VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med betongpool från 1969  (läst 1332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thalen

Hjälp med betongpool från 1969
« skrivet: mars 22, 2019, 11:26:42:42 »
Hej alla kunniga!

Hoppas dra nytta av den samlade kunskapsbank som finns här. Har precis införskaffat en villa där det idag finns en betongpool fån byggnadsåret -69 som mäter 4x8. Poolen är idag täckt med "badhus" klinker där översta två raderna har tappat glasering och är allmänt fula. Vad det verkar så är poolen tät för vattenlinjen förblir oförändrad, dock är allt i mer eller mindre behov av renovering.
Jag har några funderingar på visuella åtgärder men är osäker på om det är genomförbart. Det känns som ett riktigt hästjobb att skrapa bort allt klinker för att sätta ny mosaik -Är det möjligt att sätta mosaik på befintligt klinker på botten av poolen förutsatt att alla befintliga plattor sitter utan bom ljud? Jag hade tänkt skrapa bort de två översta raderna med klinker och ersätta med mosaik eller går det att göra samma ingrepp som på botten?

Allt med poolen är i någorlunda fungerande original utförande och filter/pump finns i bostadshusets pannrum. Jag vill dock byta allt detta och gärna till en saltvattenlösning om möjligt. Vad behöver jag för utrustning och vad är en vettig prislapp på det?
Poolvärme.. Upplever att det är väldigt stora prisskillnader på dessa pumpar, allt mellan 10-40tkr. Vad motiverar den högre prislappen här? Är det en vettig idé att köpa något i mellansegmentet? 
Saknar även poolöverdrag - Var kan man hitta ett prisvärt sådant? Tänker tak eller lamell
Jag kommer ju att tömma poolen, är det då svårt att byta inlopp/utlopp och belysning med tanke på att det är en gjuten pool?

Som ni ser är jag novis vad det gäller pool. Egentligen ligger det långt ner på min priolista med ny införskaffat renoveringsobjekt MEN med tre små barn måste jag få poolen i badbart skick till sommaren och samtidigt vara någorlunda kostnadsmedveten.

Tackar på förhand!

Poolgiganten

Fredrik Nilsson

  • Gäst
Fredrik Nilsson
SV: Hjälp med betongpool från 1969
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2019, 16:37:59:59 »
Här kan du se hur man kan göra vid renovering
av en kaklad pool.


Kanske inte det svar du söker men ett tips ändå.

Utloggad Erica

SV: Hjälp med betongpool från 1969
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2019, 22:35:13:13 »
Kakelplattor brukar gå att rengöra även om de blivit smutsiga under lång tid. Det är nog klart mindre jobb att göra så än att försöka limma någon mosaik utanpå dem.

Vad det gäller det tekniska så skulle jag avråda från saltvatten i en sådan pool som din. Du vet inte hur djupt armeringen, som säkert inte är rostfri, ligger, och korrosionsrisken ökar väl åtminstone en faktor 10 om du väljer saltvatten. Dessutom lär däl få byta så gott som allt i cirkulationssystemet och troligtvis ljusarmaturer också - på så pass gamla pooler i betong så är ju ofta allt sådan i rostfritt, vilket inte rekommenderas för saltvatten. Filter och pump kan du ju testa, fungerar de bra finns det ingen anledning att byta. Produktutvecklingen på de områdena har inte varit särskilt snabb och principerna är enkla. Kolla sådant som t.ex. centralventilen - går den att ställa om mellan sina olika lägen utan att det går supertrögt ? Läcker den någonstans (=dåliga filterpackningar) o.s.v.  Pumpen - låter den normalt utan skrap ljud eller liknande ? Är den tät ? Pumpar den runt vattnet som den skall ? Är allt sådant ok så finns det ingen anledning att tro att allt måste bytas.

Ett område där du bör se dig om gäller uppvärmningen. Är poolvärmaren i original en elpatronvärmare - vanligt på den tiden - så får du ju onödigt höga elräkningar jämfört med om du skaffar en värmepump. Den ombyggnaden skulle på min lista komma mycket högre än att t.ex. byta ut pump och filter. En del äldre pumpar var dessutom av mycket hög kvalitet och byter du ut en sådan i onödan byter du faktiskt ned dig. Vi har en äldre Pahlens bronspump - jag skulle inte vilja byta den mot någon "modernare" plastpump...

Vill du ha det bekvämt kan du skaffa en kemautomatik, med mätsonder och doseringspumpar. De billigaste ligger runt 20.000:- men du får en väsentligt enklare skötsel av poolen, eftersom du nästan helt slipper att mäta och dosera kemikalier.

Du bör också se över elinstallationerna. 1969 års standard så kandet ju finnas sådant som nte håller för dagens krav på elsäkerhet. Finns jordfelsbrytare och fungerar den ? Sitter all el på de avstånd från poolen som regelverket kräver ? Inga eluttag inom poolens närområde ? Säkerheten måste man ju alltid prioritera framför bekvämligheten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan