VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: GRÖNT vatten efter semester...  (läst 10331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NoTiNg

GRÖNT vatten efter semester...
« skrivet: augusti 10, 2006, 22:47:37:37 »
Hej!
Är precis ny på detta forum. Det verkar vara ett formum med många och mycket duktiga människor. Jag anntar att det varit tidigare inlägg om det jag nu skriver om.
Det är som så att vi har en pool (3,5x7 m. med djupdel ca. 2 meter) Vi har tidgare inte haft några större problem med reningen av denna utan det har varit lätt att ha den ren och fin med bra värden. Nu är det som så att vi har varit iväg på semester i ca 3 veckor och kommer du hem till en grön pool, jag menar JÄTTEGRÖN. Jag såg inte botten på den för alla alger. Då jag inte hade någon algdräpare hemma så chockkolerade jag poolen. Det blev bättre men inte bra. Jag har nu på fyra dagar chockkloerat två ggr, haft i höj ph och ett preventivt medel för alger. Först i dag kan jag skönja botten igen men vattenet är fortfarande VÄLDIGT grumligt. Pumpen har gått mer eller mindre nu i fyra dagaar under dagtid. Vattnet är inte grönt längre men det är dock välfigt grumligt. Är det något go och glad männinska som vet vad jag ska ta mig till. Poolen är gjord av glasfiber så det är nog ingen bra idé att tömma den då den då måste stadgas upp i väggarna osv.

Vore mycket tacksam för ett snabbt svar... snälla....   :)
Inomhuspool

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2006, 22:55:25:25 »
Hej och välkommen NoTiNg.

Pröva och lägga i flocksticks i ytvattenrenaren.
Förhoppningsvis så klarnar vattnet då. Glöm inte att du måste, efter varje behandling, köra en backspolning, annars går "skiten" runt. Kör pumpen hela dygn, det går fortare då.

Flocksticksen är lättare att använda än det flytande.

Lycka till.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad NoTiNg

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2006, 22:58:00:00 »
Hej Fia!
Tacka för ditt VÄLDIGT snabba svar!! Dessa flocksticks, var kan jag hitta dessa? Finns de typ på Coop, K-Rauta eller måste jag bege mig till en poolhandlare? Anledningen till att jag fråga är att jag inte tror att det finns någon poolhandlare här i Linköping.
Inomhuspool

Utloggad Fia

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2006, 23:03:12:12 »
Jag vet inte om det finns där, men hör med en färghandlare. Vi har två på orten och de säljer poolkem båda.
Du kan även gå in på www.nitor.se och kolla närmaste återförsäljare.
« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 23:07:31:31 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2006, 23:06:54:54 »
Har tittat Aqua Ql i Linköping. De säljer poolkem, enligt Folkpools katalog.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad NoTiNg

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2006, 23:08:07:07 »
Tack så mycket Fia!! Du är en ängel!!!  :angel:

Tack, tack!!
Inomhuspool

Utloggad Fia

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2006, 23:11:06:06 »
Tack för de orden! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2006, 22:14:26:26 »
Hur går det? Fick du tag i flocksticken? (flock kuddar)
Kanske man kan få se en bild på poolområdet?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad NoTiNg

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2006, 23:47:37:37 »
Hej hej!
Jo då, det går framåt hoppas jag. Fick tyvärr inte tag på flocksticks... ringde runt lite hit och dig inkl. det nummer du gav mig, men där svarade ingen. Köpte dock vanlig flockar (flytande) och det ser nu ut som om det går åt rätt håll.... Lite spännande nu och se om man kan se botten inför morgondagens poolparty...  :) Ska se om jag kan få tag på ngn bra bild som beskriver området lite i alla fall...
Inomhuspool

Utloggad Poolnicke

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #9 skrivet: augusti 12, 2006, 06:48:10:10 »
Jag använder flytande flockar. Det funkar toppenbra. Häller i ca 0,5 dl varannan vecka. Vet ju inte hur mycket du hadde i poolen, men du bör ha ett kristallklart vatten idag.

Om du skall vara garanterad ett perfekt vatten till kvällen så rekommenderar jag att dammsuga poolen direkt mot avloppet, inte via sandfiltret.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad NoTiNg

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #10 skrivet: augusti 12, 2006, 14:09:59:59 »
Det såg bra ut. Gjorde som du sa, dvs körde förbi sandfiltret - men vad hjälpte det.... När jag dammsög så kommer man ju mot skiten ibland innan man får upp det så att säga och virmvlar därmed upp skiten - så nu är den grumlig igen.... blir nog till att bara sitt och läppja på en GT  ;D
Inomhuspool

Utloggad aromata

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #11 skrivet: augusti 12, 2006, 14:59:25:25 »
Jag har aldrig flockat min pool - använder bara klor. Innan jag fick poolvana kunde det hända att den blev grön. Då ökade jag klorhalten (typ chockklorera). När klorhalten sjunkit dammsög jag försiktigt och körde ut det direkt i avloppet (inte genom sandfiltret). Sedan backspolade jag filtret. Var poolen fortfarande grön gjorde jag om processen. Det funkar!

En gång dammsög jag, mot bättre vetande, genom sandflitret och det var ett stort misstag. Kloret dödar alger och algsporer och de döda resterna sjunker ner på botten. Eftersom de är mikroskopiskt små fastnar de inte i sandflitret utan sprutar ut genom tilloppet med följden att vattnet blir mjölkigt. Ingen katastrof visserligen men det innebär några dagar extra utan bad i väntan på att de sjunker ner på botten igen.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #12 skrivet: augusti 18, 2006, 13:54:18:18 »

Tack för tipsen Aromata.
Borta med avstängd pool i tre dygn förra veckan. Det räckte.
Vattnet aningen grönaktigt. Chockklor direkt.
Kunde se hur den vita mjölkdimman (kloret) kom utsprutande
genom tilloppshålen och snabbt förvandlade hela poolen till en verklig mjölkaktig
välling. Botten var täckt av något tunnt skikt som jag dammsög.
Men genom filtret. Detta att köra på "Waste" vid kraftigt nedsmutsad
pool av partiklar (inte skräp, löv osv) kommer hädanefter att bli även min melodi.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #13 skrivet: augusti 18, 2006, 15:38:25:25 »
Hmm men sjunker inte vatten nivån väldigt mycket när man kör waste? Det borde väl vara samma tryck nästan som när man kör en backspolning! När jag backspolar så kör jag säkert ner några centimeter på typ 1 minut! Och när jag dammsugar så gör man ju det minst 5 minuter!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad aromata

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #14 skrivet: augusti 18, 2006, 20:46:13:13 »
Hur mycket det sjunker beror förstås på poolens volym men det viktigaste är ju att vattnet blir rent. Sjunker nivån för mycket får du väl fylla på mer. Låt dammsugaren stå kvar kopplad så att du inte riskerar att pumpen suger luft.

Utloggad Fia

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #15 skrivet: augusti 19, 2006, 00:29:20:20 »
Har en underbart snäll granne som fixar vår pool när vi är borta. Vi har inte timer till pumpen utan han sköter den manuellt. Han är guld värd. <love>
Vill inte hitta poolen grön när jag kommer hem så vi mutar honom med lite gott! ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #16 skrivet: september 01, 2006, 10:49:14:14 »
Här finns en sk. semesterpuck, 1 st. 600 gram. Kemikalier - sid 5 - längst ner till vänster.
http://www.tegespool.se/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #17 skrivet: september 01, 2006, 13:17:05:05 »
Hepp, nu är det jag som klorerar grannens pool när de är borta.

Snällt, eller hur  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #18 skrivet: september 01, 2006, 13:54:50:50 »
Sådana grannar, som dig, är värda guld, <sol> hoppas du får något gott för besväret!! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: GRÖNT vatten efter semester...
« Svar #19 skrivet: september 04, 2006, 11:16:42:42 »
Hejsan alla

 Jag har inte några problem med alger överhuvudtaget, kan det vara temperaturen som spelar in? Det borde väl finnas så pass mycket klor kvar i vattnet att det inte gör något att "missa" någon vecka?

 Själv använder jag de stora barnen som poolkollare om vi är bortresta vid något tillfälle. Men de brukar säga att det inte har sett grumligt ut så dom har inte behövt lägga i klor... Vad skall man säga, Dom gör inte som man säger utan som man gör.

 Förbrukningen hemma här ligger ungefär på en 200 gr puck var 3dje dag, och funkar hyvsat än

 MVH JPe

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan