Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepumpen kyler?  (läst 3416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dajjes

Poolvärmepumpen kyler?
« skrivet: juni 06, 2018, 16:46:07:07 »
Hej. Jag har köpt mig en begagnad Pahlen maxitemp 51 med analoga knappar som jag satte igång när vatten temperatureren var 23gr. Efter knappt 2 dygn var temperatureren nere på 15grader? Alltså den kyler istället för att värma....På framsidan av pumpen blåser det ut varm/ljummen luft?
Jag har haft soltäcke på.
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2018, 17:17:09:09 »
Jag hittar ingen manual för den pumpen men vår G&J kan man ställa i värmeläge eller kylläge så din pump står nog i kylläge men dessutom måste temperaturen var fel inställd eller så är det någon givare som är kass eller glappar. Har du manual?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dajjes

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2018, 18:48:29:29 »
Ja det finns en enklare manual men det står inget om kyl läge.

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2018, 19:38:56:56 »
Ring Pahlén imorgon och fråga om råd.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dajjes

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2018, 11:14:36:36 »
Pratade med Pahlen och den jobbar i defrostläge, kontrollera defrost-tempgivare alt styrkort. Hur kollar jag det?

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2018, 17:35:03:03 »
Då gissar jag på fel på kontaktdon eller kabel till temperatursensorn som sitter på förångaren. Det är den delen som den stora fläkten blåser på. Granska kontaktdon och kabel. Lossa kabeln från styrkortet och mät resistansen i givaren med en multimeter. Det är nog troligare att det är glappis än att själva givaren är trasig även det naturligtvis också är möjligt.

Tanka hem och studera manualen för t ex en G&J, Brilix eller någon annan VP som har ett förenklat elschema om din manual saknar sådant.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dajjes

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2018, 18:35:07:07 »
Kan det ha att göra med att vp'n inte stänger av sig om vattnet slutat cirkulera? Den bara går och går tills jag drar huvudbrytaren.

Utloggad dajjes

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2018, 11:38:30:30 »
Enligt service killen så är kretskortet sönder. Han skulle ha 3000 kr för ett nytt så det blir skroten med den.

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2018, 16:07:37:37 »
Kretskortet sönder är en väldigt oprecis beskrivning och tyder på avsaknad av djupare kunskaper om vad som är den verkliga orsaken till problemet.

Fel på kretskort är väldigt ofta kontaktfel av olika slag t ex kontaktdon eller relä. Det kan t ex vara glapp i ett kontaktdon som ansluter en temperatursensor till kretskortet. Vissa typer av kondensatorer har problem med livslängd som dessutom kraftigt förkortas ju högre temperatur dom vistas i. Det är ovanligt att det är några mer komplexa komponenter som är trasiga.

Har du ingen i bekantskapskretsen som kan göra lite elementär felsökning och med bara lite tur hitta felet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dajjes

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2018, 16:49:55:55 »
Killen jag köpte den av är 100% säker på att den fungerade för honom. Den har ju transporterats några mil så kanske inte omöjligt att det har blivit något glapp någonstans. Tyvärr känner jag ingen som har koll på sånt här utan att dom ska ha en masssa pengar  🤔. Jag får testa att skruva åt kopplingar och knacka lite på ventilerna.

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #10 skrivet: juni 12, 2018, 22:37:52:52 »
Bara för att ett kretskort inte fungerar behöver det väl inte ha bränt ?? och om det nu skulle ha bränt är sannolikheten att se detta bäst på baksidan.
Komponenter kan gå sönder, lödningar kan släppa, kontakter kan ha oxid o dålig kontakt.
Är man kunnigt på elektronik kan man felsöka ett kretskort, tyvärr är denna kunskap obefintligt idag, allt byts rakt av till högre kostnader.

Att den inte värmer kan jag köpa men att den skulle kyla vattnet till poolen ser jag som helt uteslutet

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2018, 00:03:35:35 »
Som han skrev tidigare, den går i defrosterläge hela tiden. När den gör det så går den baklänges, den tar värme från vattnet för att tina elementet snabbare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #12 skrivet: juni 13, 2018, 06:30:38:38 »
Fyra av de fem synliga skruvplintarna på kretskortet har blivit utsatta för omild behandling. De är vridna i sidled vilket gör att jag misstänker att kopparfolien på kretskortet har avbrott på ett eller flera ställen. Det är kanske möjligt att lossa kretskortet och vika fram det utan att lossa alla kablarna för att kunna inspektera kortets baksida.

Troligen finns det sprickor i kopparfolien där det därmed är avbrott. I så fall får man demontera kortet och ta in det till lödplatsen och förstärka folien på alla berörda ställen (skrapa bort ev lödlack och löda på tunna oisolerade ledare). Sprickor i kopparfolie eller lödningar mellan kretskort och komponentben är ofta väldigt tunna och svåra att avslöja utan mikroskop eller förstoringsglas. Man kan chansa och löda om alla misstänkta lödningar genom att kort (några sekunder) värma om och tillföra sparsamt med lödtenn.

Sådant reparationsarbete är ”gratis” när man utför det för egen skull på sin fritid. En servicetekniker från ett företag kan inte lägga timmar på en chansartad reparation utan byter uppenbart trasiga komponenter om det är troligt att det inte finns fler dyra fel.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #13 skrivet: juni 13, 2018, 07:05:18:18 »
Utifrån vad jag läst i detta forum, och själv sett (grannens Pahlen värmepump) så är kortfel vanliga.
För grannen så hade det brunnit ordentligt på kortet, så det var svårt att se vad som var den egentliga orsaken.

I just detta fall då den går i defrostläge hela tiden kan felet även sitta i fyrvägsventilen, att den kärvat fast i defrosterläge.
Inte så ovanligt på vanliga luft/luft-värmepumpar i alla fall.
OM det skulle vara fallet så kan kortbyte vara i onödan.

Vore det min värmepump skulle jag göra som TommyC beskriver,  kanske dessutom byta ut elektroytkondensatorerna, och kontrollera de relän som sitter på kortet.
Det kan vara ett av dessa relän som bränt fast och triggar defrostläge (Dragit spolen till fyrvägsventilen som växlar mellan värme och defrostläge)

Det troliga är att spolen som växlar mellan värme och defrost skall vara spänningslös vid värme (den normala driften) och ha spänning på vid defrosterläge.
Du skulle kunna mäta spänningen till spolen och se om den är utan eller med spänning.
OM den är spänningslös men ändå avfrostar så pekar det på en kärvande växelventil, kan hjälpa att knacka på den så den lossnar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad dajjes

SV: Poolvärmepumpen kyler?
« Svar #14 skrivet: juni 13, 2018, 08:37:14:14 »
Killen knackade på ventilen och hade bort spolen men tyvärr såg jag inte när han mätte den. Jag får testa era tips. Hade varit bra om man hittade ett begagnat kort och testa med.
Tack för hjälpen!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag