CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?  (läst 9044 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« skrivet: april 20, 2010, 09:16:23:23 »
Hur många är det som har börjat köra igång sina pumpar och hur ofta kör ni dom i så fall nu i början?
Har pooltak och har låtit vattnet cirkulera några gånger så att inte bara ytvattnet värms upp. Har ca 14 grader i vattnet nu. Klorvärdet var för några dagar sedan runt 4.
Funderar om man ska slänga i lite chockklor och köra pumpen några gånger i veckan för att öka allt eftersom det blir varmare i poolen.
Hur gör ni? Kör ni pumpen konstant när vattentemp har blivit 10-12 grader?

Poolgiganten

Utloggad Deg

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #1 skrivet: april 20, 2010, 10:26:45:45 »
Hej!
Vi har lite algproblem efter lite slarv inför vintervilan (som vi bekämpat och nu hoppas slippa). Vi har nu ca 18 gr. och kör 13h/dygn vilket då teoretiskt vänder poolen knappt 5 ggr. Är också lite nyfiken på hur andra gör, och hur känsligt det är med stillastående vatten i filtret. Vi kör med timer och sprider ut pumptimmar lite över dygnet, men prioriterar soltimmarna. :-\
Övertalad delägare i PP-pool 7x3.5x1.5, Klasik B tak, Baquasil. 12m3/h Azur sandfilter o pump. I mellanskåne med bad April-Sep utan värmetillskott (än). Nyfiken på solfångare o vp.

Utloggad Janne

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #2 skrivet: april 20, 2010, 11:18:46:46 »
Hej,

Som ni vet så är alger en vattenväxt, som trivs i temperatur över ca: 10 grader och i och stillastående  vatten.
Ju varmare och stillastående vatten man har, dess du bättre växer den.
Men även fel PH värde gör ju att den växer snabbare och bättre.

Men hur länge man skall ha pumpen igång under icke badperiod beror hur mycket vatten volym man har och hur mycket cirk pumpen klara av i timmen.
Ca: 5 gånger av hela volymen per dag bör man ciruklera vattnet igenom pumpen under badperioden.

Men jag tror att man får testa sej fram hur mycket man behöver ha cirk pumpem igång under en icke badperiod.

När vårt vatten är över 10 grader så kör vi vår pump mellan 09:00 -20:00 varje dag.
Jag vet hur svårt det är att bli av med algtillväxt när det väl är igång.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #3 skrivet: april 20, 2010, 19:26:08:08 »
När jag kör igång på våren så går den mellan 09,00-20,00. Försöker ta vara på solvärmen (solfångare) så mycket jag kan.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #4 skrivet: april 20, 2010, 21:12:30:30 »
Hej! Algdräpare skall väl doseras i pool för att förhindra algsporer att växa.
Har för mig att min poollev sa att detta medel arbetar hela tiden förbrukas inte av ngt merän utspädning vid vattenpåfyllning, då får man justera i givetvis av detta medel. Klor dödar alger men tar inte bort. Så algdräpare i. Eller också får man göra som jag gjort konvertera till saltvatten.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad rsjowa

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #5 skrivet: april 20, 2010, 21:23:19:19 »
Varför kör ni inte cirkulation dygnet runt? Elkostnad? Ljudnivå? Förlänga livslängd på pumpen?

Jag är ju nybliven poolägare, satte igång pumpen för 1,5 vecka sen, har kört sen dess. (har en timer som jag tänkte använda under normal drift typ som ni säger, men varför vet jag faktiskt inte  :D) Varit lite skraj att det ska frysa på natten när det varit kallt, kanske lugnt nu när vattnet börjar bli varmare iofs.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Janne

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #6 skrivet: april 22, 2010, 09:37:45:45 »
Jag säger lägre elkostnad och livslängd.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #7 skrivet: april 22, 2010, 17:51:24:24 »
Får säga samma som Janne o att det inte behövs mer än den tiden att dra runt vattnet i poolen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #8 skrivet: april 23, 2010, 15:58:36:36 »
håller med
vattnet behöver bara gå runt 4-5 ggr här uppe i norden
möjligt att man kan öka tiden under den varmaste tiden juli-aug om det blir varmt vill säga
själv kör jag normalt mellan 08.00 - 20.00.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #9 skrivet: april 24, 2010, 09:20:53:53 »
Hej,

Från och med idag 9-18, ger inte tillräcklig snurr på 55 M3 men räcker i början när vattnet är svalt, när det börjar badas
brukar vi köra 07-22.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad zek

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #10 skrivet: april 24, 2010, 10:34:03:03 »
Jag har en frekvensomformare så jag kör dygnet runt på 18 Hz vilket är ca 33% av hastigheten och energiförbrukningen. Jag har inga vetenskapliga belägg för det men jag tycker att det känns bättre att köra konstant med läge hastighet än att stoppa halva dygnet.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #11 skrivet: april 24, 2010, 12:47:55:55 »
Jag har en frekvensomformare så jag kör dygnet runt på 18 Hz vilket är ca 33% av hastigheten och energiförbrukningen. Jag har inga vetenskapliga belägg för det men jag tycker att det känns bättre att köra konstant med läge hastighet än att stoppa halva dygnet.
hej
bodde tidigare i Spanien med egen pool i 10 år.
Där körde jag pumpen dygnet runt året runt men då fick jag också byta lager i pumpen nästan varje år kostade c:a 1500 kr.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad VDB

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #12 skrivet: april 26, 2010, 18:19:23:23 »
Jag kör hela dyngnet
har alltid kristalklart vatten
det är bara värmepumpen som har timer på sig.

VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad Dumpdidump

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #13 skrivet: april 27, 2010, 19:23:23:23 »
Kör också pumpen dygnet runt. Tror i min enfald att jag på detta sätt håller vattnet fräschare.  <dontkn>

På minussidan är väl kortare livslängd på pumpen samt en högre elkostnad. På plussidan så borde tiden för poolskötsel minimeras, samt mindre totalförbrukning av kemikalier. Kemikalierna som går åt vid justering av dåligt vatten blir ju snabbt kostsamma. Har ju bara kört en säsong på detta sätt - skötsel utav poolen förra säsongen bestod, i stort sett bara, av att varje vecka ägna 5 minuter till backspolning och slänga i en klorpuck. Tur eller en konsekvens av att pumpen körs dygnet runt är frågan.

Misstänker dock att poolvärmen sänks mer om cirkulationen är igång nattetid? Vattnet borde ju kylas av drastiskt när det passarar alla slangar och kopplingar.
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad Brandman17

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #14 skrivet: april 27, 2010, 20:42:43:43 »
Livslängdsfaktorn på pumpen tror jag MINSKAR med fler start/stopp. Bara vad jag tror (en bil som rullat 5000 mil i Stockholm är i sämre skick en en Norrlandskörd 15000 mil). Min pump har jobbat dygnet runt maj-sept sedan 1990. I år har jag snålat nattetid och stängt av den. Jag har redan hört lagret börja väsnas, så jag ska nu köra hela dygnet.

Detta har inga vetenskapliga bevis så ta det för vad det är: en känsla!


Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #15 skrivet: april 27, 2010, 21:51:16:16 »
Kör också pumpen dygnet runt. Tror i min enfald att jag på detta sätt håller vattnet fräschare.  <dontkn>

På minussidan är väl kortare livslängd på pumpen samt en högre elkostnad. På plussidan så borde tiden för poolskötsel minimeras, samt mindre totalförbrukning av kemikalier. Kemikalierna som går åt vid justering av dåligt vatten blir ju snabbt kostsamma. Har ju bara kört en säsong på detta sätt - skötsel utav poolen förra säsongen bestod, i stort sett bara, av att varje vecka ägna 5 minuter till backspolning och slänga i en klorpuck. Tur eller en konsekvens av att pumpen körs dygnet runt är frågan.

Misstänker dock att poolvärmen sänks mer om cirkulationen är igång nattetid? Vattnet borde ju kylas av drastiskt när det passarar alla slangar och kopplingar.
Livslängdsfaktorn på pumpen tror jag MINSKAR med fler start/stopp. Bara vad jag tror (en bil som rullat 5000 mil i Stockholm är i sämre skick en en Norrlandskörd 15000 mil). Min pump har jobbat dygnet runt maj-sept sedan 1990. I år har jag snålat nattetid och stängt av den. Jag har redan hört lagret börja väsnas, så jag ska nu köra hela dygnet.

Detta har inga vetenskapliga bevis så ta det för vad det är: en känsla!



vill bara upplysa om att problemet är ingen gissning utan ett kostaterande som hände i verklighet
under 10 års tid.
Kan möjligtvis bero på att det var varmare hela året //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Cheval

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #16 skrivet: maj 21, 2010, 14:10:39:39 »
Vi är bara inne på andra säsongen som poolägare men vi har kört pumpen dygnet runt från början till slut.
Det är klart att man borde dra ner på tiden om det inte gör vattnet sämre men vad händer med uppvärmningen då om man värmer med värmepump och värmeväxlare?

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #17 skrivet: maj 21, 2010, 21:14:50:50 »
Dygnet runt hela säsongen. Samma med VP, den reglerar sig ju själv.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Fia

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #18 skrivet: maj 21, 2010, 22:44:05:05 »
Vi är bara inne på andra säsongen som poolägare men vi har kört pumpen dygnet runt från början till slut.
Det är klart att man borde dra ner på tiden om det inte gör vattnet sämre men vad händer med uppvärmningen då om man värmer med värmepump och värmeväxlare?


Stänger du pumpen, exempelvis, nattetid så fungerar ju inte värmepumpen heller o då brukar ju tempen sjunka, så jag skulle köra dygnet runt i ditt fall.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ballograf

SV: Hur mycket kör ni era pumpar nu i början?
« Svar #19 skrivet: juni 01, 2010, 10:57:51:51 »
Om man sätter en veckotimer på pump och VP som är inställd att köra mellan 22,00 - 10,00, den period som poolen är täckt, borde inte det funka bra?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag