VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorhalt när man har saltklorinator  (läst 12955 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gotlandspool

Klorhalt när man har saltklorinator
« skrivet: augusti 13, 2017, 16:40:32:32 »
Jag har en fundering efter en första sommar med pool. Förutsättningar: Poolvolym 36 kubik, tvåhastighetspump (Victoria dual speed) som jag kört på lägsta hastighet 90 % av sommaren, 500 mm Cantabric-filter, Zodiac Ei 10 saltklorinator, Blue lagoon 75 W UV Saltwater, kör poolrobot varje kväll/natt, bubbelplast på natten, värmer med G&J V 20 till 28 grader. Fyllde poolen med vatten från Östersjön, chockklorerade och körde reningsverk och robot två dagar - sedan kristallklart vatten, behövde endast sänka PH eftersom det var över 8. Hela sommaren har vattnet sedan varit perfekt, fortsatt kristallklart vatten, ingen lukt, ingen hal liner, inga tendenser till alger, alla värden inom gränserna. Bara ett problem (?): klorvärdet (fritt klor) är 0,1 eller 0,2... Jag har kört klorinatorn på läge 1 eller 2 av 5. Har även testat att köra läge 4 och 5 av 5. Det enda som händer då är att klorvärdet går upp från 0,1 till 0,2. Mäter med Scuba II. Är detta normalt? Har jag ens ett problem?


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2017, 17:02:06:06 »
Jag skulle vilja ha högre klorhalt än så. Minst 0,5ppm.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Gotlandspool

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2017, 17:25:17:17 »
Jo jag vet givetvis att det är alldeles "för lågt" MathiasS, men det går ju för f... inte att få högre mätbara klorvärden med min saltklorinator... Är det något annan med en Zodiac Ei 10 eller annan saltklorinator som har samma "problem" som jag? Jag tänkte, rätt eller fel, att om detta är ett problem så borde det synas eller märkas på nåt sätt (nåt annat mätvärde är fel, alger, lukt/smak, grumligt vatten, grönt hår, sjuka barn, you name it) men jag har ju inga sådan problem alls. Mitt enda problem är att det mätbara klorvärdet är på tok för lågt. 

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2017, 20:54:10:10 »
Hej, hur är nivån på bundet klor?

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Gotlandspool

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2017, 21:01:12:12 »
Bundet klor 0,0 eller 0,1.

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2017, 21:12:56:56 »
Jo jag vet givetvis att det är alldeles "för lågt" MathiasS, men det går ju för f... inte att få högre mätbara klorvärden med min saltklorinator... Är det något annan med en Zodiac Ei 10 eller annan saltklorinator som har samma "problem" som jag? Jag tänkte, rätt eller fel, att om detta är ett problem så borde det synas eller märkas på nåt sätt (nåt annat mätvärde är fel, alger, lukt/smak, grumligt vatten, grönt hår, sjuka barn, you name it) men jag har ju inga sådan problem alls. Mitt enda problem är att det mätbara klorvärdet är på tok för lågt.

Jo jag förstår din tanke  men givet detta läge skulle jag ändå vilja ha "rätt" nivå på kloret.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2017, 22:56:18:18 »
Hej igen bundet klor verkar ok.

En teori är att din klorinator ligger med en produktion som i princip möter er förbrukning och därmed inte klarar att höja nivån. Zodiac Ei10 är för pool upp till 45kbm och det är iofs större än din men samtidigt har du 28-grader och förbrukningen kan öka med ökad temp. Vidare så är det normalt när du drar igång en klorinator att stötta upp genom att tiilföra klor manuellt till korrekt nivå, och sen tar klorinatorn det därifrån.

Kan du pröva att med chockklor ta upp poolen till 2-3ppm på Scuban och sen se vad som händer med klorinatorn på max?

Har du även mätt salthalten i din pool, är den låg ger klorinatorn lägre produktion.
?


Martin-oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Gotlandspool

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2017, 11:42:39:39 »
Tack för tipset Martin - jag ska kolla detta när jag får tillfälle, men det blir nog nästa säsong. Annars börjar jag tänka lite på den här "vandringssägen" som man hört och läst om så mycket när det gäller saltklorinator, dvs. att klorhalten i själva poolen blir väldigt låg och att det sker en stark klorrening i själva cellen endast osv. Jag förstår att andra menar att sånt snack är rena gojan och att klor är klor oavsett om det kommer från puckar eller en klorinator. Jag har inte kompetens att säga nåt alls i den frågan, även om man kanske kan tycka att min story stödjer den aktuella "vandringssägen". 

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2017, 12:23:21:21 »
Det som för mig bevisar att det är just en vandringssägen är att alla stora leverantörer av poolutrustning har en klorinator som kan styras av extern reglerutrustning, tex Pahlens Minimaster. Dvs klorinatorn producerar klor och Minimastern talar om när den ska vara igång.

Om det nu är så att klorhalten i poolen inte är mätbar, hur ska dessa system öht fungera? Har Zodiac, Astral, Pahlen osv tänkt fel? Knappast...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad PeeGee

SV: Klorhalt när man har saltklorinator
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2017, 19:04:41:41 »
Vi har saltklorinator (Zodiac Ei18) och har inga problem att komma upp i vettiga nivåer, var precis ute och mätte och låg på ca 1.5 - 2 ppm just nu så jag valde tom att gå ner en nivå i "klortillverkning".

Jag kör nu våran på lägsta nivån, 3 timmar på morgonen och 3 timmar på kvällen.

Precis när man startar upp den så är det vettigt att chockklorera något, så att den får lite hjälp på vägen. Efter det kör jag den lite hårdare, runt 50%-nivån 4 timmar på morgonen och 4 timmar på kvällen tills lämplig nivå är nådd.
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan