VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backspolning, hur gör ni med vattnet?  (läst 20919 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #30 skrivet: augusti 31, 2016, 00:15:09:09 »
Gräset funkar bra, har dock bara backspolat 1 gång i sommar och kom inget skitigt vatten samt att tryck mätaren inte ändrat sig sedan start. Så varför backspola då egentligen???
Hos grannen med källare läckte det 240 kubik / dygn i 7 dagar "Huvudledning", 2 meter från huset, inget tog skada;P

Jag backspolar mitt vatten ut i en gärdsgård och jag har monterat slangen på en 45x45 regel, som jag slagit ner i marken. Då ser jag tydligt färgen på vattnet och kan stoppa när det är klart.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #31 skrivet: augusti 31, 2016, 09:06:32:32 »
En bekant till os har en lösning där backspolningsvattnet pumpas ut i en trädgårdsdamm med fontän som de har. Man höjer då nivån där en bit. Efter att vattnet stått där ett slag sänker man nivån och då lär vattnet vara ganska klorfritt. Fördelen med systemet är att det hjälper till för att hålla borta alger m.m. i dammen. Men ett sådant system skulle inte fungera för oss som har inomhuspool. På vintern skulle ju dammen vara frusen... Vi släppte tidigare vattnet till avloppet, men det var inte så bra eftersom vi har privat avloppsanläggning. Nu pumpar vi ut det i en skogsbacke i stället.
Har du fått biologisk balans i dammen, så att den sköter sig själv, är det nog kontraproduktivt att släppa ut klorerat vatten där. Men har dammen inget eget liv, med växter och ev fiskar, kan det ju fungera.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #32 skrivet: september 18, 2016, 12:34:32:32 »
Okey, vore kul att se någon bild på "smutsig sand" som bör bytas, men inte hittat någon ännu!

Jag backspolar mitt vatten ut i en gärdsgård och jag har monterat slangen på en 45x45 regel, som jag slagit ner i marken. Då ser jag tydligt färgen på vattnet och kan stoppa när det är klart.

Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag