Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips kring elinstallation teknikrum  (läst 12106 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #20 skrivet: juni 28, 2018, 09:50:28:28 »
Jag är ju generellt FÖR att göra saker bara för att man kan och det är kul men ibland kan man ju också reflektera över behovet.

Jag har inget i poolanläggningen som jag behöver fjärrmanövrera, den enda gången jag startar och stoppar något är när jag står i maskinrummet själv. Det är lite samma sak som med trådlös termometer till poolen - forumets längsta tråd. Vad ska man med det till när värmepumpen alltid ser till att det är 32 grader ändå......

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad mactheknife

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #21 skrivet: juni 29, 2018, 20:00:04:04 »
Har funderat lite mer på det där med timer, kanske inte behövs. Poolen är 4x8m, dvs ca 44m3. Pumpen ger 11m3/h, dvs 264m3/dygn. Om den kör 24/7 cirkulerar den alltså vattnet ca 6ggr per dygn. Kan väl vara ganska lagom?

Känns som att det börjar bli dags för min egen byggtråd snart, är ju ändå inne på tredje byggåret nu om man räknar med skövling av skog :). Det går inte så snabbt här på landet. Kanske inte direkt något man skryter med, känns som att alla slänger upp sina pooler i en handvändning...  Men om inte annat så för att alla andra långsambyggare ska få lite motivation och en klapp på axeln! Jag kan ju inte vara den enda som håller på med ett utdraget projekt :D

Utloggad mactheknife

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #22 skrivet: juli 10, 2018, 11:02:39:39 »
Skulle behöva ett snabbt svar. Fick tips här att koppla pumpen så att minimastern stängs av om pumpen stängs av, men när jag pratade med poolkungens support så sa de att minimastern stänger av sig själv om den inte har något flöde. Dock lät det inte riktigt som att killen jag snackade med hade full koll. Så vad är det som gäller? Har elektriker på plats just nu så skulle behöva snabb input.

Mvh

Utloggad TommyC

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #23 skrivet: juli 10, 2018, 11:21:41:41 »
MathiasS vet säkert svaret men om han inte är här just nu så kan du leta i hans byggtråd eller läs i manualen eller ring Pahlén och hoppas att alla inte har semester.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad mactheknife

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #24 skrivet: juli 10, 2018, 11:28:48:48 »
Lusläste manualen nyss och hittade följande:

4. Säkerhet
Strömmen till MiniMaster skall brytas om poolcirkulationen upphör. Annars finns risk att vatten går baklänges i systemet
(beroende på systemdesign eller nivåskillnader mellan pool och maskinrum).
Vid backspolning och renspolning av sandfilter skall alltid mätvattnet till MiniMaster stängas av.
För att minimera korrosionsrisk skall all dosering placeras EFTER all övrig utrustning. Doserpunkter för flytande syra och klor
skall vara så långt åtskilda som det är möjligt i cirkulationssystemet, dock minst 500 mm och ALLTID KLORDOSERING SIST,
se bild 2.


Så oavsett vad poolkungens support tycker så installerar jag det som så att strömmen bryts när strömmen till pumpen bryts. Kan ju inte finnas någon nackdel med det i alla fall.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #25 skrivet: juli 10, 2018, 11:56:19:19 »
Jag har också en Minimaster och den har intern/inbyggd förregling men jag styr den också via en flödesvakt/arbetsströmsrelä så att strömmen bryts automatiskt när flödet upphör (ex vid backspolning).

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.msg85446#msg85446
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Thermojito

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #26 skrivet: juli 10, 2018, 22:50:13:13 »
Samma här, Minimastern blir strömlös när pumpen inte går av någon anledning (timer, flödesvakt, jordfelsbrytare, motorskydd)

Ett tips som dock inte är ”elektriskt” är en fungerande påminnelse om att stänga av mätvattenflödet vid backspolning för att undvika undertryck vid mätproberna.

Jag löste det med en krokodilklämma och ett färgglatt snöre enligt bilden, finns dock säkert andra coolare sätt.

Det ÄR lätt att glömma det då man backspolar så sällan och kanske är trött och stressad....

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #27 skrivet: juli 10, 2018, 23:45:15:15 »
Ett annat "tips" som kan vara värt att kontrollera är också den medföljande reduceringsgängan (blå ring i bild nedan) till Minimastern insprutningsventil. En av mina gick sönder för några dagar sedan efter 3 säsonger med ett mindre klorläckage som följd och efter samtal med Poolstore idag så är det ett välkänt problem (materialfel?) så ny är beställd...

4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad MathiasS

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #28 skrivet: juli 11, 2018, 12:15:29:29 »
Patrik, vad är det som går sönder?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #29 skrivet: juli 11, 2018, 12:48:51:51 »
Jag märkte att kromringen runt anborrningsbygeln var rostangripen så jag undersökte mera och några droppar klor + vatten hade droppar ner i det rostfria invallningskärlet under. Skruvade då bort insprutningventilen eftersom jag trodde att läckaget satt där men som tur var ville jag även kontrollera reduceringskopplingen (1/2' - 3/8') och den hade en spricka i godset, så när jag försökte skruva bort den så gick toppen helt av enligt bilden ovan!
Blir byte till nedanstående från annan leverantör, men det kan ju lika bra ha varit jag som drog gängan för hårt första gången  <hmm>



Fördelen med upptäckten var väl att jag kommer att uppskatta jobbet som Minimastern gör ännu mer nu när den har varit tillfälligt avstängd i ett par dagar. Fick övervaka klornivån via Minimastern och sen manuellt dosera chockklor i små doser flera gånger per dag men nåt ska man väl göra på semestern  O0 
« Senast ändrad: juli 11, 2018, 12:59:32:32 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan