CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gulbrunt vatten...  (läst 12758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lisbeth

Gulbrunt vatten...
« skrivet: juni 29, 2011, 21:37:18:18 »
Jag har en liten sjukubikare som renas med sandfilter.
Har 300 meter trädgårdsslang på garagetaket som jag pumpar runt med en vanlig dränkpump, värmer fint! ;)
Har alltid använt Nitors produkter, men sist jag insåg att jag behövde klor, råkade jag befinna mig på Rusta. Dom hade ett annat märke; "Swim & Fun", tror jag det hette. Måste ha varit ren saltsyra i burken, för efter klorering blev vatten ogenomskinligt brunt!! Från dränkpumpen kom en fruktansvärd brun sörja och när jag lyfte ur den och skruvade isär den var den totalt genomrostad och söndersmulad - har aldrig sett nåt liknande!

Nåväl - jag skrotade dränkpumpen och lät sandfiltret pumpa upp vattnet på garagetaket istället. Pumpen fick gå ett par dygn och gjorde ett fantastiskt jobb, vattnet blev helt rent.
Jag stövlade iväg och handlade Nitors dagsklor och tänkte att det där Rusta-skräpet använder jag inte mer.
Ikväll slängde jag i en chock-dos. Och nog blev det chock alltid!! VATTNET BLEV BRUNT!!!!
Vad i h-vete är det frågan om???!!

Tacksam för svar!
Lisbeth, upprörd!

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2011, 11:39:26:26 »
Skulle nog gissa på att pumpen rostat oavsett klor från Rusta eller Nitor.

När pumpen spydde ut massor med järn och rost i vattnet bands en del i vattnet och en del blev utfällt med en gång.

När du sen klorerade upp igen, fällde mer järn ut och vattnet blev brunt.

Flokka och kör cirkulation ska det nog bli fint igen.

Dränkpumpar är sällan gjorda för att stå under vatten konstant, funktionen är snarare att pumpa ur tills det blir torrt om "fötterna" och sedan stanna.

Läxan att dränkpumpar rostar har jag bittert erfarit i båten.....
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Lisbeth

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2011, 22:04:04:04 »
När jag nu klorerade för andra gången efter katastrofen, blev vattnet brunt igen.... :(
Hittade en burk teststickor från förra året (eller kanske året dessförinnan... Förra året kollade jag nog inte vattnet en enda gång - har gått på känsla och har aldrig haft problem med vattnet.)
Stickorna ger inget utslag för pH.
Kan vattnet bli gulbrunt av för lågt pH-värde?
Måste nog införskaffa pH-plus... Irriterande, när det alltid har funkat så bra.

Är vattnet "kinkigare" när det är kvar sen förra året?! I höstas lät jag för första gången poolen stå kvar ute med vatten i. Var ju i och för sig inga problem vid uppstart, men det kanske är svårare att hålla efter?

Utloggad Fia

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2011, 22:22:30:30 »
Vet inte vad du råkar ut för men det har nog inget med att göra att du har kvar samma vatten.
Jag tömmer ju till viss del o sen på våren höjer jag nivån till fullo o har så gjort i 7 säsonger.
Måste ju också fylla på under säsongen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Lisbeth

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2011, 22:48:43:43 »
Var ute och kikade lite - otålig!
Upplever att vattnet som kommer ut från pumpen är brunare än det som går in?!
Är det läge för sandbyte? Sanden är från förra sommaren, men den kanske är full med rostiga metallbitar från dränkpumpen?! Måste nog kolla imorgon...

Utloggad Zaphod

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2011, 23:00:19:19 »
men den kanske är full med rostiga metallbitar från dränkpumpen?!

Kan mycket väl ligga nått i det. Väl värt att kolla.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2011, 23:14:02:02 »
backspolning?

Utloggad Lisbeth

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2011, 07:36:42:42 »
backspolning?

Done that. Femtioelva gånger.

Utloggad Lisbeth

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2011, 11:59:10:10 »
Terrorn fortsätter....
Igår flockade jag. Verkar inte hända särskilt mycket mer än att en halv minut efter dammsugning är botten full av "smuts". Brun smuts (metall/rost??).
Vattnet ser ganska ok innan, blekgult, men mörkgult efter dammsugning. Har tyvärr en dammsugare som kopplas på trädgårdsslangen, så jag kan inte köra på waste... Dammsugningen är nog egentligen onödig - mer för mitt eget nöjes skull....  ???
Mitt sista drag blir att byta sand och höja pH.
Reningsverket går dygnet runt.

Edit innan jag ens tryckt på sändknappen: Jag byter nog vatten i samband med sandbytet, orkar inte strula...

Utloggad Erica

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #9 skrivet: juli 02, 2011, 16:49:02:02 »
Sandbyte låter ganska otroligt att du skulla behöva. Det låter ju snarare som om du fått järn eller annat som har fällts ut i vattnet, men då blir det åt det bruna hållet. Är det klargult så verkar det mera röra sig om organiskt material, kanske växter, dy, något dött djur eller något annat som hamnat i poolen.

Järnutfällning i poolen är normalt när kloret tillsätts om det finns järn i vattnet. Vi använder brunnsvatten till vår pool och när vi nyfyllde den så var vattnet först klart för att sedan slå om ´till brun-grönt när det klorerades, för att efter några dagar vara helkt klart igen. Det var nog detta som hände när du hällde i Rustas klor. Du fällde alltså ut järn som redan fanns i vattnet, inte så att deras klor tillförde något järn. Du hade säkert fått samma resultat med annat klor. "Saltsyra" ingår aldrig i klorprodukter, skulle ge livsfarlig klorgasbalndning redan när kemeikalierna möts. Däremot använder vi saltsyra till vår pool för att hålla nere pH, och använder flytande klor. Vi har ett automatiksystem och då vill man oftast ha flytande produkter som systemet kan portionera ut efter behov.

Utloggad Lisbeth

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #10 skrivet: juli 02, 2011, 23:54:25:25 »
Mannen i poolaffären trodde inte heller på sandbyte, då sanden var ny förra sommaren.  Men eftersom jag är en riktig motvalls-kärring och enormt envis  :) köpte jag ändå sand.
När jag öppnade filtret låg där ett tjock lager med rostiga metallfragment överst, det såg inte sååå himla farligt ut. Värre blev det när jag körde ner handen och vevade runt - sanden förvandlades till en rostig sörja och min hand färgades brun.
Ut med det skräpet och i med ny sand. Vattenbytet fick vänta...
Det sorgliga är att poolbotten, direkt efter dammsugning, är full med ny smuts/rost. Jag skulle kunna dammsuga två gånger i timmen, dygnet runt, utan att det ser rent ut...
När jag klorerar med dagsklor brunfärgas vattnet.
Ph är lågt; 32 vid senaste mätning, frågan är om det kan påverka vattnet. Nej, sa poolmannen, lågt pH gör bara så att vattnet känns strävt. Vet dock inte om jag ska tro honom....
Ska se hur vattnet ser ut imorgon, pumpen får gå i natt, ser det ut att bli bättre är det väl bara att bita ihop. Är det ingen skillnad tömmer jag nog. :'( Känns inte så najs att bada i det där missfärgade.
Fast om vädret håller i sig tar det ju inte så lång tid att få upp värmen igen.

Utloggad Lisbeth

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #11 skrivet: juli 04, 2011, 18:30:10:10 »
Poolen idag efter tillsättning av pH-plus. Har aldrig sett nåt liknande. Nu åkte proppen ur. Case closed.

Utloggad Fia

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #12 skrivet: juli 04, 2011, 18:56:40:40 »
Oj...förstår att du byter vatten!! :o
Har aldrig sett något liknande.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad psau

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #13 skrivet: juli 05, 2011, 10:16:30:30 »
Det där slår ju tom pooler man sett i div amerikanska filmer med scener från sunkiga motell....

Förstår att du byter vatten, tror visserligen att det skulle gått och rädda men känslan av att man slängt i kilovis med kemikalier skulle ju annars funnits där...

Bättre lycka med nästa pump till solfångaren...
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Lisbeth

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #14 skrivet: juli 06, 2011, 18:36:32:32 »
Kändes trist att avsluta den här tråden med en brun pool... Så här kommer dagens bild. Ser mycket trevligare ut! Tolv grader i morse, tjugotvå nu klockan 18.30.
Värden idag: Klor 0,6  pH 7,2  Alk 112

Utloggad TeeOne

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #15 skrivet: juli 06, 2011, 19:08:10:10 »
Tack för bilden på det klara vattnet!    O0

Utloggad Fia

SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #16 skrivet: juli 06, 2011, 22:53:41:41 »
Ser betydligt mer inbjudande ut!! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Lisbeth

Mätnoja....
« Svar #17 skrivet: juli 07, 2011, 19:00:49:49 »
Mätvärden 18.30:

Klor 1,8  Ok enligt aquachek
pH 7,2   Ok enligt aquachek
Alk 129  Hi enligt aquachek
Varför har alkalinitet stigit??? Jag har ju spriller nytt vatten och värdet var helt ok igår (112 om jag inte missminner mig).
Har inte chockklorerat, bara lagt i en veckopuck i flottören. Borde man chocka?
Måste jag hälla i nåt annat....? Har lite kemikalieskräck efter denna vecka...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gulbrunt vatten...
« Svar #18 skrivet: juli 07, 2011, 22:54:07:07 »
Alkaliniteten och ph är starkt sammankopplade, vilket jag inte visste innan jag skaffade pool. Visste inte ens att det fanns ett begrepp som heter alkalinitet. Nu när jag har försökt med mätstickorna som jag tycker är värdelösa så har jag googlat en hel del de senaste dagarna, och har insett att vattenkemi inte är någon barnlek.

Hjälper dig egentligen inte med problemet, men jag tycker att det är en intressant skriftväxling om hur alkalinitet och ph hänger ihop, även om jag inte greppar allt.

http://www.minirevet.se/forum/index.php?topic=871.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag