VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga själv i leca-sten  (läst 42635 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bygga själv i leca-sten
« skrivet: december 21, 2004, 08:05:08:08 »
Hej !
Har långtgående planer på en egen pool och vill bygga själv. Vill gjuta torparsträngar, mura upp med Leca (25 cm), armera varje skift sen lägga i extruderad cellplast i botten och på väggarna (50mm). Sen lägga i en liner.
Finns det någon som har några kommentarer, idéer osv ?
Vart kan jag få tag i delar till poolen till vettiga priser ?
Dvs pump, filter, stege und so weiter....
Jag bor utanför Göteborg.
M v h    Janne

GOD JUL o GOTT NYTT ÅR
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Bygga själv i leca-sten
« Svar #1 skrivet: december 21, 2004, 21:23:06:06 »
Hej Janne G. Jag kan rekommendera Svenska Poolfabriken, vad det gäller utrustnings grejor. De har bra priser och bra produkter. Säker och snabb leverans.
I -03 poolkatalog fanns ett utrustnings paket för de som bygger ramen själva. Om du går in på "lantbruksnet.se"
och sedan söker på "pooler" så kommer du till en sida med nästan alla poolfabrikanter i sverige.
Lycka till!
M.V.H Fia
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Peterpoolarn

Re:Bygga själv i leca-sten
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2005, 13:58:12:12 »
Tjena!

Är inne lite på samma linje.. dock har jag inte kommit lika långt i planeringen el kunskapsmässigt. Vad är ex torparsträngar? ???
Jag bor på en bergtomt och har funderingar på att bygga en pool som delvis blir formad efter berget. Vad tror ni om det? Poolen behöver inte bli så stor, ca 3  x 4m räcker. Vill bygga poolen så att botten på poolen följer bergets lutning/form för att sedan plana ut på en formgjuten "botten" platta. Det behövs ej sprängas och endast lite massor behövs grävas bort. Poolen blir en fortsättning på en altan där jag nu har en "lågbudget" pool inbyggd. Den ligger för nära huset och tar för mycket plats av altanen.
Sidorna vet jag inte hur jag skall göra, el vi vilket matrial som passar bäst. Det blir ju svårt pga bergets lutning.  Blir det dyrt att gjuta en pool helt i betong/leca?  Hur tjockt måste man isådanfall gjuta poolsidorna, den blir ca 1,5 -1,8m som djupast.  
Vad finns det för andra alternativ?

mvh Peter

Ps. Är alldeles ny här så jag har ej hunnit leta runt ngt ännu i furumet, men där finns säkert massor av bra tips, ska kolla genast  :)
« Senast ändrad: januari 15, 2005, 14:12:48:48 av Peterpoolarn »

Utloggad Fia

Re:Bygga själv i leca-sten
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2005, 15:50:11:11 »
Hej Peterpoolen.
Ett tips är att gå in på www.poolhuset.se
och www.ecopool.se. De säljer och bygger i, bland
annat, betong och lekablock.
Hoppas allt går bra och lycka till!
M.V.H Fia
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Frigolitpool

Re:Bygga själv i leca-sten
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2005, 21:50:20:20 »
Jag var själv inne på att gjuta men byggarna som skulle göra det snackade om väggar på 18 cm, sedan tillkom form mm.

Nu skall jag antingen gräva ned halva poolen i Souterräng eller så lägger jag den på den sidan där tomten är helt slät och bygger en ren ovan marks pool.

Utloggad Peterpoolarn

Re:Bygga själv i leca-sten
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2005, 21:14:15:15 »
Hej
Jag har nu gett upp idén om en helgjuten pool. Jag har varit i kontakt med poolhuset som varit vänliga och gett mig några goda råd, och vi kom fram till att markpool är det som gäller. Den kommer att byggas in i altan och byggs på en platta som kommer att stå på plintar alt gjuts direkt på berget. Jag har tittat i poolmagasinet fån poolfabriken och den enda ovanmarkspoolen jag kan hitta där är av typen Milano, åttakantig.
Jag önskar en rektangulär pool av ovanmarkstyp på ca 3 x 4 el 2,5 x 5m. Någon som vet var jag kan hitta en sådan?

Mvh Peter

Utloggad Fia

Re:Bygga själv i leca-sten
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2005, 10:35:33:33 »
Hej igen Peterpoolarn. Har kollat lite.
Gå till www.transmekano.se, www.jof.nu
www.lagunpool.se, www.europools.se
Ett litet urval. Gå till www.lantbruksnet.se och sök på "pooler. där finns nästan alla poolfabrikanter i sverige.
M.V.H Fia.
« Senast ändrad: januari 20, 2005, 10:42:06:06 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Re:Bygga själv i leca-sten
« Svar #7 skrivet: januari 21, 2005, 12:56:40:40 »
Hej!
Vi håller på att renovera vår inomhuspool och har köpt en jetsteam på "Allt i pool". Ligger på Aschebergsgatan i Göteborg. Det är en äldre man som haft butiken i 40 år (!) och som är mycket trevlig och kunnig. Prismässigt var det ungerfär samma som andra försäljare på nätet.
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygga själv i leca-sten
« Svar #8 skrivet: juni 07, 2006, 16:14:01:01 »
Hej !
Nu har jag lite bilder på mitt pågående bygge.
Men hur i ....... få in dem här ?
Kan nån vänlig själ hjälpa ??

/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Fia

SV: Bygga själv i leca-sten
« Svar #9 skrivet: juni 07, 2006, 19:24:05:05 »
Här kommer en beskrivning. Hoppas du lyckas, annars fråga på.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=218.0

« Senast ändrad: juli 27, 2008, 11:03:28:28 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan