VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Äntligen igång med poolbyggandet  (läst 6574 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_Olsremma

Äntligen igång med poolbyggandet
« skrivet: juli 16, 2009, 12:01:48:48 »
Nu så är jag äntligen igång med poolbyggandet, ett tack till alla " proffs " i detta forum som gör det lite lättare att bestämma sig för vad för slags pool man ska välja. Jag har ändrat inriktning ett antal gånger innan jag beslöt att det fick bli en JoF Storpool 3,6 x 6,1. Grävmaskinen står nu på plats och vi börjar gräva i morgon om vädret håller i sig. Som nybörjare kommer jag nog ställa en del dumma frågor, men hoppas att ni kan svara ändå. Detta forum är i särklass det bästa jag träffat på.

Nybliven poolägare.

Poolgiganten

Utloggad Hans_Olsremma

SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2009, 12:03:28:28 »
Glömde säga att jag kommer lägga in lite bilder när det hinns med.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2009, 14:56:56:56 »
Hej å välkommen in i gänget <sol>. Det finns nog inte många dumma frågor,
dummast är nog frågan som inte blir ställd. Varför uppfinna hjulet 2ggr.
Ska bli kul å följa en nybyggare till. Trots att man redan har gjort detta.
Det har väl med att göra kul att se andra lösningar.
Roland O0 8).
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Hans_Olsremma

SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2009, 15:36:30:30 »
Klockan 07:00 i dag startade vi med grävningen, allt gick bra förutom att det började ösregna precis när vi hade grävt klart, nu står det 20 cm vatten i hela gropen <hmm>. Några bra tipps för att få bort vattnet? eller har det någon betydelse när vi ska lägga på en markduk och på den ca 30 cm makadam, sedan kommer jag lägga på en ytterligare duk plus ca 10 cm stenmjöl. Dräneringen kommer jag lägga på makadamen. kom gärna med tips!!

Jag bifogar lite bilder på eländet.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2009, 12:25:21:21 »
Hej har för mig när vi grävt klart så satte vi dräneringsbrunn
(min grävare mätte ut hål för dränering o fixa urtag i rör) en halvmeter under grävd yta
la  dräneringen, sedan markduk som vi bädda runt dränslang.
Sen fyllde vi med makadam sedan paddning. Detta för då håller du bädden torr.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Hans_Olsremma

SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2009, 17:44:21:21 »
Dag 2.

Vi la en markduk och grävde ner en dräneringsbrunn, sedan ner med dräneringsslagen och kopplade ihop med brunnen. Efter nattens regnande pumpade vi ut ca. 20 cm vatten ur gropen. Nu kunde vi ösa på med 30 cm makadam och ytterligare en markduk. Nästa moment var att köra dit 10 cm stenmjöl.

I morgon är det bara att åka in till stan och hyra en padda, model större och köra över allt så det blir riktigt hårt. Vi får hoppas att det inte kommer så mycket regn så vi kan jobba i lugn och ro.

Liten fråga.

- När man har paddat allt och fått i ordning på stenmjölet (slätt, hårt och rakt) Hur blir det om det kommer rikligt med regn över utan att man hinner täcka det med presening??



« Senast ändrad: juli 19, 2009, 17:51:48:48 av Hans_Olsremma »

Utloggad William

SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2009, 07:45:57:57 »
När vi byggde på forntiden pumpade vi upp c:a 100 liter i timmen i 17 dygn för vi hade kommit på några vatten ådror. Som jag skrivit tidigare har vi endast sand i botten, ingen matta eller så. Vi lejde ju bort inläggningen av linern, men vi pumpade på och resultatet blev OK.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad utopiazz

SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2009, 08:42:19:19 »
Liten fråga.

- När man har paddat allt och fått i ordning på stenmjölet (slätt, hårt och rakt) Hur blir det om det kommer rikligt med regn över utan att man hinner täcka det med presening??


Jag antar att du menar att det regnar innan du monterat poolen men efter att du paddat stenmjölet.

Det ska inte vara några problem med det. Så länge som dina olika lager (makadam/stenmjöl) är separerade och det inte blir en massa vatten stående i gropen så är det inga problem. Det som kan hända i ditt fall skulle möjligen kunna vara att sidorna rasar lite eftersom det ser ut som ren sand.

Utloggad x man

SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2009, 09:37:32:32 »
Håller med föregående talare. Kan oxå tillägga att stenmjölsytan känns ännu mer stabil efter att det regnat (hårdare). Har sedan en vecka tillbaka en färdig "grop" med dränering och paddad yta. Försöker bygga poolen mellan regnskurarna och imponeras varje gång man kliver ner på stenmjölsbädden hur hård ytan är. Hoppas regnet tar lite semester nu så man kan fortsätta bygga....

Vi får väl önska oss lycka till  :)

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Hans_Olsremma

SV: Äntligen igång med poolbyggandet
« Svar #9 skrivet: juli 21, 2009, 19:49:33:33 »
Dag 3
Puh, äntligen kommit så långt att vi i morgon ska sätta poolväggen och stoppa i linern, det har varit ganska mycket om och men innan vi fick i hop det. anvisningen från JoF var kanske inte den bästa. En del saker hade dom bytt ut och det stämde inte, monterings videon var ett par år gammal och stämde inte heller. 3 samtal till JoF fick det bli innan vi fick i hop det. Ett stort tack till det snälla och hjälpsamma tjejen som hade stort tålamod med mig idag.

Hur blir det med linern när vi ska stoppa i den om den är kall, solen vägrar visa sig, blir den omöjlig att handskas med eller???

PS. Orkar inte bifoga några bilder i dag, försöker göra detta i morgon istället. Känns som om det blir bättre att sitta ute på altanen och dricka en bira istället.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan