CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Regnvatten  (läst 13185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Regnvatten
« Svar #10 skrivet: april 25, 2008, 19:28:17:17 »
här kommer en kopia på filterinstruktionen till Jof storpool ifall du inte skulle ha någon dokumentation kvar från förra ägaren.  Saknar du detta kan du kontakta JoF så skickar de dig säkert nya underlag eller kolla på deras hemsida.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Regnvatten
« Svar #11 skrivet: april 25, 2008, 22:35:46:46 »
Hehe som du tar i Pekka.
Antingen uttryckte jag mig klumppigt eller så är du otroligt
trist och fantasilös.

Jag och alla andra här vill ju bara hjälpa.

Och ja, du är unik skulle jag vilja säga, därför så
spännande! De flesta av oss har antingen byggt vår pool sjäva,
därigenom lärt oss hur allt hänger ihop och funkar, andra har
köpt sin pool och fått den levererad och monterad av fackfolk, INKLUSIVE en
noggrann genomgång och förevisning av hur allt funkar, hur man startar och stänger...

Men du, du står framför ditt "badkar" och kliar dig i huvudet.
Av förståeliga skäl. Du har ingen kunskap hur du ska få igång
systemet och det skulle gälla vem som helst av oss om vi
liksom du köpte en färdig pool. Min bäste kompis köpte nytt hus
för 4 år sedan av en änka på ca 70 och fick en 10-meters pool med djupdel
på köpet. Han hade dock turen att säljerskan bodde kvar i stan och hennes son kom över och
visade lite reglage och kranar och gav lite tips...

Det verkar du inte ha fått.
Tro mig, jag vill verkligen hjälpa dig få igång din mackapär. Alla här vill
För en mackapär är det. Varför tror du detta forum finns och frågorna aldrig tar slut?
En markpool är ett ganska komplicerat system som man hela tiden lär sig
något nytt om. Det är liksom inget system med en grön ON-knapp och röd
OFF-knapp och thats it. Det är naturligtvis inte rocket-science men det
kräver ändå en del kunskaper och handgrepp..

Och då tycker jag det här med vattenpölen på presseningen och eventuella löv är
ett ickeproblem. Jag vräkte undan min presenning med löv och insekter i söndags,
det åkte ner i poolen, det mesta flöt och samlades snart i utloppskorgen
resten ramlade ner på botten tillsammans med vinterns övriga skräp och insekter.
Du måste "dammsuga" poolen hur som helst så ödsla inte för mycket tid på
eventuella löv och regnvatten. Ner med det bara..sen kan du börja på riktigt...

Hur värmer du poolen t ex? Värmepump?
« Senast ändrad: april 25, 2008, 22:55:55:55 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad aromata

SV: Regnvatten
« Svar #12 skrivet: april 26, 2008, 20:15:59:59 »
Att plocka bort löven med en kratta är så enkelt att du bör göra det. Det är ingen katastrof att inte göra det men du skjuter problemet framför dig eftersom de på ett eller annat sätt måste plockas bort.

Regnvattnet spelar ingen roll annat än om det försvårar jobbet att ta bort presseningen. Du får regnvatten i poolen alla regniga dagar. Vad som kan hända är att pH-värdet ändrar sig på sikt. Regnet gör att mitt pH-värde sjunker en aning - surt regn.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Regnvatten
« Svar #13 skrivet: april 26, 2008, 21:24:46:46 »
Hej,

Öppnade vår pool idag. Har en troligen liknande tunn press under poolplåtarna. Vet inte om det är kondens eller om det blåser in snö/regn under plåtarna.
Hur som helst så var det en rejäl pöl på flera hundra liter och en hel del löv. Inspirerad av den här tråden krattade jag undan löven med en plastkratta,
lätt och snabbt. Sen pumpade jag bort vattnet med en liten borrmaskinspump, det funkar ju när man kan gå ut på plåtarna och sen ligga på magen :)
Det vatten som jag tog bort var rejält muggigt och inget man vill ha i poolen. Jag tycker du skall kratta och pumpa så är poolen säkert fräsch därunder.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Pekka

SV: Regnvatten
« Svar #14 skrivet: april 27, 2008, 10:37:03:03 »
här kommer en kopia på filterinstruktionen till Jof storpool ifall du inte skulle ha någon dokumentation kvar från förra ägaren.  Saknar du detta kan du kontakta JoF så skickar de dig säkert nya underlag eller kolla på deras hemsida.

/ronson
Tack.... O0...ska kontakta JoF...
...och hur gick det här till..??

Utloggad Pekka

SV: Regnvatten
« Svar #15 skrivet: april 27, 2008, 10:49:15:15 »
Eone :Ah...det var kanske jag som hade en dålig dag.. :angel: ....även om du var lite klumpig... ;)
Jaha..kul att höra att man är unik....och jag inte begriper mig på saker o ting, brukar inte hinda mig från att ge mig på dem.
Tror faktiskt att jag har hyfsad koll på hur systemet funkar...i alla fall nästan.. <hmm>
Det var som sagt inte riktigt meningen att vi skulle ha pool..men med tanke på att vi köpte vårt drömboende och poolen kom på köpet.....Ja...så därför är vi poolägare också.
Strategin blir att kontakta leveranstören och få tag i all dokumentation. Sedan råkar jag ha en kompis som har en pool från samma leverantör och han ska jag utnyttja skoningslöst 8)
...när jag sedan kommit igång...så kommer det säkert fler frågor här...jag har ju hittat en Jumbo-pilot... ;)

Den enda uppvärmningen är en solvärmematta...i PVC.
Vi får väl se hur vi upplever första året med den.

Ha de gott.. :)
...och hur gick det här till..??

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Regnvatten
« Svar #16 skrivet: april 27, 2008, 22:12:01:01 »
Gott, då är vi på banan och kan börja köra igång.  O0

Du kan visst som vissa här föreslår slänga i en bärbar/sänkbar pump och suga
upp regnvattnet från presenningen, plocka bort ett par plåtar i taget och och kliva ut och
medelst plastkratta (gärna från Barnens Hus) plocka bort löven, försiktigt ett och ett så att
de inte ramlar ner i poolen...hemska tanke... ;D

Som sagt, jag föreslår: att dra av presenningen som jag gjorde i söndags.
Vatten och några löv ner i poolen. Sedan startade jag poolen, chockklorerade och dammsög
(vilket du i vilket fall kommer att tvingas till, det kommer att ligga en hel del skräp på botten
från i vintras. Trots presenning!).

Poolen och poolvattnet har nog aldrig sett så rent och fräscht ut som det gjorde
 i söndags efter en halvtimmes dammsugning. Jag har 18 grader idag och vattnet är perfekt.

Men visst kan man åka och hyra en dränkbar pump, omsorsfullt pumpa undan regnvattnet (av nån
obegriplig anledning) och sedan avlägsna löv och smutsfragment med pincett eller kratta från presenningen
...på magen...om man inte har nårt roligare att göra.  ;D

Men det tycker ju jag att du verkar ha. Starta och få fart på juvelen t ex.
Livet är kort.
Sommaren likaså.

Den där kompisen med pool som du känner är en lycka att ha.
Han kan du ha stor nytta av.
« Senast ändrad: april 27, 2008, 23:59:36:36 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Fnaset

SV: Regnvatten
« Svar #17 skrivet: april 27, 2008, 22:59:39:39 »
Eone :Ah...det var kanske jag som hade en dålig dag.. :angel: ....även om du var lite klumpig... ;)
Jaha..kul att höra att man är unik....och jag inte begriper mig på saker o ting, brukar inte hinda mig från att ge mig på dem.
Tror faktiskt att jag har hyfsad koll på hur systemet funkar...i alla fall nästan.. <hmm>
Det var som sagt inte riktigt meningen att vi skulle ha pool..men med tanke på att vi köpte vårt drömboende och poolen kom på köpet.....Ja...så därför är vi poolägare också.
Strategin blir att kontakta leveranstören och få tag i all dokumentation. Sedan råkar jag ha en kompis som har en pool från samma leverantör och han ska jag utnyttja skoningslöst 8)
...när jag sedan kommit igång...så kommer det säkert fler frågor här...jag har ju hittat en Jumbo-pilot... ;)

Den enda uppvärmningen är en solvärmematta...i PVC.
Vi får väl se hur vi upplever första året med den.

Ha de gott.. :)

Tjenare Pekka!

Kunde lika gärna vara jag som skrev denna topic känns det som.

Köpte hus i december och poolen kom på köpet!
Helt ny vad gäller pool jag med så ensam är du inte! =)
Den förra ägarinnan av mitt hus hade ingen aning om vad en pool var till för mer eller mindre, hon hade fyllt den en gång för att den var "fin" och det var 3år sedan!
Hon hade inte använt varken kemikalier eller något filter, för det var för dyrt... (suck)
så ni kan ju ana vilket skick poolen var i när jag för några veckor sedan för första gången kikade in under preseningen (som förövrigt var fastsatt med 3tums spik i hela altanen... snyggt)
Det var ca 60cm vatten i den, linern var mer grön än blå av alger och allmänt äckel och botten var svart av pollen...

Jag tog bort alla löv, och sen köpte jag  denna pump från jula:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=731032

pumpade ut så mycket vatten det gick, och sen gick jag lös med rengöringen, nitor poolrent och en borste gjorde susen och ett gäng timmar, och ett par skrynkliga händer senare var linern klarblå igen =)

Sen fyllde jag poolen, och köpte ett "Nitor Minipool-set"
http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=953

Där fick jag med både höja och sänka -ph, en flytklorinator, Snabbklor (samma sak som chock-klor), ph-mätare och en fiffig broschyr om hur man kommer igång =)

Så var det bara att få rätt ph i poolen, chock-klorera och så bottensuga poolen på det skräp som blev kvar.. =)

Lätt som en plätt! (behövde inte använda min högskole-examen en enda gång =P)

Men så måste jag säga att jag har haft otrolig hjälp av alla underbara människor här på forumet, även om dom inte vetat om det, jag har lus läst forumet från topp till tå =)
Så jag passar på att tacka alla på forumet som passivt hjälpt mig dom senaste veckorna =) TACK!

mvh Håkan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag