VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???  (läst 12724 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillsmola

Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« skrivet: juli 30, 2012, 00:05:55:55 »
 Hej!
Ber om ursäkt för min liknelse av lukten. 
Efter ett bad i vår saltvattenpool så luktar huden ibland *skäms* sperma... och lovar att det inte finns något sådant i....  ???
Alla värden ser bra ut på auqacheck-stickan utom cyanidsyra eller vad det heter. Som är superlågt, men detta var inget som vi behövde bry oss om så länge PH:t var bra och vattnet klart.
Testade salthalten och den låg på 7,6 på testet. Är detta alldeles för högt?
Poolen är en folkpool 4X7m zodiac saltklorinator.

Någon som kan ha en ev.förklaring och kanske någon lösning.

//L :-\

Poolgiganten

Utloggad deppa

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2012, 08:34:26:26 »
Har själv saltvattenpool och har en saltklorinator från Astral. Enligt instruktionsboken till klorinatorn ska salthalten ligga mellan 3,5 och 4,5 g/l. 7,5 låter väldigt högt. Larmar inte klorinatorn? Tycker dock inte huden borde lukta "sperma" för det men det är ju större risk för att utrustningen ska ta skada med för hög salthalt. Kanske inte klorinatorn fungerar som den ska eller producerar någon biprodukt då (någon som vet?). Förutom att du ska kolla vilken saltnivå vattnet ska ha enligt manualen till din klorinator har jag ingen bra förklaring till lukten.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad GamboTurbo

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2012, 09:09:30:30 »
Vi har også en saltvannspool med klorinator fra AquaRite. Den krever et ideelt saltinnhold på 3,2g/l. Vi får alarm når saltinnholdet går lavere enn 2,8g/l eller høyere enn 3,5g/l.
Har du kontroll på hvor mange kg salt du har hatt i poolen?

Utloggad Erica

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2012, 11:13:58:58 »
Med tanke på lukten så låter det ju som om desinfektionen inte fungerar. Lukten tyder ju på att någon process kommit igång, typ algbildning, bakterietillväxt eller liknande. Vad är klorvärdet i poolen ? Cyanid får jag hoppas att ni inte har i poolen, det är dödligt giftigt, utan du menar nog cyanursyra. Att denna är låg ger (för utomhuspooler) en lite högre klorförbrukning, men har annars ingen påverkan. Men den höga salthalten kan ju på något sätt ha avaktiverat saltklorinatorn, även om den inte larmat om detta. I så fall sjunker ju klorhalten för lågt och olika saker kan komma igång.

Utloggad lillsmola

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2012, 18:11:02:02 »
Blev också lite fundersam på saltmängden.
Min återförsäljare har sagt att för var fjärde ruta (mosaikmönster) som man fyller vatten så behöver man fylla på salt. Vi trodde vi hade för lite salt... men köpte ett salttest och fick då 7,6 om jag nu läst testet rätt...
Både det fria kloret och det bundna ligger på en bra nivå...
Men ska testa vattnet igen...

I vintras tömde vi poolen till en el. två cm under avloppet.
När vi sedan fyllde på nu i våras så hade vi i 2 säckar. Efter ett antal backspolningar och påfyllningar så hade vi i en säck till med salt. Är andra året som vi har poolen så förra året så fyllde säljaren i 6st säckar och vi hade inte i något mer.


OK  :D jag tyckte att cyanid  8) lät lite konstigt...men du har ju rätt det är ju cyanursyra som jag menade.

Ska testa mig fram lite och återkommer... tack för feedbacken.

Utloggad lillsmola

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2012, 18:58:24:24 »
 :angel:
Har kollat igen.

Enl. Aquachek Select ligger värdena på följande

Total hardness 250ppm  (OK)
Total Chlorine mellan 3 och 5ppm (IDEAL)
Free Chlorine 1ppm (POOL OK)
PH 7,8 (OK)
Total Alkalinity mix mellan 80 o 120ppm (OK)
Cyanuric acid 0ppm (LOW) men denna skulle vi inte bry oss om
Salttestet visar 7,6 på stickan vilket tydligen innebar 4,72ppm  ::) bra om man läser instruktionen... :D
Idealiskt enl "Zodiak Ei10" är 4g/l men ok mellan 3-7g/l

Vattnet är glasklart inga hud eller ögonirritationer.
En fundering jag har är att vi slarvat med dammsugningen. Kan det lilla minimala skräp som varit ge en sådan lukt?
Annars vad kan det vara? <hmm>
Och ska man ha klorpuckar i om det är en saltvattenpool?

Utloggad deppa

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2012, 22:30:56:56 »
Blev också lite fundersam på saltmängden.
Min återförsäljare har sagt att för var fjärde ruta (mosaikmönster) som man fyller vatten så behöver man fylla på salt. Vi trodde vi hade för lite salt... men köpte ett salttest och fick då 7,6 om jag nu läst testet

Försäljaren menade nog 4 promille (0,4 g/l) vilket är 400kg salt till en pool på 100 kubik eller som i mitt fall 184 kg till en pool på 46 kubik. Enligt min manual får det inte vara mer än 0,5 g/l för då tillverkar den mindre mängd klor.

-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2012, 09:16:01:01 »
Att du har så pass högt värde på total klor, och så lågt på fritt klor tyder på att du har eller håller på att få en klorblockering, jag tror du skulle behöva shockklorera.
(Men jag är inte någon vattenexpert)

Jag har aldrig sett någon som helst skillnad på fritt och total klorhalt i vår pool på snart 10 år.
Optimalt är alltså att fritt och totalt klor skall visa samma.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2012, 10:39:58:58 »
Som Rickard skriver, totalt klor ska inte vara så högt.

Kolla det här inlägget, samt det nedanför: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8199.msg60647#msg60647

Dessutom finns en tabell med riktvärden från Socialstyrelsen, utdrag ur publikationen
Plaskdammar i Stockholms stads parker
En studie av vilka yttre faktorer som
påverkar vattenkvaliteten i plaskdammar




/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2012, 11:22:26:26 »
Att du har så pass högt värde på total klor, och så lågt på fritt klor tyder på att du har eller håller på att få en klorblockering, jag tror du skulle behöva shockklorera.
(Men jag är inte någon vattenexpert)

Jag har aldrig sett någon som helst skillnad på fritt och total klorhalt i vår pool på snart 10 år.
Optimalt är alltså att fritt och totalt klor skall visa samma.

Om det verkligen handlar om klorblockering så hjälper det inte att chockklorera. Kloret är inaktivt om man har klorblockering, hur mycket man än sätter till. Men klorblockering beror ju på för mycket cyanursyra vilket inte verkar vara fallet här. Men är det klorblockering trots allt så måste delar av vattnet bytas, endast vattenbyte/spädning gäller. Den konstiga lukten skulle annars kunna stämma med klorblockering - vid en sådan har du ingen desinfektion och diverse otrevligheter kan växa till i vattnet.

Vi har automatiksystem för vår kemi, men en gång gjorde vi missen att glömma att slå på den efter att vi stängt av för en servicesak. Det gick en liten tid, sedan kom det första tecknet på att något inte stämde just genom att poolvattnet fick en lukt som det inte haft någon annan gång. Vi upptäckte felet, slog på automatiken och efter ett par dygn var allt som vanligt igen.

Vi har aldrig haft någon saltvattenspool, jag funderar just på om klorblockering möjligtvis skulle kunna inträffa även vid lägre cyanursyrahalter i en sådan ?

Men jag håller helt med om Rickards tanke att det verkar väldigt konstigt med så stor skillnad mellan fritt och totalt klor. Någonting har passiviserat kloret verkar det som.

Utloggad TommyC

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #10 skrivet: juli 31, 2012, 11:54:14:14 »
Chockklorera som redan påpekats!

Det bunda kloret ska inte var mer än hälften av det fria kloret (helst noll). Här är det bundna kloret minst dubbet så mycket som det fria.

Klorinatorn jobbar uppenbarligen inte som den ska.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #11 skrivet: juli 31, 2012, 13:02:32:32 »
Rickard uttrycker sig fel, det är inte klorblockering, utan bundet klor.

Ett försök till snabb sammanfattning av kemilektionen i tråden jag hänvisat till längre upp.

Fritt klor bildar tillsammans med ammoniak > monokloramid. Ammoniak finns t.ex. i svett.
Mer fritt klor bildar tillsammans med monokloramiden > dikloramid och vatten.
Nästa steg blir trikloramid och saltsyra. Saltsyran sänker PH, trikloramid är svårlösligt och stiger upp i luften och bildar där saltsyra, det är det som irriterar ögonen.
Det som är kvar i vattnet bildar tillsammans med vatten saltsyra och tillbaks till fritt klor.

Kloraminerna sönderfaller av sig självt normalt, men det går långsamt. Det är därför det bundna kloret stiger då vi tillför föroreningar snabbare. För att påskynda den sista reaktionen tillför man kalciumhypoklorit. Rekommendationer jag sett är 500 gr till 40 m3. Ska göras ung. var fjortonde dag, men naturligtvis beror det på hur poolen nyttjas.

Klorblockering tycker jag förklaras ganska väl i den här tråden: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2863.90
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Trollmann

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #12 skrivet: augusti 01, 2012, 22:54:06:06 »
Det låter som något växer i vattnet, totalt klor på 3-5 och FC på 1 så jobbar just nu kloret en hel del. Du kommer att behöva chocka även ifall vattnet är klart.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Erica

SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #13 skrivet: augusti 02, 2012, 22:28:24:24 »
Det låter som något växer i vattnet, totalt klor på 3-5 och FC på 1 så jobbar just nu kloret en hel del. Du kommer att behöva chocka även ifall vattnet är klart.

Lukten i sig själv tyder på att det växer någonting i vattnet. Frågan är ju om det beror på att det behövs mer klor eller om det handlar om klorblockering så att mer klor inte hjälper. Stämmer värdet på cyanursyra bör det vara det första som gäller, i så fall begövs ju en rejäl chockklorering.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luktar "sperma" i vår saltvattenpool???
« Svar #14 skrivet: augusti 02, 2012, 22:40:32:32 »
Definitivt chockklorering då det bundna kloret är alldeles för högt. Jag skulle vilja se en återkoppling från frågeställaren, det har inte hörts något därifrån på länge.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag