CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquacil, grönt vatten och skum vad göra?  (läst 7862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad besj

Baquacil, grönt vatten och skum vad göra?
« skrivet: juli 29, 2012, 15:45:22:22 »
Jag har haft pool (Miamipool 4x10 m) i drygt fem år och använt Baquacil hela tiden utan några större problem. Det blev Baquacil eftersom det följde med poolen.
Men det här året har det inte gått bra. När jag drog igång poolen så var vattnet lite grågrumligt... Halter av Baquacil och pH var OK. Jag ringde Miamipool och de sa att jag skulle köra filtret dygnet runt och backspola ofta. Förelsg också flockningsmedel.
Det blev ett bad i juni innan vi åkte i väg på semester med hopp om klart vatten vid återkomsten..
Men det var det INTE!
Nu har jag kört flockningsmedel. Efter ett tag bildades det skum. Jag har backspolat flera gånger om dagen, men det blir ändå inte klart. Vattnet har en grön ton vilket syns på de vita detaljerna. Siktdjupet är dock ganska bra så jag vet inte vad det är.
Jag hade i mer algmedel pga den gröna tonen, men det verkar inte heller hjälpa.
Nu är det en tunn skumhinna som ibland blir mjölkig..
Vad f-n ska jag göra? Det verkar inte bli något bad alls i år...
jag har sökt på Baquacil, men hamnar bara på förslag om hur man konverterar till klor...
Bengt
Byter från Baquacil till klor/salt
Miamipool 4x10 m med trappa.
Värmepump + solfångare
Dolphin DX4 poolrobot från Coloradodamen

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Baquacil, grönt vatten och skum vad göra?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2012, 18:45:45:45 »
Jag har aldrig använt Baquacil i någon av de pooler vi haft under åren, men jag har märkt en tendens här på forumet: det verkar vara många som får det att fungera alldeles utmärkt med Baquacil under ett antal år för att sedan plötsligt få svårbemästrade problem. Finns det något ämne i den processen som ansamlas i vattnet över tiden ? Om så är fallet skulle ett vattenbyte vare den troligaste lösningen på problemen, alternativt då att konvertera till klor.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Baquacil, grönt vatten och skum vad göra?
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2012, 20:50:50:50 »
Jag skulle nog rekommendera att du byter minst hälften av vattnet, och dosera gediget med Baquachock (Väteperoxid) för att bränna bort alla eventuella organiska ämnen.

Vi har kört med Baquasil i tre år, men konverterade nu i vår då det inte fanns kemikalier att få tag i i Piteå när jag behövde det.

OM du bestämmer dig för att konvertera, byt allt vatten, det blir billigare, vi har nog fått mata i 8 kg klor för att bli kvitt all baquasil, och det kostar nog ungefär lika mycket som att byta vatten... Fast det tar längre tid.

Men rent generellt tror jag nog att man bör byta vatten ungefär vart 3-4 år om man skall ha bra vatten, vi körde ju klor de första 7 åren, och bytte aldrig mer än 50% av vattnet (vid ett läckage i lamphållaren) under den tiden.
De sista två åren var det svårt att få till riktigt klart vatten även med klor-rening, så jag är inte alls säker på att detta är ett "problem" som bara gäller baquasil.

I ett SPA byter man ju vatten typ 4 ggr/år, men i en pool i princip aldrig...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Baquacil, grönt vatten och skum vad göra?
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2012, 21:28:04:04 »
Nja, vi har ju inomhuspool och då blir det ju väldigt liten omsättning av vatten, inga vintertömningar, lite dammsugning och vi har ju hittills aldrig bytt vatten. Det man skulle kunna tänka sig annars är väl då klorblockeringsmekanismer p.g.a. anrikning av cyanursyra i vattnet. Men cyanursyra har man väl inte i Baquacilpooler ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Baquacil, grönt vatten och skum vad göra?
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2012, 23:07:26:26 »
I en utomhuspool kommer det ned avsevärt mer pollen, sot, och andra små partiklar som sannolikt inte kommer ned i en inohuspool, men OK, det kanske går hålla ett "klorvatten" fräscht hur länge som helst, det är inte min erfarenhet, men som sagt, jag spekulerar bara.
Det som är helt klart är att det blev avsevärt bättre vatten när vi bytte allt vatten och gick över till Baquasil, efter 7 år med klor.

Noterar även när jag byter vatten i SPA-badet (klorrenat) att det blir fräschare på något sätt som är svårt att sätta fingret på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacil, grönt vatten och skum vad göra?
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2012, 11:39:27:27 »
besj

Jag körde med baquacil tidigare och det fungerade utmärkt de första åren, men sedan började vattnet bli mer oklart och till slut blev det grönt. Jag sökte överallt och provade många olika sätt för jag ville se ifall det inte skulle gå att får ordning på vatten, men jag fick ge upp till slut och konverterade till klor.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6896.msg50916#msg50916

Prova att hälla i en dos baquacil chock (uppstart)  för att se ifall du få ordning på det, annars tror jag att det blir billigare (och snabbare) att konvertera än att försöka få ordning på det (om det går ens).

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad besj

Tillräckligt bra för stunden!
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2012, 08:25:21:21 »
Mer Baquachoc hjälpte (tillsammans med algmedel och många backspolningar (typ 20 st)) till en status som i alla fall är tillräckligt bra. Har väl inte skött Baquacilen optimalt.
Men nu blir det klorkonvertering och saltgenerator när badsäsongen tar slut.
Tack för tips och engagemang!
Bengt
Byter från Baquacil till klor/salt
Miamipool 4x10 m med trappa.
Värmepump + solfångare
Dolphin DX4 poolrobot från Coloradodamen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag