VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator eller inte? Risker?  (läst 22732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tina.L

  • Gäst
Tina.L
Saltklorinator eller inte? Risker?
« skrivet: september 06, 2016, 22:36:57:57 »
Bygger en betong blocks pool (Folkpool Dura pool)
Har tänkt saltklorinator, men undrar efter att läst på undrar jag över risker/nackdelar:
Rost?
Andra risker?

Tacksam för alla tips jag kan få!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #1 skrivet: september 07, 2016, 01:17:25:25 »
De risker som man kan se är väl dels korrosion/rost, både vad det gäller armeringsjärn i konstruktionen och metalldetaljer i övrigt, som t.ex. lampor. ev. poolstege, in- och utlopp m.m., om man inte håller sig till helplastlösningar, dels att man har ännu högre säkerhetskrav på sig vad det gäller eventuella elektriska risker - saltvatten leder ju ström utmärkt bra vilket vanligt poolvatten inte gör. Man får vara noga med att potentialutjämna, så att t.ex. alla ledande delar i poolkonstruktionen, inklusive poolstegar m.m. är sammankopplade o.s.v. Scener som man ser på film att en hel pool plötsligt blir spänningsförande är närmast omöjligt i en sötvattenpool men fullt möjligt i saltvatten. Att använda jordfelsbrytare är ju inte bara ett bestämmelsekrav utan en ren självklarhet för alla poolanläggningar.

Fördelen med saltklorinatorn är ju att du inte behöver köpa hem klor och dosera manuellt.

Däremot stämmer det inte som en del tror att en pool med saltklorinator är "klorfri", passar bra till de som är allegiska mot klor eller så - den renas ju med klor precis som de flesta pooler. Skillnaden är ju bara att kloret tillförs på ett annat sätt.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #2 skrivet: september 07, 2016, 11:15:31:31 »
I en saltvattenpool bör man ha lampa, breddavlopp osv i plast istället för i rostfritt. Rostfri stege går bra om den är uppfällbar. Kan gå bra annars också. Många båtar har nu rostfria detaljer precis vid vattenytan och det rostar inte mer än ytrost ens på västkusten.

Hur det fungerar i en betongpool får andra bedöma.

En saltvattenpool har samma salthalt som vattnet i bottenviken så vi talar om bräckvatten med ganska lite salt i.

Fördelen med saltvatten i poolen är att vattnet känns mjukare, det är vänligare för ögonen och huden. Sedan är det lättskött. Har man ställt in klorinatorn rätt så sköter den sig själv. Min justerar klorhalten med redox-metoden och justerar även pH om det blir för högt. Jag kontrollmäter ca var 14 dag och det brukar ligga helt rätt. Praktiskt om man ska resa bort.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erica

SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #3 skrivet: september 07, 2016, 18:41:15:15 »
Citera
Många båtar har nu rostfria detaljer precis vid vattenytan och det rostar inte mer än ytrost ens på västkusten.

Nej men skillnaden är ju att havet inte är klorerat... där är det bara saltet som bidrager till korrosion. Kloret gör ju vattnet mera aggressivt i det avseendet.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #4 skrivet: september 07, 2016, 21:53:19:19 »
...Plus värmen på vattnet. Detta gör också att det rostar värre.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Tina.L

  • Gäst
Tina.L
SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #5 skrivet: september 08, 2016, 20:49:23:23 »
Tack för svar!
Svårt att bestämma sig.
Vi beställer nu en pool från Folkpool och de rekommenderade att lägga till saltklorinator, men går ju att välja bort...
Fler synpunkter?

Utloggad j-t

SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #6 skrivet: september 09, 2016, 13:51:20:20 »
Jag har också funderat ett tag, och gör fortfarande, på saltklorinator men just nu lutar jag mer mot automatik för ph och klor eftersom det bör medföra mindre risker och mindre att tänka på för övriga komponenter och delar i och runt poolen.

Utloggad Dimitris76

SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #7 skrivet: september 09, 2016, 14:19:54:54 »
Jag har också funderat över saltklorinator för några månader sedan men till slut tyckte jag att nackdelar är större än fördelar i långsikte.
http://www.riverpoolsandspas.com/blog/bid/33744/Top-5-Salt-Water-Chlorine-Generator-Problems

Jag har påkostade bräddavlopp, stege, lamphus och värmeväxlare från Pahlen samtliga i rostfritt som har ingen lust att röstskada med saltklorinator. Har läst att även stensarg och betong skadas efter några säsonger!!! http://watershapes.com/pools/spas/coping-with-salt.html

Till slut bestämde jag mig att "play it safe" of installera en in-line klorautomat för installationen är enkel och triklorpuckarna billiga...
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11824.msg89825#msg89825

/Dimi
 
« Senast ändrad: september 09, 2016, 14:49:34:34 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad swanthe

SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #8 skrivet: september 13, 2016, 21:44:59:59 »
Jag saknar min saltvattenspool.
Efter flytt till nytt hus har vi nu mera klorpool som vi genast utrustade med minimaster för dosering av klor och ph, men det var både billigare och enklare saltvatten. Självklart ska man välja plastarmaturer i en saltvattenspool och skruven i ett eventuellt pooldäck bör vara syrafasta. Dock måste jag framhålla att klornivåerna är knappt mätbara i en saltvattenspool.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Erica

SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #9 skrivet: september 13, 2016, 23:08:10:10 »
Citera
Dock måste jag framhålla att klornivåerna är knappt mätbara i en saltvattenspool.

Saltet är till för att tillverka kloret, men desificerar inte i sig självt. Klornivåerna skall alltså ligga på samma nivå som i vanliga pooler med klor. Om du inte har ens mätbara klornivåer är det risk att badvattnet blir otjänligt alt. att du får alger i poolen. Bakterier och alger trivs bra både i söt- och saltvatten, låt vara att det delvis är olika stammar som trivs bäst i resp. miljö.

Saltklorinator är en alternativ klortillförsel, inte ett alternativt sätt att hålla poolen bakteriefri utan klor. Vill du ha klorfria system får du satsa på något annat, men klor är väl beprövat och fungerar bra.

Minimastersystemet är ju en modern variant av automatik. Själva har vi ett liknande automatiksystem av äldre typ, men är väldigt nöjda med det. En av de stora fördelarna med automatdosering är ju att nivåerna ligger i princip konstanta. Vid manuell dosering blir det ofta lite berg och dalbana upp och ned.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan