VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumligt vatten trots chockklorering  (läst 11907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats08

Grumligt vatten trots chockklorering
« skrivet: april 20, 2009, 21:43:47:47 »
 :-\Är nybörjare när det gäller pooler och gjorde ett dåligt jobb med rengöringen av poolen i höstas pga sjukdom.
Det var mycket alger kvar när jag la över vinterpreseenningen och nu får jag förmodligen betala för detta....
Har gjort en chockklorering och på så vis fått bort den gröna färgen på vattnet.
Vattnet vill trots detta inte bli helt klart utan en tydlig grumlighet kvarstår.
Vad skall jag göra åt detta?? chockklorera en gång till månne eller vet någon vad som är smartast att göra?
tacksam för råd.
Mvh
Mats

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Grumligt vatten trots chockklorering
« Svar #1 skrivet: april 20, 2009, 22:36:44:44 »
Vilket Ph värde har du? Hur länge har reningen varit igång sedan du gjorde chocken? Det kan behövas en till.
Man måste ha tålamod när man fått alger o låta filtret jobba, glöm inte att backspola ofta.
Borsta även av sidorna på poolen så du får bort det hala där.
Det kan vara så att du behöver använda flockmedel för att få klart vatten men ta bort algerna först.
Har du sandfilter eller patronfilter?

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mats08

SV: Grumligt vatten trots chockklorering
« Svar #2 skrivet: april 21, 2009, 08:06:59:59 »
Hej Fia!

Tack för Ditt svar.
Har inte kollat mitt ph ännu. Skall göra detta asap.
Jag gjorde kloreringen i måndags förra veckan och pumpen har gått nästan hela tiden sedan dess.
Jag har ett sandfilter.

Mvh
Mats

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten trots chockklorering
« Svar #3 skrivet: april 21, 2009, 09:28:41:41 »
har hört att man ev kan använda saltsyra för att ta dö på alger men vet väldigt lite om det och om sandfilter/pump kommer att gilla det
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad Fia

SV: Grumligt vatten trots chockklorering
« Svar #4 skrivet: april 21, 2009, 17:08:42:42 »
Har du hög klornivå så låt filtret jobba, annars så chocka den igen.
Du kan även lägga dit en flockstick/kudde o se om den gör det sista till klart vatten. Rekommenderar flocksticksen före den flytande, lättare att använda!!
Lägg en flockstick i skimmern, pumpen ska gå hela tiden, o låt den smälta ner, backspola sedan, klart!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad William

SV: Grumligt vatten trots chockklorering
« Svar #5 skrivet: april 25, 2009, 15:10:26:26 »

Vattnet vill trots detta inte bli helt klart utan en tydlig grumlighet kvarstår.
Vad skall jag göra åt detta?? chockklorera en gång till månne eller vet någon vad som är smartast att göra?
tacksam för råd.
Mvh
Mats
[/quote]
Det hände mig en gång för kanske 10 år sedan, då vi var bortresta. Istället för att hälla i chockklor så hällde jag i 2 st. 1,5 liter flaskor Klorin. Hällde i flaskorna vid bräddavloppet. Eftersom det är flytande går det lite snabbare. Dagen efter var vattnet klart igen, men lite skit på botten som jag fick dammsuga upp.

Sen dess häller jag i en flaska varje år vid uppstarten. Alla affärer säljer ju inte Klorin men har du ÖB i närheten finns det där.
m.v.h
William
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Janne

SV: Grumligt vatten trots chockklorering
« Svar #6 skrivet: april 25, 2009, 18:56:27:27 »
Hej.

Man kollar ph värdet innan man tillsätter klor.
Om ph värdet är fel så kan inte vattnet ta imot kloret.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad William

SV: Grumligt vatten trots chockklorering
« Svar #7 skrivet: april 25, 2009, 20:38:48:48 »
Hej.

Man kollar ph värdet innan man tillsätter klor.
Om ph värdet är fel så kan inte vattnet ta imot kloret.

Janne
Givetvis!
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan