CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klordosator. Anbefalinger?  (läst 10989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #10 skrivet: mars 16, 2013, 15:58:05:05 »
Men den ska väl ändå klara trycket om den är gjord för att monteras inline. Offline modellerna är ju mycket krångligare att montera, ännu fler bypassventiler att hålla reda på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #11 skrivet: mars 16, 2013, 23:48:22:22 »
Ja det får man väl förutsätta, att den tål trycket. Trycket blir ju för övrigt inte lägre för att du kopplar den off line. Den vi hade (i USA) var kopplad on line och under våra cirka fem år i det huset så gick den i vart fall inte sönder. Den liknade den modell ni talar om här men jag kommer inte ihåg vad den hette och eftersom det var ett antal år sedan har det säkert kommit nya modeller sedan dess. Den var kopplad sist i systemet, efter den gasdrivna värmare som vi hade till den poolen. Vi fick ta isär den för en ordentlig rengöring ett par tre gånger, i övrigt var det väl inga problem.

Utloggad larsemann

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #12 skrivet: mars 17, 2013, 00:06:46:46 »
Men den ska väl ändå klara trycket om den är gjord för att monteras inline. Offline modellerna är ju mycket krångligare att montera, ännu fler bypassventiler att hålla reda på.

Her er det en som installerer off-line CL220:
Virker ikke som man trenger by-pass ventiler.

Her sier de hva som passer best av in-line og off-line til ditt pool. Se fra 0:55 til 2:01:
Byggeår: 2001
Størrelse: 4 x 10 x 1,5 meter
Oppvarming: 9kW varmekolbe
Poolrobot: Zodiac Vortex 4

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #13 skrivet: mars 17, 2013, 01:21:05:05 »
Enligt den nedre filmen så rekommenderar de ju CL220 (offline) när man ska komplettera, och CL200 (inline) när man bygger nytt. Antar att blir mer arbete att sätta in den inline när all rördragning är klar.

Skillnaden mellan CL200 och CL2002S är storleken på anslutningen. 1 1/2" och 2" vet jag skillnaden på, men inte den andra beteckningen.

1 1/2" FIP
2" SKT

Men nu när jag ser videon för CL220 så är det inte så komplicerat som jag inbillade mig att ansluta den. Så det kanske blir en sån i alla fall. Men jag ogillar att ha hål på rören, känns bättre med en inline så att man slipper borra hål. Jag kom på ett annat problem, i alla fall för mig. Jag har ju inget rör mellan pump och filter, tror inte att slang är rätt ställe att göra ett hål med den typen av anslutning. Måste nog ha en inline.


/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad larsemann

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #14 skrivet: mars 17, 2013, 10:24:11:11 »
Jeg er litt skeptisk selv til å borre i rørene. Men det skal vel fungere bra (ingen lekkasjer), ellers hadde de ikke solgt produktet.

Men man kan jo bruke en in-line dosator og koble med bypass slik at trykket blir mindre på dosatoren (se bilde)? Da slipper man bare igjennom nok vann slik at dosatoren kan registrere klornivå og slippe ut riktig mengde klor.
Byggeår: 2001
Størrelse: 4 x 10 x 1,5 meter
Oppvarming: 9kW varmekolbe
Poolrobot: Zodiac Vortex 4

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #15 skrivet: mars 17, 2013, 12:27:59:59 »
I inline modellen styr man då klortillförseln genom att strypa genomströmningen av vattnet? Jag vill ju ha så bra tryck som möjligt så om det är så det fungerar så är nog offline varianten bättre för mig. Att strypa flödet känns som ett dumt alternativ. En bypass skulle dock fungera men då snackar vi om 3st 2-vägsventiler till och lite extra rördragning.
Sådant tar plats och styra klorproduktionen med en bypass-lösning kanske inte är så lätt som det låter. Stå och fippla med de ventilerna för att få rätt flöde genom klorinatorn och samtidigt inte tappa flödet ut i poolen.
Dock så verkar de själva rekommendera inline om man nu har möjlighet till att montera en sådan.

Kan inte ni köpa var sin variant först så avvaktar jag och ser vem som är mest nöjd O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #16 skrivet: mars 17, 2013, 15:01:29:29 »
I inline modellen styr man då klortillförseln genom att strypa genomströmningen av vattnet? Jag vill ju ha så bra tryck som möjligt så om det är så det fungerar så är nog offline varianten bättre för mig. Att strypa flödet känns som ett dumt alternativ. En bypass skulle dock fungera men då snackar vi om 3st 2-vägsventiler till och lite extra rördragning.
Sådant tar plats och styra klorproduktionen med en bypass-lösning kanske inte är så lätt som det låter. Stå och fippla med de ventilerna för att få rätt flöde genom klorinatorn och samtidigt inte tappa flödet ut i poolen.
Dock så verkar de själva rekommendera inline om man nu har möjlighet till att montera en sådan.

Kan inte ni köpa var sin variant först så avvaktar jag och ser vem som är mest nöjd O0

Nu vet jag ju inte precis hur denna fungerar, men den vi hade i USA så ströp man rakt inte flödet. Flödet delade sig i två delar i apparaten och man styrde hur mycket som gick genom kloreringsdelen och hur mycket som gick genom en sorts intern bypass. Men sedan så klart att om flödet/trycket varierar av andra skäl, t.ex. om man har långa backspolningsintervaller och bygger upp högre tryck över filtret, så kan jag ju tänka mig att fördelningen kan variera något.

Utloggad larsemann

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #17 skrivet: mars 17, 2013, 15:28:15:15 »
Nu vet jag ju inte precis hur denna fungerar, men den vi hade i USA så ströp man rakt inte flödet. Flödet delade sig i två delar i apparaten och man styrde hur mycket som gick genom kloreringsdelen och hur mycket som gick genom en sorts intern bypass.

Husker du merke/modell på dosatoren du hadde i USA?
Byggeår: 2001
Størrelse: 4 x 10 x 1,5 meter
Oppvarming: 9kW varmekolbe
Poolrobot: Zodiac Vortex 4

Utloggad MathiasS

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #18 skrivet: mars 17, 2013, 19:50:46:46 »
Att borra hål i rören är ju inget märkligt, men man gör verkligen inte som på filmen. Man ska använda anborrningsbyglar för att göra en tät och säker anslutning. Det är möjlgt att dom skulle funka även på flexslangen men det skulle jag avstå.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #19 skrivet: mars 21, 2013, 22:42:25:25 »
Husker du merke/modell på dosatoren du hadde i USA?

Nej tyvärr, det här är så pass många år tillbaka i tiden så det kommer jag inte ihåg. Det KAN mycket väl ha varit Hayward, för filtret och pumpen till den poolen var av deras fabrikat, men jag kommer inte ihåg om klorinatorn också var det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag