VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?  (läst 13107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreaszan

SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2012, 13:01:41:41 »
Hoppas verkeligen det ikke er lekkage, det skulle vara en mardröm å hitta den. Formodligen ligger den i såfall på trykk-sidan, annars hadde jag vel hatt luft i rören?

Men om det er flere andre med samma forluster kan jag nog pusta ut.

Glemte å nevne at jag ligger på 105 kg og barnen elsker å se meg ta bomben....går vel et par hundra liter per hopp tenker jeg.

Skal iallafall gjöre en nogrann mätning när regnet har lagt seg, og återkommer med beskjed.
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2012, 16:36:07:07 »
Ja en 105-kilos bomb med bara 6 cm vattennivåmarginal lär helt klart ge rejäla vattenförluster ! :)  Som jag nämnde, ett barnkalas kan även hos oss sänka poolnivån en hel del (kanske 2 cm någon gång) och då har vi jättemarginal upp till golvnivån. Att vi har det beror ju dels på att vi har en inomhusppol, man vill ju inte precis ha några vågor som rullar över golvet i poolrummet, dels på att vi planerat för en framtida kraftigare pooltäckning som delvis går ned i hålet.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #12 skrivet: juni 25, 2012, 23:05:09:09 »
Hur mäter ni?

Upptäckte att mitt sätt inte var något bra. Jag tänkte mäta vid skimmern med plåtmåttband. Men iom att jag gick ner i poolen så skapade jag vågor som for omkring i det oändliga. Dessutom såg jag fel på håll när jag fyllde upp, i stället för ca 1 cm ner som jag ville ha så hamnade jag i princip exakt på överkanten.

Idag var jag ner igen och skulle kolla, och det var fortfarande exakt på kanten, så ytvattnet far bara förbi så just nu har jag ingen ytrening.

Bäst vore att ha något, ska nog fixa mig en pinne som jag ställer på översta trappsteget och sedan mäter jag till vattenkanten. Det svåra blir nog att se kanten på vattnet på pinnen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2012, 06:55:10:10 »
Min skimmer har märkning i form av en liten triangel som är präglad i plasten på vardera sidan av öppningen. Triangeln sitter på halva höjden och där bör vattennivån ligga. Med triangeln så behöver jag sällan mäta med måttband. Om jag vill mäta med måttband så står jag på knä på land och mäter från skimmerns övre kant och ner till vattenytan med plåtmåttband.

Det borde väl inte vara så vårt att ordna en höjdmärkning vid skimmerns öppning om sådan saknas. T ex fräsa ett litet spår med Drehmel eller motsvarande och fylla med färg.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #14 skrivet: juni 26, 2012, 12:16:09:09 »
Det har du rätt i. Det som komplicerar det för mig är att övriga familjen vill ha bollar, luftmadrasser och annat sk.t som jag vägrar låta ligga i poolen. Och den största kanten som finns är just ovanför skimmern. Så ska jag dra undan taket för att kolla där så är det jobbigt. I-landsproblem...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #15 skrivet: juni 26, 2012, 12:45:35:35 »
Det har du rätt i. Det som komplicerar det för mig är att övriga familjen vill ha bollar, luftmadrasser och annat sk.t som jag vägrar låta ligga i poolen. Och den största kanten som finns är just ovanför skimmern. Så ska jag dra undan taket för att kolla där så är det jobbigt. I-landsproblem...

Luftmadrasser är lite svårt men övriga lekprylar får man bäst undan med en eller flera rejäla plastlådor, typ dynlådor till altaner eller liknande. De tål vatten och rymmer åtskilligt. Sätter en eller ett par vid poolkanten får man undan en hel del.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2012, 15:23:47:47 »
Jo, ska väl bli något sånt sedan när trallen är klar. Har i alla fall varit i igen idag. Ingen har badat på två dagar, cirkulationspumpen har fått vara igång hela tiden och det känns som det har sjunkit max en mm. Med andra ord ca 25 liter i så fall. Och iom att det varit så kallt så kan det ha dunstat trots tak med kanalplast.

Det enda är ju om det skulle vara en läcka på sugsidan, då läcker det ju inte ut då jag har haft pumpen igång i snart 48 timmar.

Efter att jag kollat nivån så kom jycken i också och tog ett bad. Varje gång han går upp så tar han ju med sig några liter, så badar han ofta så är det nog han som är boven.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #17 skrivet: juni 26, 2012, 23:04:11:11 »
Har nog hittat problemet...  <antman>





Efter att jag kollade nivån tidigare idag så badade resten av familjen, fru, ungar och hund. Sent på kvällen tog jag ett dopp till och då upptäcker jag att det sjunkit ca 3-4 mm, ca 100 liter vatten alltså.

Iofs har även pumpen stått stilla ett tag, så jag får kolla i morgon fm om det sjunkit ytterligare då jag har pumpen avstängd hela natten. Har det inte det så är "läckan" funnen, har det sjunkit ytterligare så har jag läckage på sugsidan.
« Senast ändrad: juni 26, 2012, 23:35:02:02 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #18 skrivet: juni 27, 2012, 00:21:58:58 »
Hei,
Har en känsla av at vattnet sjunker lite väl snabbt og söker igjen erfarenheter på poolforumet...
Har 26-28 grader i poolen, på nettene er det ned mot 10-15 grader, dagtid 16-24. Har isolerad lamellcover på när vi ikke bader, eller det er veldig soligt.
Barnen hopper endel i poolen og vi har vattnet opp til ca 6 cm under sargen.
Frågan er, hur ofte borde jag fylla på vatten?
Nå blir det et par cm i veckan jag måste fylle på, synes det er mycket, hva tycker ni?
A
Fanns en del från tidigare år i detta bl.a. "vad e normal vatten avdunstning????????? där ett av svaren var "Ur ett teoretiskt perspektiv så kan avdunstningen vara 30 liter i timmen..."
Du hittar mer om detta via länken http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.msg23862#msg23862
Tror för egen del inte du har ngn. läcka.... <dontkn>

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Andreaszan

SV: Vattenforlust pga ånga, hur mycket er normalt?
« Svar #19 skrivet: juli 08, 2012, 19:14:00:00 »
Nei, det er nok ingen lekkage. Mätte vattnet et par dager i rad hvor vi ikke hadde regn og enbart lugn badning, og det var konstant.

Vattenytan ligger så högt så det er nog det som gjör det. Fåf bara fylla på som i dag og slenge i en sekk salt i ny og ne...

5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan