VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Konstigt "spolljud" i systemet?  (läst 2053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meemee

Konstigt "spolljud" i systemet?
« skrivet: juni 28, 2017, 19:42:37:37 »
Hej,

Sedan sommarstarten för en vecka sen (sent ja!) så har vi märkt nåt konstigt ljud som sker ca var 15e sek, det blir som ett spolande ljud i bräddav, vatten forsar till och samtidigt kommer luft ur returavloppet. Jag ser inte hur de två hänger ihop med det sker samtidigt. Blir det ett undertryck/baksug som gör att vatten forsar till i bräddavloppet och ner i slangen, samtidigt som systemet trycker ut en luftpuff i poolen?

Vi har ett Pahlénsystem med sandfilter & pump, samt HeatForce värmepump.

Videoklipp:

Vänligen,
Anne


Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Konstigt "spolljud" i systemet?
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2017, 20:47:33:33 »
Hej

Du har för låg nivå i poolen troligtvis eller så har skimmern hängt sig (luckan i avloppet). Händer för mig när nivån sjunker.

Nu har jag tittat igen. Helt säker på för låg nivå, pumpen suger luft och det bubblar då i inloppet.

Bara att fylla på vatten så löser det sig.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Konstigt "spolljud" i systemet?
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2017, 22:01:40:40 »
Håller med. Fyll på med mer vatten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad x man

SV: Konstigt "spolljud" i systemet?
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2017, 08:23:59:59 »
Som sagt, fyll upp så att ca. 3/4 av öppningen av skimmern täcks så är med stor sannolikhet problemet löst.
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad pawe06

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Konstigt "spolljud" i systemet?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2017, 09:13:33:33 »
Ibland får jag även köra en kort backspolning (efter att ha fyllt på) för att få ut luften ur systemet.
6*4 Durapool, Gaveltrappa, HeatForce Inverter Plus 95, Lamellöverdrag Moon Sol, Poolrobot Vortex 3.2, UV rening Quantum Photocatalytic, Wonderfall, Nordic Hot Tubs Comfort XL, platssvetsad Renolit Persia Blue

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan