Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är poolvärmepumpen hel?  (läst 2854 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hot_rod

Är poolvärmepumpen hel?
« skrivet: mars 14, 2019, 09:44:13:13 »
Hej,
Som ny på detta forum så har jag en fråga om poolvärmepump,
Vi köpte ett äldre hus i höstas som "råkade" ha en pool (6,5x3,5x1,2)  :) Poolen har några år på nacken men verkar vara i ganska bra skick. Pump,sandfilter, elvärmare är av lite äldre snitt från Pahlen (prylarna är i "stål" eller mässing, ingen plast). Jag har ingen erfarenhet av pool-ägande tidigare.  :-\
När vi köpte huset så fanns det lite poolprylar som vi köpte loss av tidigare ägare och där ingick en beg. poolvärmepump som husförsäljaren köpt beg. och den ursprungliga säljaren hade informerat om att den ger någon felkod (dock okänt vilken felkod?).

Min tanke är att på något sätt prova poolvärmepumpen för att se om den fungerar eller vad som kan vara fel och om det är lönt att laga den eller om det blir till att köpa en ny pump? Jag skulle gärna få lite klarhet i detta innan man börjar installera den...

Pumpen är en luxlama lx09hp en "lågpris-pump" som i dagsläget har ett nypris på ca. 11500:-  Jag provade häromdagen att starta den i garaget (inget vatten inkopplat) och fick då självklart felkod "EE3" (flödesvakt). jag "lurade" flödesvakten med hjälp av en gummisnodd i "utgånde vattenhålet" så då hoppade kompressorn glatt igång  O0 men för att inte riskera allt för mycket så lät jag pumpen gå i bara ca. 30sek. och under den tiden så rörde sig nålen på tryckmätaren mikroskopiskt lite....

Är det någon som vet hur länge måste en fungerande pump gå innan trycket byggs upp? och vad skall trycket på mätaren vara när pumpen är avstängd 0 bar eller? sitter det någon pressostat i systemet som hindrar start av kompressorn om trycket är för högt/lågt? vågar man köra pumpen längre tid utan vatten eller är det risk att något rasar? vad skall mätaren visa för tryck i en fungerande pump?

Någon som vet? Tips ideer?

/Hot_rod

Poolgiganten

Mikael.D

  • Gäst
Mikael.D
SV: Är poolvärmepumpen hel?
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2019, 14:16:11:11 »
Hej.
Ingen expert men känns som du har slut på gas.
Risken är stor att där finns ett läkage, är det något av de "grövre" rören kan det gå att löda tunnare nja.
Hur som lycka till.

Ts

  • Gäst
Ts
SV: Är poolvärmepumpen hel?
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2019, 15:21:13:13 »
Ja nålen står i botten så det är mycket riktigt läckage.
En gissning är kopplingen som går till den där manometern

Utloggad Erica

SV: Är poolvärmepumpen hel?
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2019, 21:53:50:50 »
En kyltekniker kan lätt läcksäka det hela och hitta var läckan kan vara. Sedan bör det vara enkelt att fixa det om det bara är en koppling som läcker.

Om dina poolprylar i övrigt: Pahlens pump av "mässing" skriver du men det är säkert en bronspump och då har du en pump som kvalitetsmässigt slår de allra flesta moderna pumpar. Var rädd om den ! Vi har själva en sådan, den rullar tyst och fint, år efter år 24/7. Allt den behövt hittills är ett lagerbyte och vi har bytt axeltätning en gång på den.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Är poolvärmepumpen hel?
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2019, 09:59:00:00 »
Om du kör en värmepump utan att ha flödet igång kommer den att lösa ut högtryckspressostaten, det skall normalt inte vara skadligt men brukar kräva manuell återställning.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Är poolvärmepumpen hel?
« Svar #5 skrivet: april 03, 2019, 14:28:47:47 »
Om den INTE löser ut på högtryckspressostaten när du kör utan vatten så är det troligen gasläckage.
Du skulle kunna köra den lite längre, kommer trycket inte upp ändå så har du troligen ingen gas kvar i maskin.
Kan vara värt att läcksöka, men räkna med att det kostar minst 3500 kr att felsöka, reparera läckan och återfylla med gas.
Bara gasen kostar ca 1000 kr/kilo + moms om det är R410A. Inköpspris för kylfirman.
Kan nog kosta 5000 kr att få den reparerad också, om du inte "känner någon" som gör det billigt.

Känns som en tveksam affär enligt mig, och kylfirman lär inte garantera att värmepumpen börjar fungera även om de reparerar läckan och fyller på gas, det kan ju finnas andra fel som är ännu dyrare att reparera också.

Sonen reparerar och installerar vanliga luftvärmepumpar, och han brukar bjuda på kostnaderna för felsökning om eventuell reparation blir dyr, eller om det visar sig finnas fler fel efter första reparationen, OM kunden köper en ny värmepump av honom istället.
Det skulle eventuellt kunna vara en möjlighet för dig också, ta kontakt med någon som säljer nya OCH reparerar gamla poolvärmepumpar och hör om du kan göra den typen av deal om felsökningen inte kan ge ett rakt svar på felorsak, eller om det blir väldigt dyrt att reparera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hot_rod

SV: Är poolvärmepumpen hel?
« Svar #6 skrivet: april 17, 2019, 09:17:36:36 »
Tack för alla bra tips! :) men efter lite familje-omröstning så blev det beslutat att vi skulle investera i en ny pump. Mitt personliga val föll på en Gullberg & Jansson "Q20 inverter, R32" detta efter att jag till och med ringde till G&J och frågade exakt hur felanmälan och ev. reparation går till och lite ifrågasättande vad som händer om min ÅF. konkar etc.. men glädjande nog så hade dom bra svar på alla mina frågor  <sol>
Efter lite diskussioner med en ÅF, så fick jag 15% rabatt på pumpen plus att jag kunde hämta den på deras lager och spara ca. 1600:- i frakt. <antman> Pumpen är nu hämtad och ett betongfundament är gjutet, så nu skall jag bara försöka gräva fram slangarna till poolen så att den kan ställas på plats & kopplas in.

/Hot_Rod

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan