VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värma pool med CTC Ecoel 1550/1800, koppling till värmeväxlare  (läst 1182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad markusp

Jag tog över ett hus får någon månad sendan och blev därmed poolägare för första gången. Är lite ny på ämnet fortfarande. Jag har en Ecoel 1550 med fördragna rör för "extern värmekälla" dessa är kopplade till en Pahlen värmeväxlare där poolpumen även är kopplad. Allt ser bra ut, men när jag sätter igång cirkulationspumpen till värmeslingan så händer ingenting. Det flödar ej varmvatten i rören från pannan, så jag misstänker att något är fel.

Jag har läst på en del och inser att man borde ha en termostat i pannan som stänger av cirkulationspumpen när det blir för kallt i nedre pannan, men jag får ha överseende med den detaljen denna sommar  :)

Jag bifogade bilder här på kopplingen och rören och markerade upp dem med siffror så det blir lättare att följa slingan. FÖrsta bilden är har jag tagit bort huven på pannan och visar rören bakom. (Det ser ut som att rören går direkt in i nedre pannan)
Det man inte ser i bild är att det på poolsidan sitter en termostat som är kopplad till en magnetventil på värmeväxlaren vilken stänger flödet när rätt temp är uppnått. Tempen har jag ställt upp så att slingan är öppen.
Om någon kan bekräfta att kopplingen ser ok ut så torde det i så fall vara själva cirkulationspumpen som krånglar.

 Tacksam för hjälp och tips. (Notera. jag är ingen VVS:are så förklara gärna som man gör för ett barn :) )

MVH
Markus

Poolgiganten

Utloggad markusp

SV: Värma pool med CTC Ecoel 1550/1800, koppling till värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2018, 23:05:44:44 »
Uppdatering.
Cirkulationspumpen kändes väldigt varm efter ett tag men burrade inte som den borde göra om den gått rätt. Jag motionerade drevet lite med en skruvmejsel och vips så gick den igång och vattnet började cirkulera.

Allt verkar gå bra och jag har håller lite koll på pannan för att se om den snabbt blir nedkyld, men det funkar bra. Endast eco air delen som går. Ingen elpatron har gått in än.

Utloggad TommyC

SV: Värma pool med CTC Ecoel 1550/1800, koppling till värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2018, 09:55:07:07 »
Som nybliven husägare så är det bra att gå igenom alla viktigare installationer och lära sig hur de fungerar. Värmesystemet kommer helt säkert att krångla i någon framtid och det inträffar typiskt mitt i vintern under någon långhelg. Då är det skönt att slippa få panik och ringa någon dyr jourfirma som kommer ut och byter en säkring och debiterar några tusingar.

Bra att du fick igång cirkulationen till poolvärmen. VVS är inte så svårt att lära sig men de flesta är lite rädda och tveksamma till att ge sig på det. Tillgången till information har aldrig varit bättre och kunskap sparar mycket pengar och ger en skön känsla av kontroll och oberoende.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan