Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: intex vs. bestway saltclorinator  (läst 13341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saltabiten

intex vs. bestway saltclorinator
« skrivet: januari 29, 2013, 10:00:45:45 »
Någon som har nån erfarenhet från dessa saltclorinatorer. skall börja poolbygget framåt våren och tänkte använda salt i stället för klor. tacksam för hjälp.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2013, 21:23:46:46 »
Hej och välkommen hit !

Jag har ingen erfarenhet av de här enheterna, men jag ser att du missuppfattat en sak: det handlar inte om salt i stället för klor. Även med en saltklorinator använder du ju klor som desinfectionsmedel. Skillnaden är bara att du framställer kloret i systemet i stället för att tillsätta det utifrån. Men klor är det lika fullt.

Utloggad saltabiten

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2013, 14:03:51:51 »
jag har inte missupfattat möjligen formulerat mig lite dumt. jag vet att det är klor men inte i samma höga konsentration.

Utloggad Erica

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2013, 23:04:29:29 »
Jo koncentrationen får du allt hålla på ungefär samma värden. Den nivån styrs av badfrekvens ( = nedsmutsning), vattentemperatur m.m. För låg koncentration ger dålig desinfektion. Sedan är det ju en annan sak att privata pooler kan alltid ha mycket lägre klornivå än offentliga d:o, framför allt beroende på den mycket lägre badfrekvensen.

Skillnaden mellan klorinatordrift och konventionellt system ligger ju i HUR kloret kommer dit, du tillverkar det på plats i stället för att på ett eller annat sätt hälla i det. Du slipper kemikaliehanteringen, men får i stället sätta till salt och givetvis från början bygga poolen så att den tål saltvattensdrift, inte använda metalldelar o.s.v. Sedan finns det ju de som föredrar saltvatten rent upplevelsemässigt.

Utloggad Ingvar

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #4 skrivet: januari 31, 2013, 14:00:33:33 »
Som saltabiten skriver, så är det faktiskt stor skillnad på vilken klorkoncentration som krävs i en saltvattenpool mot en konventionell klorpool. I båda fallen ska naturligtvis vattnet renas, men i saltvattenpoolen sker detta genom att en elektrolyscell spjälkar natrium och klor från saltet, varvid en hög koncentration av klor verkar under kort tid. Sedan återförenas stor del av kloret med natriumet tillbaka till salt igen när det kommer tillbaka till poolen.

För att få processen i optimal balans, krävs en del justering beroende på hur mycket det badas. Under vårt första år hade vi helt klart för mycket klorproduktion, och då kändes det som en vanlig klorpool, men sedan dess har vi balanserat klorproduktionen så att klornivån i poolen har hållits kring 0, och har hela tiden haft utmärkt kvalitet på vattnet.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Erica

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2013, 22:58:52:52 »
Nja desinfektionen ökar ju inte av att kloret kommer till genom spjälkning. Även i en "vanlig klorpool" kan du om du kontrollerar dina värden noga och din pool används på ett sätt som många privatpooler gör, sänka klorkoncentrationen en bra bit under vad som rekommenderas som standardvärden. Givetvis får du då hålla bra koll på ditt vatten så du inte får alger eller andra problem. Men att komma ned till 0 i klorkoncentration och ändå ha friskt vatten låter sig nog knappast göras oberoende av vilket system man använder.

Utloggad Ingvar

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #6 skrivet: februari 01, 2013, 08:15:30:30 »
Det är inte spjälkningen i sig som är leder till låg klorkoncentration, utan det är  återföreningen till salt igen efter att det varit verksamt i form av en "klorchock" inne i cirkulationssystemet som är själva poängen med ett saltvattensystem. Därav den låga klorkoncentrationen ute i själva poolen. Kloret kan inte ombildas till salt i en vanlig klorpool, utan endast förbrukas genom UV-ljus/avdunstning, eller i värsta fall gå över till och bli bundet klor som måste chockkloreras bort. I en saltvattenpool existerar heller inget bundet klor, eftersom eventuella bundna klorföreningar bränns sönder så fort de passerar elektrolyscellen.
« Senast ändrad: februari 01, 2013, 08:25:11:11 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Tjalle

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #7 skrivet: februari 01, 2013, 10:14:30:30 »
Du har inte fått svar på din fråga.

Jag tolkar det som att ingen av "experterna" har erfarenhet av de varumärken du frågade om. De är "lågprismärken". Saltklorinator är en - relativt - komplicerad maskin, som kräver service och reservdelar.

Om du inte får något "starkt" tips, föreslår jag att du köper ett av dom etablerade varumärkena - med service och reservdelar.

Priset i Sverige har legat långt över de i Australien och USA - men har nu gått ned.

Utloggad Ingvar

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #8 skrivet: februari 01, 2013, 10:36:02:02 »
Jag vet inget om Bestway:s saltklorinator, men Intex modell finns det rätt mycket att läsa om på detta forum. Apparaten är mycket billig relaterat till många andra modeller. Den stora nackdelen som jag ser det vad gäller funktionalitet, är att det inte går att justera klorproduktionen på annat sätt än via timer helt slår på eller av. För att få en bra balans tycker jag att det är viktigt att kunna ha en så kontinuerlig klorproduktion som möjligt, och att mängden klor som produceras per tidsenhet kan styras efter behov.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Tjalle

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2013, 13:09:59:59 »
Nu vaknade en av "experterna" - Ingvar.
Som du ser har han inte köpt någon av de du funderade på.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan