planering styra tempen så att det blir optimalt. Jag lät min värmepump vara avstängd igår så att tempen på vattnet föll några grader nu under natten med tanke på att det skall bli samma hetta idag som igår.

Man får väl hoppas att SMHI:s nya vädersatelit gör att man kan anpassa tempen ännu bättre nu när deras prognoser blir en exakt vetenskap  ;)

Avslutningsvis så får man väl säga: Vilken kanonsommar för oss Poolare <antman>

/Poolnicke

Måste tillägga att jag kommer inte ifrån att allt miljövänligt är "inne" idag så det är inte helt lätt att bara såga solfångare. Dessutom är det en väldigt trevlig känsla att kunna få värmen gratis om man blundar för investeringskostnaden.

Igårkväll efter påfyllning av vatten i poolen droppade tempen till 28 grader vilket resulterade i att när min yngsta son hoppade i för ett dopp ropade han direkt efter en handduk. "Det är kallt i vattnet!" Vad säger man?
Man blir ganska bortskämd med varmt vatten oavsett hur man värmer upp poolen.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #26 skrivet: juli 18, 2006, 11:13:41:41 »
så här resonerar jag 

Solfångare är bra för de som badar vid fint väder.
All övrig värmeutrustning får "nästan" ses som Spa. Om man vill bada vid dåligt väder alltså.
Än sålänge resonerar vi som så att pool har vi för att svalka oss , inte värma oss.

30° är för varmt på dagen när det är soligt och varmt. Man får liksom inte svalka.
Däremot är 30° skönt sent på kvällen.

PoolNicke har visst glömt att solvärmen kan skötas automatiskt och stängas av vid önskad temp.....

Värmepumpar med mera kan väl inte kyla poolen ??

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #27 skrivet: juli 18, 2006, 22:05:18:18 »
så här resonerar jag 

Solfångare är bra för de som badar vid fint väder.
All övrig värmeutrustning får "nästan" ses som Spa. Om man vill bada vid dåligt väder alltså.
Än sålänge resonerar vi som så att pool har vi för att svalka oss , inte värma oss.

30° är för varmt på dagen när det är soligt och varmt. Man får liksom inte svalka.
Däremot är 30° skönt sent på kvällen.

PoolNicke har visst glömt att solvärmen kan skötas automatiskt och stängas av vid önskad temp.....

Värmepumpar med mera kan väl inte kyla poolen ??

Kan bara hålla med. Inte lätt detta. Kan tillägga att min värmepump går att vända så att den kyler istället. En funktion som knappast kommer att användas.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad matsa

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #28 skrivet: juli 20, 2006, 01:17:41:41 »
 ??? Solfångare för dom som badar vid fint väder  :o
Jag förstår o håller delvis med i resonemanget men om man har 28 grader med solfångare vid soligt väder så kanske man haft 24 utan solfångare.
O 28 grader blir ju inte 24 på 3 timmar om det blir sämre väder utan det borde ta några dygn/ o när solen kommer tillbaka så stiger väl tempen snabbt igen?
Alltså funkar det väl rätt bra även i ett par dagar med dåligt väder  O0
Det trista blir väl om man är utan sol i ca 1 vecka eller mer  :-\
Personligen har jag inte bestämt vilken uppvärmning det ska bli, värmepump är ju utan tvekan det bekvämaste men det där med att solstrålningen är gratis låter ju väldigt trevligt  ;D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #29 skrivet: juli 20, 2006, 17:21:24:24 »
Tyvärr matsa... fattar inte vad du menar .... säger du inte samma sak som jag ??
solfångare är bra för de som vill bada vid fint väder .

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag