Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sand till poolen  (läst 9295 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hogge57

Sand till poolen
« skrivet: juli 11, 2006, 20:24:49:49 »
Körde igång min nya poolanläggning idag. Följde instrukrionerna:backspola 2-3 min, kör rinse en kort stund och slutligen slå över till filterläget. När jag kör "rinse" spolas en massa sand ut. Körde flera minuter och det avtog inte. Nu har jag stängt av. Vad göra? Ska jag köra rinse en tid till? Kan något annat vara fel?
Tacksam för hjälp!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand till poolen
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2006, 21:03:38:38 »
Det verkar som om :

1. En av dina dysor i botten av sandfiltret inte filterar ordentligt, det kan ha gått sönder eller så har ett sandkorn av lite större storlek kilat fast mellan två av "ribborna" i dysan vilket i sin tur gör att mindre sandkorn kan passera. Om det senare har hänt kan det hjälpa att backspola igen.

2. Centralventilen tätar inte ordentligt, kanske kärvar den så att den inte sluter tätt, eller så kan den ha gått sönder.

Du har väl stängt av cirkulationspumpen när du växlar läge på centralventilen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hogge57

SV: Sand till poolen
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2006, 22:02:25:25 »
Tack för ditt snabba svar. Jag har stängt av pumpen när jag växlar läge på centralventilen. Grejorna är sprillans nya. Dysorna var fabriksmonterade men jag kände på dom manuellt för att vara säker på att de var fastsatta ordentligt. Jag har provat att backspola igen tills tittglaset blir klart med så fort jag slår över till rinseläget så fylls glaset med sand och det sprutar vattenblandat sand ur backspolningssröret. Är det bara att ösa ur vatten och sand ur filtret och kolla? Jag kan ju börja med att lyfta av centralventilen och kolla men det är väl svårt att se om den är trasig?
//Håkan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand till poolen
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2006, 22:51:02:02 »
Det kan hända att röret inte ligger rätt i botten av sandfiltret, själva centralröret går från toppen till botten (på mitt filter i alla fall) och i botten skall det vara nedstoppat i en "hylsa" som tätar, har det blivit nåt galet där vid backspolningen kan det säkert komma ut mycket sand.

Trasig centralventil är också en möjlighet, det är inte så komplicerad konstruktion - jag har haft isär min och reparerat den efter lite "övervåld" vid flytt av sandfiltret. Att ta isär den och inspektera den borde inte vara nåt större bekymmer.
Det finns även en tätning i centralventilen som kan ha åkt ur läge.

Tråkigt när det krånglar, men som sagt var, det finns inget i filter/centralventil som är någon rymdteknologi, kanske du får demontera alltihop och kontrollera alla ingående delar för att hitta felet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Villing/d96villi

SV: Sand till poolen
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2006, 16:10:04:04 »
Hej alla,

Jag passar på att ställa en följdfråga, startade vårt sandfiler i tisdags och allt verkar funka bra, med ett undantag.... Jag tycker det låter mycket ifrån filtret, ungefär som om det vore luft i det? GFör det det för er andra också?

Filtret är folkpool VILLA 210. Egentligen ett Hayward, innehåller ca 90 kg sand.

Mvh
Björn

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand till poolen
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2006, 18:04:44:44 »
Från vårt filter låter det inget alls, har du inte en avluftningsventil någonstans på centralventilen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Björn

SV: Sand till poolen
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2006, 22:01:19:19 »
Jag har också ett knastrande luftljud från mitt filter. (Nytt problem för i år. >ohno>) Det kommer också små luftbubblor i inloppen till poolen. Jag har sökt efter luftläckor utan att hitta nåt. Det måste ju vara en läcka på sugsidan pumpen. <hmm> Inget läcker ut när jag stoppar pumpen. Det enda som jag har kvar att kolla är pumpens axeltätning. Det kan tydligen vara så att den läcker luft in när pumpen går men inte vatten ut när man stoppar.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand till poolen
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2006, 22:04:10:10 »
Små luftbubblor i insprutningsmunstyckena låter precis som jag hade det när cirkulationspumpen roterade åt fel håll, har ni kopplat om elen i år, bytt elmätare kanske? eller nåt annat elarbete som utförts så att faserna kan ha växlats?

Kan vara värt att kolla, det brukar finns en pil nånstans på motorn som indikerar vilken väg den skall gå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Björn

SV: Sand till poolen
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2006, 22:23:33:33 »
Min pump går garanterat åt rätt håll. Den har gjort så i 4 år. Luftbubblor är nytt för i år.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Villing/d96villi

SV: Sand till poolen
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2006, 22:36:46:46 »
Vi har samma problem, små luftbullor vid insprutningen i poolen. Pumpen går åt rätt håll.  Vi har kvar att kolla att filtret sitter rätt ihop. Återkommer efter att jag gjort detta.

//Björn Villing

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand till poolen
« Svar #10 skrivet: juli 15, 2006, 22:39:28:28 »
Små luftbubblor kanske är just läckage vid axeltätningen - nån som har efarenhet av det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hogge57

SV: Sand till poolen
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2006, 08:47:33:33 »
Nu har jag tömt all sand ur filtret. Det gick lätt med en "Grovis" och en vanlig dammsugare. Det enda jag såg som KAN vara fel är en av dysorna. Dessa sitter fast med hjälp av två fjädrande knappar, på en av dysorna var den ena knappen ej fjädrande så det kan kanske vara där det läckte in sand, men knappast sådana mängder som spolades ut. Jag tänker nu inte återfylla filtret förrän en representant från Miamipool har tittat på dysan. Tror ni att värmeväxlaren måste demonteras och rengöras från sand? Det spolades ju sand igenom växlaren och in i poolen.................   

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Sand till poolen
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2006, 09:21:02:02 »
Tror ni att värmeväxlaren måste demonteras och rengöras från sand? Det spolades ju sand igenom växlaren och in i poolen.................   

Jag skulle i alla fall demontera och kolla att det inte finns sand som hindrar flödet!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Björn

SV: Sand till poolen
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2006, 11:54:24:24 »
d96villi, Sandfiltret sitter efter pumpen och har därmed övertryck med ca 1 bar. Blir det en läcka så sprutar vatten ut.
Luft som kommer in måste ske före eller precis i pumpen där man har undertryck.

Har du en liten luft bubba vid pumpens lock?. Det har jag nu och det har jag inte haft förrut. Jag har en Hayward Super pump. Jag får väl ta isär den. Jag har också Hayward VILLA s210 - filter men jag tror inte att jag har nåt fel med det.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Villing/d96villi

SV: Sand till poolen
« Svar #14 skrivet: juli 24, 2006, 03:40:04:04 »
Kollade pumpenslock och hade en liten "bubbla där". SLäppte lite på locket och drog åt, nu verkar det faktiskt vara betydliugt tystare.... Låter det vara något dygn och återkommer igen.

Pumpen är Hayward MaxFlo 1 HK, allt nytt från folkpool

//Björn V

Utloggad Villing/d96villi

SV: Sand till poolen
« Svar #15 skrivet: juli 24, 2006, 18:08:13:13 »
Otorligt, men nu är det nästan tyst. Verkade som att det berodde på att skruvarna till locket på pumpen var olika hårt dragna. När jag drog åt den ena blev filtret tyst, drog jag ytterligare ett halvt varv började det igen. Således var tätningen till locket känsligt för att inte vara lika hårt åtdragna.

//Björn

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag