CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga om/förbättra för bättre rening?  (läst 1221 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaostronaut

Bygga om/förbättra för bättre rening?
« skrivet: juli 07, 2019, 12:41:11:11 »
Hej. Har precis lyckats renovera ett gammalt lyxigt 7-sits spa från 2008, med TV och stereo och allt. Var bara styrenheten, en spricka i plaströrsstumpen precis vid värmaren och två jetmunstycken som var sönder, så det blev ett riktigt bra och billigt projekt. :-)

Det har 2 st 35 Sq.ft skimmer filter, 235mm långa och 54mm invändig, utan gänga etc.

Vad jag förstår har stora moderna spabad av klass mycket mer filteryta än så numera. Skimmer filter är väl alla vad som kallas Suction-side filtration? Är det någon vits med att mecka in fler sådana filter? Vill inte trixa så mycket med själva baljan, men tänkte att det borde gå att komplettera med extra suction-side in-line filter i systemet?

Eller kan man på något vettigt sätt komplettera med preassure-side in-line filter, dvs utan att behöva borra nya hål i botten på baljan?

Någon som har gjort något liknande innan, eller iallafall VET om/hur/vad man ska tänka på?
« Senast ändrad: juli 07, 2019, 13:13:12:12 av Kaostronaut »

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Bygga om/förbättra för bättre rening?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2019, 12:44:03:03 »
Jag kan inte svara direkt på just den fråga du ställer men har själv funderat på en helt annan lösning vad gäller filtrering. När jag fick mitt spabad levererat så berättade deras servicetekniker att de faktiskt byggt om ett helt nytt spabad som skulle levereras till skidorten i Hassela här uppe i Sundsvallstrakten. Spabadet skulle ju användas hela dagarna av massor av människor så för att slippa byta/rengöra filtren i princip varje dag så tog man helt enkelt bort filtren och monterade istället in ett sandfiltersystem (för pooler). Kostnaden för utrustningen är inte särskilt hög och är man händig är det nog inget problem att bygga om det själv. Skulle inbilla mig att ett sånt system behöver extremt lite hantering om det sitter i ett spabad för hemmabruk. Om du söker på mitt namn här på forumet hittar du nog mitt inlägg, som besvarades av några personer.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga om/förbättra för bättre rening?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2019, 16:18:42:42 »
Problemet med ett sandfilter borde väl vara att man för att backspola det behöver tömma allt vatten som finns i spabadet innan sanden är backspolad ordentligt?
Brukar försvinna ca 3 cm från vår pool när vi backspolar, ca 1 m3 vill säga.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Bygga om/förbättra för bättre rening?
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2019, 08:52:34:34 »
Problemet med ett sandfilter borde väl vara att man för att backspola det behöver tömma allt vatten som finns i spabadet innan sanden är backspolad ordentligt?
Brukar försvinna ca 3 cm från vår pool när vi backspolar, ca 1 m3 vill säga.

Hmmm... trodde inte man backspolade så pass mycket vatten. Det beror väl på hur mycket smuts som samlats va? Man backspolar väl bara tills backspolningsvattnet är "klart/rent"? Har man det till sitt hemmaspa kanske backspolningen inte behöver göras mer än med några månaders mellanrum och då är det ju ändå dags för vattenbyte. Som sagt, det var serviceteknikern på Miamipool i Timrå som berättade det för mig  ??? .

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga om/förbättra för bättre rening?
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2019, 07:51:58:58 »
I och för sig, med ett lite mindre sandfilter så behöver man väl inte backspola så länge, men vårt 600 mm filter kräver den mängden innan det är klart vatten som kommer ut.
Ja, speciellt i ett offentligt bad bör väl vattnet bytas rätt ofta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag