CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?  (läst 14215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« skrivet: april 18, 2012, 11:25:00:00 »
Hej alla poolare,

jag funderar på att sätta in ett doseringssystem, men undrar lite hur det är att jobba med natriumhypokloriten. Självklart krävs rätt förvaringskärl och vallningskärl, men behöver man tänka på avdunstning? Blir det problem med oxidering på utrustning i närheten av förvaringskärlet? Hur ni bra förslag på hur ventilationen ska lösas i så fall?

All utrustning sitter idag inomhus i vårt pannrum så jag vill gärna slippa klorångor i huset :)

//H

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #1 skrivet: april 18, 2012, 13:47:06:06 »
Jag har kört med natriumhypoklorit tidigare, manuell dosering ca 0.6 liter/dygn (hällde i allt på en gång).
Hade dunken stående i förrådet och har inte noterat någon korrosion eller obehaglig doft.
Däremot är det ju en färskvara, så något händer ju med blandningen...
Rent kemiskt vet jag inte hur det uppträder när det åldras, om det avdunstar eller om det sker en nedbrytning internt i dunken, eller vilka krav som ställs på förvaringen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad monne81

SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #2 skrivet: april 18, 2012, 19:20:01:01 »
Någon störande lukt tycker inte jag att det blir, kan lukta några dagar om du spiller mycket.
jag har köpt 15 l dunkar som jag ställer i ett vallningskärl. har ett lock som jag har borrat ett hål som det sedan sitter en kabelförskruvning och en backventil i. så även om allt skulle välta omkull läcker inget ut.

Utloggad monne81

SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #3 skrivet: april 18, 2012, 19:25:21:21 »
Jag har kört med natriumhypoklorit tidigare, manuell dosering ca 0.6 liter/dygn (hällde i allt på en gång).
Hade dunken stående i förrådet och har inte noterat någon korrosion eller obehaglig doft.
Däremot är det ju en färskvara, så något händer ju med blandningen...
Rent kemiskt vet jag inte hur det uppträder när det åldras, om det avdunstar eller om det sker en nedbrytning internt i dunken, eller vilka krav som ställs på förvaringen.

0,6 liter per dygn låter som extremt mycket. Hur stark var den blandningen?
« Senast ändrad: april 18, 2012, 23:07:40:40 av Fia »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #4 skrivet: april 19, 2012, 07:01:25:25 »
40% om jag inte missminner mig.
Det ger runt 10-13 ppm just vid dosering (som jag gjorde på kvällen), och på morgon var det som regel 0 ppm när man mätte klorvärdet.
Dessutom tappar det i styrka rätt fort, så har man haft dunken stående några veckor är det nog inga 40% styrka.
Där jag köpte kloret (hos en tillverkare) avrådde de definitivt för att använda klor som blivit stående över vintern, de menade att det skulle vara mer eller mindre verkningslöst.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #5 skrivet: april 19, 2012, 15:06:15:15 »
Luftning med backventil låter ju som en väldigt bra idé, inga ångor smiter och inget läckage om den välter. När jag läste säkerhetsbladet för hypokloriten varnades det för övertryck i behållarna, särskilt vid lagring i högre temperatur, men det är inget ni råkat ut för?

Det låter på er som hypokloriten inte är lika jobbig som att köra med flytande syra (ångorna från den burken är ju inte roliga alls :))....

Att kloriten tappar i styrkan över tiden gör ju inte mig så mycket då doseringen automatiskt anpassar sig för detta, det blir ju bara högre åtgång mot slutet...

//Mera automatisering åt folket :)

Utloggad monne81

SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #6 skrivet: april 19, 2012, 17:41:31:31 »
Luftning med backventil låter ju som en väldigt bra idé, inga ångor smiter och inget läckage om den välter. När jag läste säkerhetsbladet för hypokloriten varnades det för övertryck i behållarna, särskilt vid lagring i högre temperatur, men det är inget ni råkat ut för?

Det låter på er som hypokloriten inte är lika jobbig som att köra med flytande syra (ångorna från den burken är ju inte roliga alls :))....

Att kloriten tappar i styrkan över tiden gör ju inte mig så mycket då doseringen automatiskt anpassar sig för detta, det blir ju bara högre åtgång mot slutet...

//Mera automatisering åt folket :)

Helt rätt, fruktansvärt nöjd med mitt system. Hela tiden jämna o stabila klor o ph värden. Kör även med saltsyra för att sänka ph, men jag köper 1L flaskor med detta o späder sen ut det ganska rejält.= minimalt med ångor där också.
Bästa av allt är att jag kan köpa allt kem på min lokala färgbutik.

Utloggad MathiasS

SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #7 skrivet: april 19, 2012, 19:26:59:59 »
Om det inte redan sagts så är det viktigt att komma ihåg att klor och saltsyra inte får förvaras på samma ställe. Det ska vara skilda utrymmen. Anledningen är att natriumhypoklorid och saltsyra bildar klorgas vilket är, tja, väldigt giftigt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #8 skrivet: april 19, 2012, 20:18:51:51 »
Det är en av anledningarna jag funderar på CO2 istället för syran. Saltsyran avångas ju dessutom, samt svavelsyran kan ju bilda explosivt ångtryck tillsammans med vatten. Koldioxidens enda nackdel, som jag hittat, är kostnaden för doseringsutrustningen (kvävningsrisken är inget problem för oss då utrymmet är väl ventilerat samt har en kattlucka i golvnivå).

Utloggad MathiasS

SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #9 skrivet: april 19, 2012, 20:44:34:34 »
Jo precis. Jag tittade också på CO2 men det föll helt på priset. Om jag minns rätt är merkostnaden, utöver Pahlens Minimaster i mitt fall, cirka 15ksek. Då tar jag hellre besväret med att placera kärlen på lämpliga ställen.

Här kan man få lite ideer kring hur man kan göra med skåp etc:
http://www.poolwater.se/sv/tillbehor-reservdelar/sakerhetssystem.html
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #10 skrivet: april 20, 2012, 00:44:04:04 »
Vi har kört med natriumhypoklorit och saltsyra i många år och inte haft några problem med ångor eller liknande. Saltsyran ångar starkt om man använder koncentrerad syra, men är den utspädd, t.ex. 10 %-ig, så märks ingen sådan effekt alls. Hypokloriten förstörs inte alls så snabbt av sig själv som det ibland påstås - vi har inte märkt sådana problem och f.ö. kan denna reaktion (som är ett sönderfall, inte någon avdunstning) nästan helt stoppas om man spär ut den med vatten till 30 % eller mer och sedan förvararar blandningen.

Vallningskärl kan nog vara bra att ha - vi har det inte, men kemikalierna står i två olika rum. Blandning blir ju riktigt farligt. Dunkarna går aldrig läck, men vi har haft läckor från brustna slangar eller från kopplingar vid anslutning till doserpump. Hypokloriten ger då upphov till något som liknar saltbildning. Det luriga är ju att se upp så det inte sprutar i ögonen på en om man fått ett slangbrott. Det blir som en fin fin dusch som man knappt ser när doserpumpen jobbar. Ett slag hade vi flera läckor och drog slutsatsen att slangarna hade åldrats kemiskt. Vi bytte till nya slangar och har inte haft någon läcka sedan dess.

Sammanfattningsvis tycker jag kemikalierna är helt ok att hantera och det finns väl bara tre viktiga regler / risker i sammanhanget: 1. att syra och klor inte blandas  2. skyddsglasögon på vid dunkbyte etc - stänk i ögonen blir ju farligt. 3- alltid oömma kläder på vid hantering av detta. Även en droppe hypoklorit på kläderna bleker omedelbart till en rejäl fläck som är helt permanent. Men detta är bara i koncentrerad form. POOLVATTNET bleker inte kläder om man har rimliga nivåer på sitt klor.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2013, 15:54:29:29 »
Lyfter en gammal tråd då jag har en fråga och förutsättningar likt trådskaparens.

Överväger placering av klor o syra till en minimaster i ett pannrum. Pannrummet är (välventilerat) genom en ventil i fasaden som alltid är öppen. Vid eldning omsätts en stor mängd luft. Eldning sker under den kalla delen av året. Resterade del sköts av en luft/vatten-VP.

Är det någon som kan tänka sig några brand- eller hanteringsmässiga hänsyn som man bör ta/tänka på vid placering av kemidelen av poolsystemet i ett pannrum?

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Erica

SV: Natriumhypoklorit, att tänka på vid hantering/förvaring?
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2013, 17:36:18:18 »
Lyfter en gammal tråd då jag har en fråga och förutsättningar likt trådskaparens.

Överväger placering av klor o syra till en minimaster i ett pannrum. Pannrummet är (välventilerat) genom en ventil i fasaden som alltid är öppen. Vid eldning omsätts en stor mängd luft. Eldning sker under den kalla delen av året. Resterade del sköts av en luft/vatten-VP.

Är det någon som kan tänka sig några brand- eller hanteringsmässiga hänsyn som man bör ta/tänka på vid placering av kemidelen av poolsystemet i ett pannrum?

/MTQ

De två förrådskärlen får enligt gällande regler inte placeras i samma rum oavsett om det är ett pannrum eller något annat. Skulle det brinna smälter ju plastkärlen och kemikalierna blandas vilket ger klorgasutveckling. Möjligen kan man få godkänt för att bygga en isolerad, brandsäker låda för endera kärlet inne i rummet, men jag är osäker på om de skulle godkänna detta. Det kan nog variera från kommun till kommun.

Sönderfallet av natriumhypokloriten snabbas på om det är extra varmt i rummet. Ur den synpunkten kan ett pannrum vara mindre lämpligt. Ingendera kemikalien är brännbar, utan hela säkerhetsproblematiken hänger på att de absolut inte får blandas, ens vid en brand.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag