VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nystart av pump och filter  (läst 3241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tessan78

Nystart av pump och filter
« skrivet: juni 08, 2017, 13:10:34:34 »
Äntligen har vi kopplat ihop alla slangar och kopplingar och startat pumpen, läskigt värre var det men det verkar suga och blåsa ut vatten där det ska :-) Längre än så kom vi inte för det var små läckor vi ville åtgärda. Det är verkligen dags att komma igång med chockklor och rensning för vattnet börjar bli smutsigt!!
Hur kan jag veta att allt är som det ska? Hittar så dåliga instruktioner på igångkörning.

Ovanför sandfiltrets "lock" sitter det en liten glaskupa vertikalt, den ligger det nu sand i. Ska det göra det?

Kan man låta pumpen gå flera dygn i rad nu i början så vattnet blir fräscht igen och hur brukar driften vara sen?

Vi fyllde upp till 2/3 av bräddavloppet enligt rekomendationer men nu har det regnat så mycket så att hela bräddavloppet är täckt. Vad bör vi göra då? Pumpa ut själva? Använda backspolning?

Många frågor från en novis nybliven poolägare :-)

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2017, 14:26:39:39 »
Glaskupan är till för att du skall se när vattnet inte längre är grumligt , vatten där när du backspolar, kan iofs hamna lite sand där i bland, åker med ut , men om det händer ofta eller mkt sand bör du kolla upp sandfiltrets ventiler.
Ja, du kan köra dygnet om, hur mkt man behöver köra sen beror på vattenvolym, omsätt 4-5 gånger per dygn, hur mkt man badar, hur skitigt det är , men inte minst om värme behövs måste ju pumpen gå.

Nej du kan inte täcka hela avloppet, vattenytan måste vara under översta kanten annars rensas ju inte ytvattnet , backspola

Utloggad 62ragtop

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2017, 15:02:04:04 »
Som ovan.

Med tillägget; har ni risk för nederbörd på orten där ni bor närmsta dagarna, så bör ni fundera på någon form av täckning... Dels kanske för att undvika att ni "överfyller" poolen, men även för att regnvatten kan ha spännande effekter på pool/bassäng-vatten. Innan vi blev med pool förra sommaren, så levde vi med en Intex-bassäng mången somrar, och vi orkade inte alltid jiddra med det sladdriga pooltäcket alla gånger. Lite häftigt sommar-regn så kunde man ge sig f-n på att vattnet anammade en grön ton. Likaså förra sommaren, när vi blev med nedgrävd pool, så hade vi lite bygge kvar på pool-däck och hade därmed inte fått på vårt pool-tak. Vips så kom en helg där det var ömsom +30gr och ömsom tropiska regnskurar. Vårt ack så kristallklara vatten anammade snabbt en grön-turkos nyans... nu gick det snabbt att åtgärda, men ändock...

Sen, i förlängningen, givetvis för säkerhetens skull. Pooltäckning alltså.


mvh


Utloggad Tessan78

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2017, 15:14:28:28 »
Tack, ja poolskydd ska beställas så fort vi har måttat ut var stegen ska sitta. Jag får backspola ett tag då så vattennivån sjunker igen.

Är det så att man ska göra något mellan backspolning och filtrering? Tycks ha läst att man ska köra något som heter Rines?? Det är så många (6 tror jag) alternativ :-)

Små läckor, är det farligt eller kan man köra igång och se lite efter ett tag? Vill så gärna komma igång med chockkloreringen och så ordning på vattnet. Det häller jag i bräddavloppet eller har jag förstått det galet?

Utloggad nyburjare

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2017, 15:22:22:22 »
Du vet att det är lag på poolskydd ? om du inte har poolen bakom ett stängt staket ... !
Efter backspolning kör du Rines för att lägga sanden rätt igen , kan annars bildas spår i sanden efter backspolning då passerar vattnet där.
Läckor är väl inget man vill ha, varför får ni läckor? gör man rätt läcker det inte , inte kul att "göra om gör rätt"

När du chockar löser du pulvret separat i en spann med varmt vatten , ser till att ALLT är upplöst ( rör och rör igen ) innan du häller det i poolen. sprid det gärna så du går samtidigt som du häller

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystart av pump och filter
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2017, 22:32:00:00 »
När jag chockar så löser jag klorgranulaten i varmt vatten och häller direkt i breddavloppet så att pump och utlopp hjälper till att sprida kloret i poolen. Jag har fått för mig att man lätt kan bleka linern om man häller det direkt i poolen och granulaten inte är helt upplösta och sjunker till botten.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad nyburjare

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2017, 22:59:51:51 »
Exakt ! det är ju därför jag skriver att det är viktigt att allt löses upp, får du bitar som faller till botten kan dessa bleka precis som du skriver.
Det är inte heller helt lyckat att slå det i avloppet då får du ju extremt hög klorpåverkan både i skimmern och i pumpen vilket inte alls är så bra

Utloggad TommyC

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2017, 09:55:35:35 »
Det kan vara bra att läsa en guide som förklarar hur en pool fungerar och hur man löser olika problem. Allt blir mycket enklare när man förstår både helheten och väsentliga detaljer.

https://www.folkpool.se/wp-content/uploads/2014/03/Folkpool_poolvardsguiden.pdf

http://www.pahlen.se/download/poolguiden/poolguiden.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tessan78

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2017, 21:44:25:25 »
Tack för alla bra tips!!
Nu har jag kommit igång med pumpen och chockklorerat, ser mycket bättre ut redan efter 5h men det ligger en massa frömjöl på botten och när jag skulle montera ihop damsugaren hittar jag inte den bottenplattan man sätter slangen i och sedan i bärddavloppet, så tröttsamt. Är inte helt 100 om jag fick med något eller inte. Annars kan jag inte köra damsugningen väl?? Jag får inte slangen att fästa utan den väl??

Borde finnas som reservdel att köpa annars eller?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystart av pump och filter
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2017, 22:55:10:10 »
Det hoppas jag. Min tallrik har börjat få småsprickor. Jag har tänkt att köpa en i reserv, men har inte gjort det. Och var jag än kollar så hittar jag ingen sån.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan