VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Reservdel kolventil intex  (läst 1998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zobar

Reservdel kolventil intex
« skrivet: juli 06, 2018, 16:07:48:48 »
Hej,

Har sökt med ljus och lykta efter Intex 10747 kolventil men slut överallt och de som finns på ebay amazon etc blir juh så dyyyr frakt...

Har en intexpool med 32 mm in och utloppsventiler men har köpt sandfilterpump med 38 mm rör för att få bättre fart på rening.
Nån som vet vart man kan få tag på dessa?

Må gott i solen så länge 8)

mvh
Tommy

Poolgiganten

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2018, 14:52:31:31 »
Tjena.

Jag hade sådana monterade förra året utan problem, men i år så gick det inte riktigt lika bra  :-\
Den ena läckte och jag fick den inte tät igen så det fick bli en ny, kostar ju inte många kronor.
Sedan så var svårt att få den att "greppa" om adaptern som behövdes från den tjockare slangen till poolens utloppsmunstycke, drog man lite för hårt så "rappade" den över.
Poolen hade varit igång i drygt 2 veckor när den släppte från adaptern och det bara forsade ut vatten.
Jag hade en sådan tur att jag kom någon minut senare, men det hade ändå hunnit bli några hundra liter som pumpades ut.
Efter det så plockade jag bort dom och använder 32 mm slang med slangklämma i hela systemet med förminskningar från sandfilter pumpen istället, känns mycket säkrare.
Visst, du får kanske ett lite mindre flöde i systemet, men jag märker inte så stor skillnad, kör med värmepump också och det funkar bra.
Adaptern finns på Toys´R US och kostar inte många kronor, hur den ser ut får du på länken här https://www.intex-poolstore.de/intex-pool-adapter-a-32-38-mm

//Micke

Utloggad gurkburk

SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2018, 22:33:08:08 »
Toysrus tar hem om de inte redan har. Se till att byta ut och inloppen också https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11216
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad zobar

SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2018, 17:58:35:35 »
Hej och ursäkta sent svar...

Tack för tipsen och råden, la en beställning och gjorde som ”gurkburk” länkade till... Dock gjordes det med vatten i men det löste sig tillslut, finns silicon som löser det mesta >rulla<

Dock upplever jag sämre tryck nu efter uppgradering till 38 mm slang som medföljde sandfilterpumpen, kan det bero på att jag satt en 32mm anslutnings-stos på utloppet som gör det? anslutnings-stosen är ditlimmad för att det ska gå enkelt att koppla på dammsugaren...

tack för ett kanonform btw O0

Mvh
Zobar

Utloggad gurkburk

SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2018, 20:34:35:35 »
När du menar ”sämre tryck”, var? I filtret eller i utloppet?
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad zobar

SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2018, 11:17:35:35 »
Det är i utloppet, men om jag sätter handen för eller stoppar in fingrarna i hålet som mynnar ut så blir det ett väldigt bra tryck, om du förstår hur jag menar... när jag hade 32 mm så var det ganska bra skjuts på vattenytan, faktiskt snudd på ryggmassage ::)nu är det märkbart sämre effekt...

Har även bra tryck i filtret, ligger inom gröna området.

Tack gurkburk för att du tar dig tid att hjälpa mig :)

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2018, 15:55:51:51 »
Det räcker att du har en minskning någon stans så är grovheten på resten förgäves, som en strypt moped, sitter en mindre bricka på ett ställe.
Jag har tex 38mm utvändigt mått, intex skimmer slangnippel på insuget, tar jag bort den blir det ingen som helst skillnad på flödet, vilket innebär att mina 50 slangar var onödiga, samma när jag backspolar via en sån och en 38 intex slang, får då samma flöde som att köra genom 50 slangen utan sandfiltrering.
Tyvärr den bittra sanningen, någon som anser lika och gjort seriösa och pålitliga mätningar?
Rörmokarna säger "Nej det blir ingen skillnad, du märker inget " Medans på pappret och på mätningar märks det.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad gurkburk

SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2018, 23:23:41:41 »
När jag bör munstycken till en större variant sjönk farten på vattnet vid utloppet eftersom munstycket var mycket större. Är det det du upplever?
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad zobar

SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2018, 10:33:05:05 »
När jag bör munstycken till en större variant sjönk farten på vattnet vid utloppet eftersom munstycket var mycket större. Är det det du upplever?

Jupp det stämmer korrekto O0

Det räcker att du har en minskning någon stans så är grovheten på resten förgäves, som en strypt moped, sitter en mindre bricka på ett ställe.
Jag har tex 38mm utvändigt mått, intex skimmer slangnippel på insuget, tar jag bort den blir det ingen som helst skillnad på flödet, vilket innebär att mina 50 slangar var onödiga, samma när jag backspolar via en sån och en 38 intex slang, får då samma flöde som att köra genom 50 slangen utan sandfiltrering.
Tyvärr den bittra sanningen, någon som anser lika och gjort seriösa och pålitliga mätningar?
Rörmokarna säger "Nej det blir ingen skillnad, du märker inget " Medans på pappret och på mätningar märks det.


Isf är det för att det går 32 mm mellan sandfilter och poolvärmepump, verkar logiskt... Men har iofs provat att koppla bort VP och istället kört 38 mm direkt till utlopp, men fått samma klena resultat, preis som gurkburk beskriver...

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Reservdel kolventil intex
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2018, 12:52:46:46 »
Man får ju mäta hålen med skjutmått lr tumstock inuti pumpen och filtret också, sedan om man kör invändiga gängor lr utvändiga så stryper ju det invändiga några mm i godset.
Du fick säkert högre flöde med större mynstycken, om dom andra ströp, annars bara ett mer "utbrett" flöde men samma. Varav trycker minskade.
En standard grej om man har tryckmätare på tex sandfilter, är ju mindre tryck, ju bättre och mer 100% flöde, trycket ökar vid smutsig sand = mindre flöde, trycket ökar vid bypass på vid värme = mindre flöde.
Jag får som sagt en skillnad på flöde och tryck när jag värmer, fast jag bara skickar iväg en mindre mängd vatten genom 32mm pem samt värmeväxlare.
Detta går också att mäta med energi mätare, vilket jag gör i luren, vattenfalls har jag :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan