CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dessa förbannade alger  (läst 13402 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer Fudd

Dessa förbannade alger
« skrivet: juli 13, 2012, 21:42:54:54 »
Hej

Problemen började redan i slutet av förra säsongen, http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7254.msg53141#msg53141, men gav till sist med sig. Det var i alla fall vad jag trodde. Redan tidigt på denna säsongen började problemen komma tillbaka, varpå jag höjde klorvärdet till 11-12 ppm. Algerna fanns ändå hela tiden kvar. Jag har haft ett högt klorvärde hela året, mellan 3 ppm -12 ppm. Ändå vägrar algerna försvinna. Algerna växer endast på botten, men efter dammsugning antar vattnet en grönaktik ton. Innan dammsugningen är vattnet kristallklart, vilket först fick mig att tro att det är döda alger som virvlar upp vid dammsugningen, för att sedan lägga sig på botten. Men icke, problemet bara eskalerar. Det blir mer och mer alger. Eftersom kloret inte verkar ta kål på algerna misstänkte jag under en period klorblockering och köpte stickor som kan mäta cyanursyra. Det visade sig att jag inte har någon cyanursyra i polen, därmed ingen klorblockering. Det ska tilläggas att jag har ett polyesterfilter. Jag har en pump på 2 hk, vilket innebär att, vad jag förstår, måste köpa ett stort sandfilter. Dock vet jag om inte om det kommer hjälpa, eftersom polyesterfiltret är knallgrönt före rengöring och rent efteråt, vilket borde innebära att det fångar upp alger. Mina vattenvärden i skrivande stund är följande:
total hårdhet: ca 175
total klor: 5 ppm
fritt klor: 5 ppm
ph: 7,4
alka: ca 100
cyanursyra: 0

Mina tre frågor är:
1 Hur blir jag av med dessa förbannade alger?
2 Skulle ett sandfilter kunna ta bort algerna?
3 Kan man seriekoppla ett sandfilter med ett poyesterfilter, dvs koppla in sandfiltret efter polyesterfiltret? Detta skulle kanske kunna innebära att jag kan köpa ett filter som är anpassat efter poolstorleken och inte pumpen. Polyesterfiltret borde reducera pumptrycket till en rimlig nivå.

Snälla hjälp mig och min fyraåriga dotter som är gråter på grund av uteblivna bad.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dessa förbannade alger
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2012, 09:47:03:03 »
Du måste ha en särskilt klortålig alg i din pool om den överlever chockklorering.
I alla fall där jag varit med om att chockklorera "gröna pooler" har algerna gått från gröna, till bruna, till gråa på några timmar om man tillsatt tillräckligt mycket klor.

Jag tror personligen att du inte tillsatt tillräckligt mycket klor om det aldrig går från grönt till brunt eller grått...
Mitt råd är att försöka chockklorera med flytande klor (natriumhypoklorit) som avdunstar/bryts ned snabbare än vanligt chockklor.

En pool som utsätts för dagsljus är avsevärt mycket känsligare för algtillväxt, så en pooltäckning som stänger ute ljus tror jag skulle lösa en stor del av dina problem på lång sikt.

En pump som är rätt anpassad för er pool, i kombination med ett sandfilter tror jag också skulle kunna vara en god investering.

För att komma tillrätta med problemen snabbt skulle jag själv tillsätta ordentligt med flytande klor, och när klornivån åter är normal = <5 ppm skulle jag tillsätta algmedel för att förhindra ny tillväxt av alger.
Om detta inte hjälper skulle jag skaffa en ljustät pooltäckning, eller byta pump/filter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2012, 12:51:19:19 »
Prova med algmedel som exempel "Algone, algmedel 2 liter", två gånger om året använder vi det.
Det ser ut på bilden som du har en inomhuspool, så ljuset i din pool borde inte vara problemet.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Elmer Fudd

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2012, 14:05:08:08 »
Hej

Tack för svaren. Tror inte ljuset är det stora problemet, trots att vi har skjutglaspartier längs kortsidan. Poolen är alltid övertäckt med bubbelplast. Jag har också funderat över, precis som Rickard antyder, att algen blivit resistent mot vanligt chockklor, dvs kalciumhypoklorid. Alger har stor förmåga att anpassa sig. Som dammägare använder jag magneter för att råda bot på trådalger, men dessa immuna magnetismen efter ett tag, och därför används elektromagneter, som byter våglängd. Jag har hällt i algdräpare i poolenoch håller tummarna för att detta ska fungera. Är det någon som vet var man kan köpa natriumhypoklorit, gärna i skånetrakten? Efter sökningar på forumet och google, förstår jag att det inte är det lättaste att lägga vantarna på.Vad tror ni om att seriekoppla polyesterfiltret med ett sandfilter?

Mvh
Daniel

Utloggad suezen

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2012, 16:24:04:04 »
Du har ju en väldigt stor pump till din pool, 0,5-0,75 hk skulle räcka bra. Kan det vara så att du med tanke på din stora pump bara kör den korta stunder under dygnet? Problem med alger blir ofta mycket större om vattnet inte cirkuleras/filtreras som det ska.

När det gäller att seriekoppla sandfilter och patronfilter så tycker jag att du bara ska använda sandfilter. Du skriver att avsikten med två filter är att sänka flödet så du kan köpa ett filter anpassat för poolen och inte pumpen, jag förstår hur du tänker men i så fall måste du sänka flödet väsentligt och med tanke på elkostnaden för att köra en 2,0 hk pump tillräckligt många timmar per dygn för att inte få alger pga stillastående vatten så tycker jag att du ska satsa på en ny mindre pump i rätt storlek.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dessa förbannade alger
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2012, 11:41:42:42 »
Annars kan du ju strypa flödet med en ventil, motorn drar mindre el, och du kan köra cirkulationen kontinuerligt.
Riktigt lika lite elförbrukning som en mindre pump skulle dra gör den nog inte, men ju mindre vatten den pumpar desto mindre el förbrukar den.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steffe

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2012, 13:46:26:26 »
Oj, det var en stor cirkulationspump du hade.  :)

Givetvis kan du seriekoppla sandfilter och patronfilter om du så önskar. Du kommer därmed att öka mottrycket i systemet vilket innebär att flödet sänks (hur mycket?). En annan variant är att du parallellkopplar filtren, men de måste då injusteras med ventiler för att få rätt flöden över filtren då de inte har samma mottryck. Det hade varit en annan sak utifall du hade haft två sandfilter av samma storlek.

Problemet jag ser är att du beroende av den filterstorleken du väljer (utifall du skall välja ett mindre sandfilter än vad din cirkulationspump är anpassad för) måste anpassa så att du för det första får ett ok filtrationsflöde och ett ok backspolningsflöde. För att göra detta så måste du injustera systemet både när det gäller filtration och för backspolning. Stryper du inte in backspolningsflödet så kan det bli för högt och sandbädden kommer därmed resa sig för mycket och sand åker ut i avloppet). Dvs. du måste strypa både på returledning och på backspolningsledning. Det känns spontant att det kan bli lite krångligt.

Sen att strypa med ventil kraftigt kan vara vara lite si och sådär utifall man nu pratar om att du endast har ett tänkt driftfall (förutom backspolning) och där pumpen skall gå kontinuerligt. I och för sig så kan du säkert komma ned 15-20 % i energiförbrukning vid t ex en halvering av flödet.

Vad har du för typ av patronfilter förresten? Beroende av typ av patronfilter så kan det till om med vara så att du ett bättre filter än om du skulle haft sandfilter. Det är inte så att ditt patronfilter (själva patronen) är uttjänt och det är dags att skaffa nytt?

Utloggad Erica

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2012, 15:52:51:51 »
Jag undrar om man verkligen kan utesluta klorblockering - massor av klor som inte tycks göra någon nytta ? Om du år efter år använt puckar med cyanursyra i är ditt mätvärde på NOLL för cyanursyra uppenbart orimligt. Cyanursyra bryts inte ned i poolen, du har tillsatt åtskilligt men det finns inget alls kvar av den - det stämmer liksom inte. Kan du möjligen ha fått samma effekt som man kan få vid klormätning vid väldigt hög klorhalt, att mätningen liksom slår fel och visar inget klor ?

Utloggad Elmer Fudd

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2012, 11:55:34:34 »
Tack för alla tips
Poolen följde med huset och den förra ägaren använde sig av kloorpuckar. Därför misstänkte jag klorblockering, men detta är 4 år sedan. Det har även blivit en hel del vatten omsättning sedan dess. Det verkar vara problematiskt att seriekoppla sandfiltret med polyesterfiltret. Jag har en sk superpump från folkpool och och Haywards största polyesterfiltret, även detta från folkpool. Det lutar att dessa kommer säljas, för att sedan köpa ny pump och sandfilter. Är det någon som vet var jag kan köpa flytande klor?

Med vänlig hälsning,
Daniel

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dessa förbannade alger
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2012, 12:35:04:04 »
Jag tror att klorin är samma som flytande klor för pooler, bara lite lägre klorhalt (ca 10% natriumhypoklorit)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #10 skrivet: juli 16, 2012, 20:58:41:41 »
Natriumhypoklorit går att köpa antingen från kemifirmor eller från större poolfirmor (sådana som sysslar även med offentliga pooler). Vi har använt den kemikalien till vår inomhuspool i alla år och har bara goda erfarenheter av detta. Ja Rickard har rätt, klorin är i princip samma sak, fast både svagare, dyrare och i mindre förpackningar. Vi håller en konstant klorhalt på cirka 1,0 med hjälp av ett autodosersystem. Det har aldrig vuxit några alger i vår pool, trots att poolen används mycket flitigt. Enda missödena vi haft är vid ett par tillfällen när slangar gått av och klor sprutat ut i maskinrummet. Tydligen åldras klorslangarna med tiden, men sedan vi bytte tuill nya av troligtvis bättre kvalitet har det inte varit några problem.

Vi brukar köpa natriumhypoklorit i dunkar om 30 kg till vår pool. Vi har aldrig tillsatt någon annan typ av klor till denna poolen. Den enda andra kemikalien som går åt är saltsyra, plus att vi använt flockningsmedel vid ett par enstaka tillfällen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dessa förbannade alger
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2012, 06:59:33:33 »
Jag har köpt en dunk av en lokal poolfirma, de levererar detta till vissa kunder, och har även "poolskötaruppdrag" där det ingår att de fyller på doseringsutrustningar ute hos kunder.
Skulle tro att de flesta större poolfirmor kan tillhandahålla en dunk om du frågar, det är dock troligen inte något som står framme - dels för att det är färskvara, och dels för att det nog finns lite restriktioner när det gäller hur detta får transporteras.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2012, 12:44:46:46 »
Vi har alltid använt calciumhypoklorit och har aldrig haft problem. Om vi slarvat någon gång och fått alger, försvinner de direkt när vi klorerar på nytt. De lägger sig på botten som ett grått tunt lager som vi sedan dammsuger direkt mot avloppet eftersom det är för litet för att fastna i sandfiltret.

Köper 40-kilos (tror jag) plastbehållare från en kemifirma.

Utloggad Elmer Fudd

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2012, 23:05:09:09 »
Det verkar som om algdräparen gjort sitt jobb. Algtillväxten på botten tycks ha upphört, men det gjorde den även förra året efter att jag använt algdräpare. Om det kommer det blir en ny tillväxt, kommer jag prova med flytklor. Jag kommer även att lämna en liten uppdatering längre fram, för att tråden ska kunna vara till hjälp för någon annan.

Tackar för alla råd och tips

/ Daniel

Utloggad Johan S

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #14 skrivet: oktober 18, 2012, 21:09:31:31 »
Uppdatering?

Utloggad Elmer Fudd

SV: Dessa förbannade alger
« Svar #15 skrivet: juni 11, 2013, 14:56:28:28 »
Hej.

Hör kommer en lite försenad uppdatering. Förra sommaren hölls algerna i schack med algdräpare. Innan vinterstängning och vid uppstart hällde jag i algdräpare och nu verkar (förhoppningsvis)  algerna vara ett minne blott.

/ Daniel

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag