VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sand i poolen  (läst 4132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatsQ

Sand i poolen
« skrivet: maj 15, 2011, 17:53:32:32 »
Under senare delen av förra poolsäsongen upptäckte jag att det åkte ut en massa sand från sandfiltret ut i poolen.
Detta bara byggdes på successivt tills dess jag dammsugade igen. Då höll det sig hyfsat väl ett par timmar för att sedan börja fylla på med sand igen.
Tänkte att "de fick vara" till nästa år och nu är vi snart där.
I höstas tog jag som vanligt upp sandfiltret och gjorde rent allting.
kollade då även upp "spindeln" i botten på filtret så att inte någon av de små plasthylsorna med små hål i gått sönder.
Allt visade sig vara helt.
Mitt filter är köpt via J-F Fritid och utgör förmodligen inte någon direkt toppkvalitet, men eftersom allting är helt och det faktum att det funkat bra innan, borde detta inte vara något problem.
Undrar nu om det finns några med längre erfarenhet än jag själv som kan tänkas ha en uppfattning om vad problemet kan vara, eller i varje fall i viken ände jag skall börja o dra?
Tacksam för hjälp i frågan

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Sand i poolen
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2011, 21:20:24:24 »
Någonstans måste det rimligtvis finnas en läcka som gör att sanden går igenom. Minsta lilla hål räcker ju. Jag antar att du vid ditt sandbyte har använt riktig filtersand ? Skulle du ha extremt finkorning sand skulle man ju kunna tänka sig att den går igenom även vid dysorna. Har du normalt tryck över filtret eller vad visar manometern ? Om trycket är lägre än normalt har du en läcka, likaså om inte filtrets mottryck ökar efter hand fram till backspolning så är det någon läcka genom filtret.

Har du kontrollerat funktionen hos huvudventilen ? INte satt ihop något på fel sätt ? Vi hade själva ett skumt fel i hivudventilen en gång. Det felet ledde till att vatten försvann i stor mängd utan att det fanns någon pooläcka - det läckte helt enkelt över till backspolningsporten genom att något fastnat i ventilen så att gummitätningsytorna ej kom i kontakt ordentligt.

Du skriver att du "tog upp filtret som vanligt" - tar du helt isär filtret varje år ? Det låter som överjobb och en onödig risk att ha sönder dysor eller något annat. Sanden skall hålla i flera år om allt fungerar normalt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand i poolen
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2011, 06:50:34:34 »
Vår första centralventil började läcka sand efter några år, trots att det inte fanns några synbara fel på den när man tog isär den och kollade.
Efter byte kommer inte ett korn sand in i poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MatsQ

SV: Sand i poolen
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2011, 08:17:04:04 »
Hej och stort tack för era svar.
Jag tror att det kan vara som du skriver Rickard.
jag har bytt dysor och rör från botten till pumphuvud. Tätat med vulktejp hela vägen upp och lik förbaskat, så kommer det sand.
Enligt uteslutningsmetoden måste det således vara som du säger.
Jag får kontakta J&F och reklamera.
Slänger in en blänkare och berättar hur det gått.
Det finns säkert fler som har samma problem...
Mvh
Mats

Utloggad MatsQ

SV: Sand i poolen
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2011, 13:08:49:49 »
Hej igen !
Här kommer en återkoppling på hur det gått.
Ringde J&F och pratade med dem.
De skickade ett nytt filterhuvud(gratis eftersom jag har reklamerat detta tidigare).
installerade detta igår och idag har jag inte ett synligt sandkorn i poolen!
Bara att dra igång värmen och njuta.
Stort tack för hjälpen Rickard och Erica!
Mvh
Mats

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand i poolen
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2011, 08:23:26:26 »
Bra att det löste sig för dig.  O0
Och bra hanterat av JF.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag