Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cirkulationspumpen löser ut jordfelsbrytaren!  (läst 4216 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLSM

Cirkulationspumpen löser ut jordfelsbrytaren!
« skrivet: oktober 08, 2018, 21:59:55:55 »
Flyttade i fjol in i vårt nya hus med pool och tar därför som nybörjare på detta emot all hjälp med stor tacksamhet.

Pumpen är en 1-fas av märket GLONG som jag har förstått är ett så kallat "Kina märke". Den har detta till trots snurrat på jättebra hela sommaren sedan uppstart i början av maj.

Nu när det blev kyligt för någon vecka sedan så löste den plötsligt ut jordfelsbrytaren. Skruvade upp locket till de elektroniska komponenterna och det var fullt av kondens där. Torkade upp det värsta och återställde JFB. Då fungerade den i ca 2 timmar innan den slog ifrån igen. Hade tillkommit lite mer kondens, förmodligen då komponenterna vart varma då ute tempen inte var mer än 5 grader.

Nästa dag torkade jag rent igen och lät det vädra ur över dagen. När jag drog igång den igen så klarade den sig till eftermiddagen dagen därpå ca 16 timmars drift innan JFB gick. Efter det sista rycket har jag inte fått liv i den utan att den omedelbart slår ifrån.

Har inspekterat alla kopplingar + jorden och det var en smula rostangripet...bytte en kabelfot på en av kopplingarna närmast kondensatorn då den dels hade klämt kabeln och trådarna hade lossnat från kabelfoten och hölls endast på plats av muttern... De andra var inte så angripna.

Men det fungerar fortfarande inte...

Innan jag slänger GLONG:en åt ÅVC undrar jag om det möjligtvis kan bero på kortslutning i kondensatorn? Känner inte att jag vill lägga 10000 kr på en ny pump om jag kan leva med denna några säsonger till med ett kondensator byte för 100 spänn. :)

Eller är det troligen något värre? Kan ju ha droppat ned lite kondens i spolen under...

Någon som kan ge sin input?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspumpen löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2018, 08:49:03:03 »
Att kondens återbildas tyder på att det står mera vatten någon stans - kanske i själva motorn ? Om komponenterna är varma och det är kallt ute så ger det INTE kondens utan tvärtom, motverkar det. Kondens bildas ju på kalla ytor.

Om vatten har kommit in i själva elmotorn / lindningarna så går det att torka ut men det tar lång tid. Man kan behöva ta isär motorn och torkning med varmluft kan behövas under åtskilliga dygn. n elmotor som har vatten i lindningarna måste torkas innan den körs, annars är risken stor att den bränner.

Sedan gäller det ju att ta reda på var vattnet kommer ifrån.  Läcker pumpens axelkoppling ? Är det regnvatten som kan komma in ? En poolpump får normalt inte vatten i sig och någon kondens skall det inte bildas under drift - förlustvärmen i motorn ger tillräcklig uppvärmning för att slippa detta.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Cirkulationspumpen löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #2 skrivet: april 20, 2019, 18:19:23:23 »
Jag har också en GLONG pump, läckte in vatten i rotordelen förr förra året, efter flera dagars ösregn, kom in genom el boxen ovanpå och ner igenom skruvar, saknades tätningar och silicon enligt min syn, ringde j f fritid där jag köpt den, och frågade om dom haft problem med pumparna om folk inte har dom skyddade för väder, hade aldrig varit nå problem, lossade skruvar och lät vatten rinna ur, tätade överallt med silicon och körde igång pumpen på uttag utan jord, gick 24h så var dom kvarvarande dropparna borta pga driften o värmen. Kopplade på jord uttag och har gått sen dess, har dock en bockad alu plåt över den som extra väder skydd nu.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Aliveindo

SV: Cirkulationspumpen löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #3 skrivet: april 22, 2019, 12:06:08:08 »
Det är mycket halt att komma till det här inlägget, vilket jag är mycket imponerad av.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Cirkulationspumpen löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #4 skrivet: april 22, 2019, 14:49:40:40 »
?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad JB_Pool

SV: Cirkulationspumpen löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #5 skrivet: april 23, 2019, 17:49:27:27 »
Skulle tro att pumpen är trasig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan