VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 10cm eller 20cm isolering under Tjälldenpool  (läst 2767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doppsko

10cm eller 20cm isolering under Tjälldenpool
« skrivet: mars 20, 2015, 12:45:24:24 »
Är precis i starten av ett poolbygge. Planen är att bygga en 8x4x1.5m Tjälldenpool som skall byggas ihop med befintlig altan som idag är ca 45cm ovan marknivå. Således skall marken grävas ca 135cm (150cm baddjup+10cm platta+10cm isolering+10cm grus-45 cm altanhöjd)

I tjällden satsen ingår isolering 100mm under platta. Jag dock tagit in offert på 20cm isolering. Frågan har diskuterats tidigare på forument, men jag har inte kunnat bilda mig någon egentlig uppfattning. Pooltäckning är inte ännu bestämt utan beror lite på hur väl vi lyckas hålla budgeten på bygget (budgeterat 200 000kr). Den är ju det viktigaste för att kunna hålla värmen. Skall också tillägga att vi planerar att hålla 30-32 grader i poolen större delan av säsongen.

Frågan är om det är värt att köra på 20 cm (nackdel, lite dyrare och mer grävning) eller använda standard 10 cm (nackdel, omöjligt att öka isoleringen efteråt om man ångra sig).



Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: 10cm eller 20cm isolering under Tjälldenpool
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2015, 13:22:15:15 »
Hej! Har du frågat Tjälldens vad de tycker?
Dom brukar vara bra på att svara och kan ju husgrunder. Du kan säkert få mer isolering av dem om du väljer det.
Det kanske beror på var i landet man bygger, men mesta värmeförlusten sägs väl vara uppåt, sedan åt sidorna och sist nedåt.
« Senast ändrad: mars 20, 2015, 13:54:53:53 av kg21 »
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad doppsko

SV: 10cm eller 20cm isolering under Tjälldenpool
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2015, 10:19:13:13 »
Har nu pratat med Tjälldens. Det var inga problem att bygga med 20cm isolering, men att räkna ut om det "är värt det" eller inte är helt enkelt. De sa att de både sålt 10cm och 20cm isolering till sina pooler.

De poolofferter som vi fått in från andra leverantörer (trä och stål) hade inte ens tagit med isolering överhuvudtaget i offerten. Enligt dem så var det inte självklart att man skulle isolera varken botten eller väggarna. Låter konstigt tycker jag. Botten och väggarna utgör ju nästan 70% av poolens yttre area.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Erica

SV: 10cm eller 20cm isolering under Tjälldenpool
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2015, 17:40:14:14 »
Värmeenergin lär ju inte bli billigare precis så jag skulle inte tänka tanken att bygga en pool helt oisolerad idag, jo möjligen om det var en enkel, billig ovanmarkare som jag bara räknade med att ha ett par säsonger eller så. Vi har ju en inomhuspool men själva poolen är ju under golvnivån och den har vi isolerat med 20 cm frigolit åt alla håll. Det gör att den drar förhållandevis lite värme även mitt i vintern och att vi isolerade den väl har definitivt lönat sig.

Utloggad doppsko

SV: 10cm eller 20cm isolering under Tjälldenpool
« Svar #4 skrivet: april 01, 2015, 15:29:19:19 »
Nu är det allafall bestämt att det blir 20cm isolering får vår del. Grävning gick rätt enkelt så jag tog ur 10cm extra på djupet. Framtiden får utvisa om det känns som att det var värt det.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan