CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backspolning, hur gör ni med vattnet?  (läst 20895 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« skrivet: augusti 05, 2016, 12:08:49:49 »
Som nybliven poolägare (hus med redan installerad pool) som just testat backspolningen så undrar jag hur ni andra gör?
Kommer ju en sjuhelvetes massa vatten!
Pumpen jag har är en Pahlen P01 artikelnummer 120115.
När jag upptäckte hur mycket vatten det kom fick vi avbryta övningen ganska snabbt, trodde det var nåt fel först men det verkar inte så.
Har ett avlopp i källarnedgången. Men vid närmare analys går detta till dagvattnet och jag kan bara anta att det inte är populärt...

Så hur gör ni luttrade poolägare med backspolningen? Var gör ni av dessa enorma mängder vatten? :)

Poolgiganten

Utloggad Rasmus

SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2016, 13:32:09:09 »
Olika kommuner säger lite olika men grunden är att bästa / minst skadliga för miljön är att låta kloret avdunsta och sedan tömma på gräsmattan. Nu är det ju lite svårt att sänka kloret under säsongen men man kan ju backspola innan man fyller på nytt klor om man t.ex. har veckoklor.

Dagvattenbrunnen är som sagt inget bra ställe att tömma då detta orenat går direkt ut i våra hav och vattendrag. Samma anledning som att man inte skall tvätta bilen och låta det rinna ut på gatan /dagvattenbrunnen.

Spilllvattenbrunn är inte heller något bra ställe eftersom kloret skapar problem i vattenreningsprocessen på reningsverket.

Min kommun, Vellinge, sa att spillvattenbrunnen var bäst om man var tvungen att välja. Men jag är inte säker på att jag får samma svar om jag ringer igen och får en annan person på tråden.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad largab

SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2016, 14:23:13:13 »
Jag frågade tekniker (Tekniska Verken, Linköping) för 1 år sedan. Till dagvattnet var svaret då.
Kloret blir snabbt utspätt till ingenting.

Utloggad psau

SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2016, 14:27:13:13 »
Det är ju dessutom så att släpper du klorvattnet till dagvattnet finns det där en hel del som kloret kan reagera med så det blir även utan utspädning fort nedbrutet...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2016, 19:33:50:50 »
Till dagvatten är rätt ställe för poolvatten, normalt får man inte tömma pool i kommunala avloppssystem. Poolvattnet är för rent för att gå ut i avloppet. För att reningen i de kommunala reningsverken skall fungera korrekt bygger det på att vattnet har högre halter av föroreningar än vad man har i pool. Är inte expert men antar att det bygger på att man vill upprätthålla någon typ av bio/ekosystem i reningsverken, floran behöver gödas med smuts helt enkelt.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2016, 21:01:51:51 »
Vi släpper ut vårt vatten på gräsmattan, oavsett om vi nyligt klorerat eller ej, har aldrig sett någon som helst påverkan på gräset.
Kloret lär brytas ned omgående när det kommer i kontakt med allt organiskt material i marken.

Skulle gräset dö skulle jag nog vara skeptisk till att bada i vattnet...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2016, 23:27:02:02 »
Jag gör som Rasmus, låter klorhalten gå ner och backspolar sen ut på gräsmattan. Det bär mig emot att spola ut klorerat vatten av både ekonomiska och miljömässiga skäl.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2016, 23:33:54:54 »
Jag skickar vattnet från backspolningen direkt dagvattenbrunnen bredvid poolen. Jag har en fast anslutning för detta. Min kommun rekommenderar att man tömmer poolvattnet i avloppet så när jag ska sänka nivån inför vinterstängning gör jag så.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Poolshark

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2016, 00:45:30:30 »
Har just byggt min pool, men jag kommer släppa det i en å precis bredvid tomten. Mängden klor kommer vara väldigt liten i den volymen vatten  ;D

Utloggad Aqua11

SV: Backspolning, hur gör ni med vattnet?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2016, 21:57:06:06 »
Tack för all info. Tror jag släpper det på gräset. Blir det för mycket får man väl bygga någon form av fördröjning

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag