Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Passar detta UV-ljus till min pump och pool?  (läst 1032 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grillen

Passar detta UV-ljus till min pump och pool?
« skrivet: juni 16, 2019, 00:49:16:16 »
Har en Intexpool 4x2m (ca 6.5m3) som jag köpte förra året och som jag körde med den medföljande pumpen med filterinsats, detta fungerade bedrövligt och vi fick byta filter flera gånger per vecka. Så jag beställde nu denna sandfilterpump som jag tänkte köra istället https://www.bauhaus.se/sandfilteranlaggning-classic-250 och funderar om jag ska köpa ett UV-ljus och montera också. Såg att priserna varierade rejält från tusenlappen upp till flera tusen.
Fungerar detta UV-ljus
https://www.pool-fritid.se/produkt/uv-ljus-rening-for-pool/
För min pool och pump, eller blir det för litet tror ni?

Och om jag köper det, var ska det då monteras, före eller efter sandfilterpumpen?

Poolgiganten

Utloggad 25° i vattnet

SV: Passar detta UV-ljus till min pump och pool?
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2019, 19:47:48:48 »
Varför köpa UV ??
Kostar en massa pengar opch har ingen mätbar effekt
Att uppgradera från pappoersfilter till sandfilter kiommer att lkösa dina problem om du sköter decifeceringen

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Passar detta UV-ljus till min pump och pool?
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2019, 22:24:53:53 »
Pumpen kommer att fungera. Den klarar pooler på upp till 20 m3.

Jag har en 36 m3 pool och en 75W UV-lampa, så jag tror inte att den är för svag. Jag kan dock inte svara på frågan om det är värt att köpa UV eftersom jag alltid har haft det. Som ”25° i vattnet” säger så tror jag att sandfiltret kommer att lösa ditt problem och att UV är onödigt i ditt fall.

Att tänka på om du har en UV-lampa är att stänga av den när du stänger av pumpen och ha den på samma eventuell timer som pumpen för att den aldrig ska gå när pumpen inte går. Om UV-lampan har flödesvakt (den du tittar på verkar inte ha det) så slipper du detta. UV-lampan behöver nämligen cirkulation för att inte bli för varm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan