CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump och sandfilterpump  (läst 2433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeM

Värmepump och sandfilterpump
« skrivet: juni 11, 2018, 20:40:46:46 »
Funderar på att köpa en enklare värmepump, typ Swim and Fun Xpress 5 https://www.byggmax.se/trädgård/pool-och-spa/tillbehör-pool/värmepump-xpress-5-swim-och-fun-p6717545?gclid=EAIaIQobChMIltXygKHM2wIVQ9iyCh3gJgrSEAQYCCABEgI3mfD_BwE och undrar om min sandfilterpump räcker till. Har köpt denna pool från Bestway https://www.jollyroom.se/fritid-hobby/vattenlek/pooler/bestway-hydrium-steel-wall-pool-o300 med sandfilterpump. Någon som vet om dem räcker till?

Poolgiganten

Utloggad andhreas

SV: Värmepump och sandfilterpump
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2018, 13:22:01:01 »
Din sandfilterpump: 2,006 L/h

Data på Xpress 4+ är:
3-12m3/t

Gissar på att 5+ är samma eller eventuellt 4-xx. Tror det ska gå bra iaf.

Jag har pump på 4m3/h och testar just nu Xpress 10+ som är specad till 5-xxm3/h. På pumpens graf i displayn hamnar jag på den översta gröna pluppen, viket jag tolkar som bäst effekt.

Utloggad MickeM

SV: Värmepump och sandfilterpump
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2018, 20:05:49:49 »
Tack för svar!
Låter bra om filterpumpen funkar ihop med värmepumpen! Är du nöjd med xpress:en? Verkar vara en liten och smidig pump. Måste man komplettera med en bypasskoppling också?

Utloggad andhreas

SV: Värmepump och sandfilterpump
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2018, 00:55:57:57 »
Nja, vet inte än,  funderar på om jag ska behålla den och inväntar just nu svar från S&F på några frågor.
Tyvärr stämde inte infon som finns hos leverantörer och tillverkaren... t.ex. drog den mycket mer ström än vad som står på produktinfon, även COP värdet var sämre än annonserat.
Problemet för mig var att jag räknat med det som står på hemsidan 6,4A (ca 1500W) men det var 8,6A (ca 2000W) vilket gör att med sandfilterpump och saltklorinator är jag uppe i 2250W vilket är då 50W ifrån vad en vanlig 10A propp är specad för... har ju en del annat i huset (mest lampor) som går på samma. Så det känns inte helt bra.

Tycker min 10+ låter lite i högsta laget. 57db på 2 meters avstånd, 5+ låter mindre 53db.

Ser även att infon inte stämmer på 5+.
T.ex. så står det på S&F hemsida att den drar, effekt på 3,5A men enligt den instruktionsbok jag har hemma står det 4,7A.
COP på hemsida säger 4,9 men instruktionsbok 4,75.

Min 10+ är inte så lätt :) men hyfsat smidig.

Jag har ingen bypass och tror inte du behöver heller.


Utloggad MickeM

SV: Värmepump och sandfilterpump
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2018, 07:24:17:17 »
Ok, tack för infon. En dum fråga till 😀, man ska ju köra sandfilter och vp samtidigt men på instruktionsboken til sandfilter står det att man ej får bada samtidigt som man kör sandfiltret, kan det verkligen stämma? Hur är det med slang till vp, det följer väl med en koppling som passar till 38 mm rör.

Utloggad andhreas

SV: Värmepump och sandfilterpump
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2018, 09:55:14:14 »
Står det så på den pumpen så kanske det är så? Tror dom flesta badar med pumpen igång.

Följer inte med någon slang men adapter för 38 och 32 kommer med. Ska limmas enligt instruktionsboken

Utloggad MickeM

SV: Värmepump och sandfilterpump
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2018, 12:08:37:37 »
Ok, tack! Ringde och kollade med Swim and Fun över sandfilterpumpen och dem sa att den inte räckte till för xpress 5 men man ska kanske kan chansa och prova innan man köper ny filterpump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag