Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gult vatten  (läst 12935 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sredna

Gult vatten
« skrivet: juni 22, 2010, 10:35:08:08 »
Startade saltgeneratorn o efter någon dag blev vattnet gult. Vad jag förstår så är det pga vårat vatten som innehåller järn. Vi har inget sandfilter utan endast ett pappfilter. Min fråga är kommer detta att lösa sig genom att köra pumpen hela tiden eller måste det till någon annan lösning.

Hoppas på hjälp.

Anders.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gult vatten
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2010, 22:59:07:07 »
Det brukar klarna efter några dagar.
Ju skitigare pappfiltret blir desto bättre renar det vattnet, så rengör inte filtret i onödan.
Håll koll på vattenflödet, och när filtret blir så igensatt att du tappar för mycket flöde, då kan du rengöra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sredna

SV: Gult vatten
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2010, 11:30:12:12 »
Tack för svaret. Jag köpte flocksticks o stoppade i breddavloppet det kanske var dumt, eller ?

Anders.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gult vatten
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2010, 13:14:52:52 »
Flocksticks brukar inte fungera så bra med den typen av filter du har, men det lär klarna vattnet.
Jag har ingen egen erfarenhet av den där typen av filter, utan delar bara med mig av det jag läst här i forumet tidigare.

Rapportera gärna hur det går för dig, många andra har samma frågor som du.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sredna

SV: Gult vatten
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2010, 13:19:32:32 »
Ja jag ska höra av mig om hur det går. Vad jag förstår så går det väl att bada i vattnet ändå, men det ser ju inte så trevligt ut.

Utloggad sredna

SV: Gult vatten
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2010, 10:26:43:43 »
Vattnet är fortfarande gult men det blir bättre o bättre.

Utloggad spongelasse

SV: Gult vatten
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2010, 01:46:29:29 »
Läste någonstans att vattnet kunde bli gult om man hade fel sorts salt....

Edit:
Nä, minnet svek.... man skulle inte använda jodbehandlat eller gulfärgat (natriumferrocyanid) salt.
« Senast ändrad: juni 25, 2010, 01:55:58:58 av spongelasse »
Intex Oval rörpool, 366x610x122 cm
Intex Krystal Clean saltvattenspoolsystem
Bestway Clearflow 5678 l/h

Utloggad sredna

SV: Gult vatten
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2010, 15:27:55:55 »
Vattnet blir bättre o bättre.Det är fortfarande gult, men det är stor skillnad mot förut. Beträffande de flocksticks jag köpte så tror jag att det funkat något. Annars tror jag nog det som sagts tidigare att med ett pappfilter så tar det lång tid och man måste låta filtret bli riktigt skitigt då verkar det fungera.

Jag har fått lite skräp på bottnen av poolen men detta beror nog på sticksen som inte fungerar så riktigt bra till detta filter. Sugen som var med fungerar väl sådär, och man önskar att det varit en större påse då man får göra rent ganska ofta.

Anders.

Utloggad pooldags

SV: Gult vatten
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2010, 10:54:25:25 »
Hej
Jag har också fått gult/grönt vatten i poolen efter att vi hällde i saltet.Vi frågade efter fodersaltet vi hade förra året som fungerade fint men det var slut så vi blev rekommenderade en annan sort,heter Havssalt 99,0 % och används som fodersalt.Det var mycket grövre korn men löste sig bra.Efter några timmar blev vattnet gult!!När poolen fått vila över natten ligger det bruna partiklar (pulver) på botten som ej går att dammsuga upp,går rakt igenom dammsugarpåsen.Pappfiltret var rejält brunt efter bara två dagar men gick att få helt rent under rinnande vatten.

Ska filtrer få sitta kvar då som sagts tidigare och få bli riktigt smutsigt?
Vad är de bruna partiklarna för nåt?
Kan man göra nåt mer för att få bort dem eller måste jag byta vatten(17000 liter!!)
Kan man bada i vattnet??
Alla värden på vattnet visar dock bra O0
Tacksam för svar :-X

Utloggad sredna

SV: Gult vatten
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2010, 10:27:33:33 »
Som jag skrivit tidigare så verkar det som det enda som hjälper är att ha tålamod. Vårat vatten blir bättre o bättre för var dag som går och vattenkvaliten är det inga problem med. Du skrev att du köpt havssalt och det gjorde även vi på Granngården. Om det har någon betydelse vet jag inte.

Jag gör så som Richard skrev i sitt inlägg beträffande filtret, låta det bli riktig smutsigt o sedan skölja rent det. Som du skrev så verkar det inte funka så bra att suga upp det som ligger på botten. Jag har prövat att ta bort breddavloppet och låtit vattnet gå till filtret genom avtappningen i sidan på poolen och sedan röra runt i poolen och det verkar försvinna fortare på detta sätt.

Tålamod.......

Vi badade igår 25 grader ivattnet, svalkande skönt. <sol>

Utloggad pooldags

SV: Gult vatten
« Svar #10 skrivet: juli 04, 2010, 19:52:42:42 »
Nu har vi kristallklart saltvatten i poolen O0 Det tog bara två dagar att få ordning på det.Jag har kört klor sex timmar per dygn (under natten) och däremellan har pumpen varit på för att filtrera vattnet.Jag har dock ändå bytt filter och rengjort det en gång om dagen,de har varit rejält smutsiga men blir som nya efter att ha spolats rena. 26 grader i vattnet idag..lovely!!  <sol>

Utloggad sredna

SV: Gult vatten
« Svar #11 skrivet: juli 04, 2010, 20:02:38:38 »
Grattis <sol>.

Vårat vatten har också äntligen klarnat O0.

Anders.

Utloggad sredna

SV: Gult vatten
« Svar #12 skrivet: juli 10, 2010, 10:11:22:22 »
Nu är vattnet kristallklart <sol>

Anders.

Utloggad super

SV: Gult vatten
« Svar #13 skrivet: juli 10, 2010, 11:16:38:38 »
Kanske man ska undvika havssalt?
Vad kostade det?
Köpte själv vacumsalt (poolsalt) på granngården för 1
29 kr/påsen
vattnet något brunt vid fyllning men klarnade på någon timme efter jag haft i saltet

Utloggad sredna

SV: Gult vatten
« Svar #14 skrivet: juli 11, 2010, 09:52:17:17 »
Jag har för mig att det kostade 139 kronor för 25 kilo på Granngården. Igår fick jag försöka få bort den gula beläggningen som hamnat på botten. Det var ganska halt då jag klev ned i poolen. Försökte borsta o suga med sugen, men det gick inge vidare.

Så jag funderade sedan en stund och gjorde en Pippi Långstrump variant. Jag satte på mig ett par strumpor och gled fram över botten. När detta var avklarat sprang jag några varv i poolen så att skräpet samlades i mitten av poolen och sedan var det bara att suga upp skräpet.

Anders.

Utloggad super

SV: Gult vatten
« Svar #15 skrivet: juli 11, 2010, 13:29:51:51 »
Kanske hade varit bättre å köpt rätt salt för billigare peng... Lätt å va efterklok
Granngården hade saltbrist nu pga nått problem med leveranser mitt salt fick dom ta hem via en annan granngården affär

Utloggad ottohans

SV: Gult vatten
« Svar #16 skrivet: juli 11, 2010, 14:07:11:11 »
jag kör med havssalt från granngården och det fungerar bra, har kristallklart vatten :)
man ska komma ihåg att ju rena/ högre % salt ju bättre
så havssalt på 98% betyder att det finns 2% "skräp" mao 2% fin sand mm

Jag löser alltid saltet i en hink innan jag häller i det och med havssalt 98% så såg man att det blev lite sand/smuts på botten av hinken, det blev det inte med det salt jag hade förra året och det vill jag minnas hade en renhetsgrad på 99,5%

mitt vatten har vart kristallklart från första början så jag tycker inte att missfärgat vatten borde beror på havssalt från grangården.

Utloggad super

SV: Gult vatten
« Svar #17 skrivet: juli 11, 2010, 17:47:38:38 »
Ok
kanske inte beror på saltet men borde ändå vara bättre med vacum/poolsalt då det är 99.9% rent?

Utloggad ottohans

SV: Gult vatten
« Svar #18 skrivet: juli 11, 2010, 17:55:26:26 »
ja 99.9% är helt klart att föredra :)
man ska helt klart ta det som har högst % renhetsgrad

Utloggad bonordlin

SV: Gult vatten
« Svar #19 skrivet: juli 11, 2010, 21:35:29:29 »
Jag har också använt Granngårdens havssalt, fem säckar à 25 kg i vår 8x4 pool. Vattnet blev också lite gulaktigt, men det försvann efter ett och halvt dygn med pump och sandfilter i gång hela tiden.

I affären klämde jag på säckar med salttabletter. De var lite billigare och innehöll salt till 99,5 procent. Nästa gång blir det nog den typen av salt, men jag är osäker på hur snabbt tabletterna löses i vatten.

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gult vatten
« Svar #20 skrivet: juli 18, 2010, 11:48:44:44 »
Jag köpte KNZ Fodersalt på svenska foder för 87,50 säcken.
Kristall klart direkt.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag