Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behöver jag by-pass ändå?  (läst 1225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbe.S

Behöver jag by-pass ändå?
« skrivet: maj 24, 2018, 07:23:55:55 »
Hej.
Har precis kört första natten med en 6 kw luftvärmepump och då reningspumpen bara ger 4000 l timmen säger dom jag frågat att jag inte behöver by-pass.
Var 15 grader i vattnet igår och 3 grader varmt ute inatt och nu är det 17-in och 18 ut....tilläggas kan att det är en liten balja på 15 m2.

Vad säger ni som hållit på med det här ett tag..själv är jag novis och tacksam för support.mvh/Tobbe

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Behöver jag by-pass ändå?
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2018, 14:42:28:28 »
Har du någon enstaka grads skillnad mellan in och ut från VP så behöver du ingen bypass.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tobbe.S

SV: Behöver jag by-pass ändå?
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2018, 16:26:40:40 »

Tack för svar och den gav mig ett svar själv också nu då verkningsgraden verkar stiga när vattnet blir varmare...nu är det 20 in och 22 ut.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Behöver jag by-pass ändå?
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2018, 17:18:12:12 »
Tack för svar och den gav mig ett svar själv också nu då verkningsgraden verkar stiga när vattnet blir varmare...nu är det 20 in och 22 ut.

Tack för svar och den gav mig ett svar själv också nu då verkningsgraden verkar stiga när vattnet blir varmare...nu är det 20 in och 22 ut.

Det är väl ändå så att verkningsgraden sjunker med högre vattentemperatur om du funderar på det? Tror att det är yttre faktorer som påverkar. Kanske varmare ute/högre dygnsmedeltemperatur som ger dig bättre COP? Mer sol på poolen som bidrar lite till vattnet?

Jag har av olika anledningar bara fyllt 60 cm (14600 liter) och jag hade 16 grader mindre än en dag senare. Planade ut på 18 grader efter ytterligare 1,5 dygn helt utan tillsatsvärme. 18 grader redan kl 8:30 på morgonen och typ bastu under taket dagtid så lite sol gör mycket på temperaturen.

Utloggad MathiasS

SV: Behöver jag by-pass ändå?
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2018, 07:16:59:59 »
Högre tempskillnad är inte samma sak som högre verkningsgrad. Det gäller för en värmeväxlare men inte för en värmepump med förångare, kondensor, kompressor och strypventil.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tobbe.S

SV: Behöver jag by-pass ändå?
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2018, 06:59:37:37 »
Ja oavsett så verkar det fungera bra...28 grader nu efter 3 dagars körning och pendlar mellan 1 och 2 grader på det som går in och ut ur pumpen...körde igång den när det var 15...får väl gå bara på nätterna i fortsättningen då utomhustemperaturen är låg häruppe (Timrå) ännu för att behålla värmen i vattnet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan