Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?  (läst 13875 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2011, 11:03:55:55 »
Poolbadaren\\
Den där "lil shark" blev jag lite sugen på. Jag googlade den lite och den verkar ju vara en bra pryl för en hyffsad peng. Hur är det med dimensionen på kopplingen mot skimmern? Jag har en J&F pool och när man ska koppla medföljande dammsugarslang till skimmern så sätter man ett "lock" med en 90° rörböj på skimmern. Slangen träs sedan på denna 90° böj. Nu har jag inte mätt dimensionen på min men förhoppningsvis är det standard. Följer det med någon/några sorts adapters så det passar att ansluta till olika sorters anslutningar?

Ubbe
Följer med en konad adapter att ev. gå ner i dimension med beroende på vad man har - i mitt fall använder jag 50 mm. anslutningar i eget dammsugaruttag men har kört även via skimmer u.a. - medföljande slang räcker utan problem till alla 32 kvm. (8 * 4 met.).
Har 2 st. där fadern "förärades" (...=lån) den ena men i hans fall gick framdrivningen sämre pga. att han har mindre pump än min, i mitt fall drar systemet runt 16 kubik/tim. och på det "sticker" Lil Shark iväg med rejäl fart! O0
Har inte provat förminskningsadaptern men som borde öka chansen för funktion även med avsevärt mindre pumpflöden.

Jag har bara positiva erfarenheter av "snik-USA-importen" ;D och som gör ett utmärkt arbete! <sol>

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #11 skrivet: juni 03, 2011, 11:10:45:45 »
Poolbadaren\\

Tackar för svaret. Jag har kollat lite rundor och mailat några företag i USA om de kan tänka sig att skicka den till sverige och till vilken kostnad, har dock inte fått svar ännu. Får väl se vad de svarar senare.

De var ju betydligt billigare där än i sverige. Men från USA tillkommer väl skatt mm eller det går att undvika med tex "gåva"?

Var beställde du din och vad fick du ge totalt med skatter mm om du nu inte lyckades slippa dem :) ?

Min pump på 1hp pumpar ca 250l/min så det borde ju gå bra.

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #12 skrivet: juni 03, 2011, 13:49:41:41 »
Hej jag köpte idag en roboclean från folkpool, 4990:- tyckte jag var ett riktigt bra pris för en robot som man inte behöver koppla in till pumpen. Jag hade en liknande typ som lill shark fast från ett annat ställe, tröttnade dock på att den konstant snurrade in sig i slangen och hamnade i något hörn.

I övrigt så var den bra.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #13 skrivet: juni 03, 2011, 14:09:59:59 »
Lundberg\\
Annat märke sa du men vilket om jag ska leta efter det? Du kanske tom säljer din gamla om du nu har köpt ny ;) ?

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #14 skrivet: juni 05, 2011, 17:31:15:15 »
Lundberg\\
Annat märke sa du men vilket om jag ska leta efter det? Du kanske tom säljer din gamla om du nu har köpt ny ;) ?

Ubbe

Hej Ubbe,

Japp den är till salu, den är dock inte som lill shark som verkar ha borstar, se bilden så ser du hur min ser ut. Upptäckte faktiskt att den fungerade mycket bättre i min nya pool då jag har starkare pump här än vad jag hade i min förra pool. Men nu har jag redan köpt en ny helautomatisk. Var dock och bytte från en roboclean till en Vortex 3 från Zodiac.

Min gamla kostade 3995:- förra året näte folkpool sålde ut dom, det kommer med ca 10 meter slang plus ett extra filter som jag inte har använt.

Om du tycker den verkar vara intressant så ge ett bud, den gör inte mycket nytta i mitt garage!  ;D 

Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #15 skrivet: juni 07, 2011, 11:21:20:20 »
Lundberg\\
Ska man koppla den till ett filter??? Fungerar den inte som den manuella att den bara suger upp det och att sedan skiten fastnar i skimmern eller i sandfiltret?

Lite i dyraste laget för jag kan väl tänka mig att du inte vill "dumpa" priset hur mucket som helst. Känns dumt att ge dig ett "skambud också". Såg att Folkpool sålde en liknande nu för 3500:-. J&F har också en för 2990:-, sedan kan man kanske alltid diskutera kvalite'n ;)

Tack ändå
Ubbe

 
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #16 skrivet: juni 07, 2011, 11:53:59:59 »
Lundberg\\
Ska man koppla den till ett filter??? Fungerar den inte som den manuella att den bara suger upp det och att sedan skiten fastnar i skimmern eller i sandfiltret?

Lite i dyraste laget för jag kan väl tänka mig att du inte vill "dumpa" priset hur mucket som helst. Känns dumt att ge dig ett "skambud också". Såg att Folkpool sålde en liknande nu för 3500:-. J&F har också en för 2990:-, sedan kan man kanske alltid diskutera kvalite'n ;)

Tack ändå
Ubbe

 

Hej, du kopplar den på samma sätt som den vanliga damsugaren. Jag förstod det som att detta filter var med om man har en jätteskitig pool säg vid uppstarten så kan man använda det här som ett extra filter. Jag har dock kört utan och direkt i bredavloppet som den vanliga sugen.

Kör på ett skambud, som sagt va så gör den ingen nytta i mitt garage och den blir knappast värd mer pengar där inne heller. Skicka mig ett pm
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #17 skrivet: juni 07, 2011, 19:01:54:54 »
Poolbadaren\\

Tackar för svaret. Jag har kollat lite rundor och mailat några företag i USA om de kan tänka sig att skicka den till sverige och till vilken kostnad, har dock inte fått svar ännu. Får väl se vad de svarar senare.

De var ju betydligt billigare där än i sverige. Men från USA tillkommer väl skatt mm eller det går att undvika med tex "gåva"?

Var beställde du din och vad fick du ge totalt med skatter mm om du nu inte lyckades slippa dem :) ?

Min pump på 1hp pumpar ca 250l/min så det borde ju gå bra.

Ubbe
"Köpte" min ihop med poolen, tror den mer eller mindre "följde med" <dontkn> - vill också minnas priset låg på ca. 1500-2000:- SEK och kan väl stämma hyfsat sett till dagens US-pris på runt ca. 140 US-dollar.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad blinformation

SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #18 skrivet: juni 23, 2011, 23:00:35:35 »
Jag har en väggklättrande. Det ser coolt ut, men sanningen är den att det är helt onödigt. Det är uppe vid vattenlinjen som det skulle behöva städas och på botten. På väggarna djupt ner är det helt rent och finns inget behov av någon robot.
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad wolfman

  • Algernas herre
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 0
  • 36 år med pool
    • Visa profil
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #19 skrivet: juli 02, 2011, 13:56:19:19 »
Lundberg/Varför bytte du ut Roboclean?
Funderade på att köpa en.
Glasfiberpool 8.20x3.10 Brilix thp100
Hammarö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag