VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Resonans från poolpump  (läst 12970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
Resonans från poolpump
« skrivet: juli 25, 2008, 11:24:50:50 »
Hejsan alla glada poolare 8)

Skulle behöva er hjälp med att få tips på hur vi ska kunna ta bort resonansen från poolpumpen som står i garaget.

Vi har 2 problem
Garaget sitter ihop med grannens hus och det blir resonans i väggen och han kan inte sova, vi har gjort så att den går av 20.00 och på 8.00 igen men vi vill som sagt få bort resonansen från väggen för att kunna köra pumpen och för att det inte ska bli sådant surrande/brummande ljud.

Vi har en poolpump från poolkungen och den står på en matta som dom sa var ljuddämpande när dom installerade den, men finns det mera att göra, vad i så fall?

Alla tips och ideer är välkomna!

Ha det gott nu alla poolare! <antman>

p.s. resonansen från väggen kanske man kan lösa med gummirör eller borra upp hålen så att inte rören har kontakt med väggen?

Vet någon hur mkt ventilation pumpen behöver om man dessutom bygger in den?
« Senast ändrad: juli 25, 2008, 12:03:20:20 av gumssan »
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Poolgiganten

Utloggad culm

SV: Resonans från poolpump
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2008, 11:36:03:03 »
Vanligaste problemet med pumpar som låter är kavitation inuti pumpen. Den snurrar altså så fort att det bildas ångblåsor i den på sugsidan av pumpbladen. Prova att öka motståndet på utloppssidan för att se om den blir tystare. I så fall är det med all sannolikhet kavitationer. Kan åtgärdas med mer motstånd på utloppssidan så det blir lite tryck i pumpen och inte bara flöde.

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
SV: Resonans från poolpump
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2008, 12:00:19:19 »
Hejsan
Tackar för svaret!
Nu kommer en fråga till kan vara korkad kanske men hur, var gör man detta :)
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Utloggad Janne

SV: Resonans från poolpump
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2008, 13:39:36:36 »
Miamipool påstår att dom har en tyst......

BRONS PUMP
Kom du önskar en mycket tyst och
effektiv pump till din pool så skall
du byta upp dig till en bronspump.
http://www.miamipool.se/afuserfiles/stockholm/file/poolpaket.pdf

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Steffe

SV: Resonans från poolpump
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2008, 13:47:55:55 »
Kan inte tänka mig att det skulle kunna vara kavitation som är problemet utifall det inte är långa sugledningar, stor sughöjd och/eller klena ledningar på sugsidan.

Om det är resonans låter det mer som rummet förstärker pumpens normala ljud.

Finns även vätskekyldpump att tillgå om man önskar en helt tyst pump. Kolla upp det annars.

Utloggad culm

SV: Resonans från poolpump
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2008, 14:36:16:16 »
Tja, jag får kavitationer i min pump med 1,5 meters sugledning (grov diameter) och pumpen under vattenytan. Sätter jag handen för utblåset så pumpen får lite motstånd så blir den tyst (nåja, bra mycket tystare i alla fall). Ganska enkelt test.

/C

Utloggad Steffe

SV: Resonans från poolpump
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2008, 15:18:27:27 »
Är du säker på att det är kavitation? Låter otroligt då du har ingående tryck från poolen. Kavitation har ju ett ganska karaktäristiskt ljud.

Låter annars som att din pump jobbar för långt till höger på pumpkurvan. När du tillför mottryck på trycksidan så kommer pumpen arbeta mer optimalt på pumpkurvan.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Resonans från poolpump
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2008, 17:41:05:05 »
Är det ingen som har funderat på att montera slang mellan innan o efter pump för att få bort en del stom/resonans ljud som leds via plaströren.

Har själv funderat på detta då jag tycker jag får resonansljud i altangolvet.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Resonans från poolpump
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2008, 20:33:17:17 »
hej
vår pool som är byggd 1989 har slangar över allt vilket ger lite ljud samt att flexibiltet i hela systemet.
Jag har även kört med slangar till solfångare samt VP och kan se hur mjukt och fint det rör sig vid alla växlingar kan aldrig tänka mig att stela rör är bättre.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad aromata

SV: Resonans från poolpump
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2008, 21:22:29:29 »
Jag har enbart slanganslutningar till pumpen. Pumpen står dessutom med gummidämpning (vanliga stroppar till presenning) vid varje skruvfäste i golvet. Skruvarna  är inte så hårt åtdragna utan det blir lite rörelse i pumpen när den startas och stoppas.

Vi har inga störande ljud alls numera, vilket vi hade innan dämpningen var på plats.

Utloggad culm

SV: Resonans från poolpump
« Svar #10 skrivet: juli 26, 2008, 10:41:21:21 »
Är du säker på att det är kavitation? Låter otroligt då du har ingående tryck från poolen. Kavitation har ju ett ganska karaktäristiskt ljud.

Låter annars som att din pump jobbar för långt till höger på pumpkurvan. När du tillför mottryck på trycksidan så kommer pumpen arbeta mer optimalt på pumpkurvan.

Jo, ljudet är rätt karaktäristiskt. Känner igen det från när jag jobbade med elektriska bränslepumpar där man kunde få kavitation när pumpen började bli sliten och började gå för fort (minskad lagerfriktion).
Har dock bytt pump igår för att få ett bättre reningssystem och nu är det tyst som katten om natten.

/C

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Resonans från poolpump
« Svar #11 skrivet: juli 26, 2008, 12:07:31:31 »
härligt O0 O0
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad zek

SV: Resonans från poolpump
« Svar #12 skrivet: juli 27, 2008, 09:25:25:25 »
Jag monterade en frekvensomfprmare till min pump, dels pga ljud och dels pga att jag vill kunna ha ständig cirkulation utan att "köra för fullt" och det är ett kännd faktum i ventilationsanläggnigar och dyl. att engenresonanser i vissa byggnadsdelar kan sammanfalla med frekvensen på pumpar och motorer och därmed komma i svängning och låta. därför kan man hitta en frekven som passar bättre t.ex. 48 Hz eller kanske 52 Hz.

Dessutom kan man som sagt smygköra när man inte badar, jag kör på 30Hz nattetid samt när vi jobbar.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag