CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?  (läst 13864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pera56

  • Är klar!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • www.thewarmers.se/pool.html
    • Visa profil
    • Min hemsida
Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« skrivet: mars 09, 2010, 06:31:55:55 »
Jag funderar på skaffa poolrobot och står i valet mellan en som endast städar botten eller
en som även klättrar upp och städar väggarna. Jag har inte haft problem med smuts eller annat på väggarna, nu har jag bara haft poolen 1 år och använder Bacasil.

Vad använder du eller vad skulle du köpa?

Tacksam för synpunkter.

Poolgiganten

Utloggad DaJo

SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2010, 08:09:13:13 »
Hejsan,

om jag skulle köpa en ny poolrobot skulle jag ta en modell som städar både botten och väggar, gärna en som tar ovan vattenlinjen oxå. Minimalt med jobb är ju att eftersträva och  då medans roboten städar hela poolen kan man själv sitta med en gt o lapa sol  <sol>  >rulla<

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad Vattenbutiken

SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2010, 16:58:18:18 »
Hej,

tips från butik.
Eftersom det stora flertalet av alla städrobotar som säljs på marknaden för privatkonsumenter är avsedda att användas av just konsument så finns en viss generell begränsning i tid innan detaljer i robotarna slits ut.
Dyrare maskiner håller bättre men det är fortfarande så att proffstillverkare hävdar att efter ca 400 timmars gång är roboten sliten. Så en robot som får arbeta längre har då en kortare livslängd eftersom tidsåtgången för en normal 4x8 meterspool tar 2,5 - 3 timmar om maskinen kan ta både vägg och botten.
En maskin som städar botten tar 45 -60 minuter för motsvarande pool.
Välj i stället en robot som cirkulerar vattnet ordentligt samtidigt som den suger, då samlas ytsmutsen som är lättare till slut i breddavloppet. 


Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2010, 17:05:06:06 »
Hejsan,
om jag skulle köpa en ny poolrobot skulle jag ta en modell som städar både botten och väggar, gärna en som tar ovan vattenlinjen oxå. Minimalt med jobb är ju att eftersträva och  då medans roboten städar hela poolen kan man själv sitta med en gt o lapa sol  <sol>  >rulla<
/Danne
Har för egen del aldrig sett behov av väggstädning utan sitter med Skånemotsvarighet till en "GT" och lapar sol medan min "snik-dammsugarvariant Lil Shark" gör hela städjobbet u.a. - mer minimalt än så blir det inte...  O0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4196.msg31788#msg31788

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2010, 17:12:06:06 »
Har aldrig haft en poolrobot, men kan hålla med om att väggstädning är ovanligt förekommande även för oss som dammsuger manuellt.
Kanske en gång på våren vid uppstart, men aldrig annars.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pera56

  • Är klar!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • www.thewarmers.se/pool.html
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2010, 21:22:34:34 »
Skånsk variant på GT, vad är det  :D!
Skåne och sockerdricka?

Det verkar som en bottenstädande maskin räcker.

Utloggad Poolmann

SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2010, 11:16:25:25 »
Hej
Jag köpte en Barracuda G4 med 10 slangstumpar och lövkorg som skulle monteras samman var gång man skulle dammsuga. Den hamnade på blocket efter halva sommaren. Köpte istället en Dolphin Easykleen med egen filterpåse från Poolstore 9500:- kostar den. Jag är supernöjd med den. Den går en liten bit upp på väggen ca 30-40 cm. Mycket lätt att använda tar ca 2 min att plocka fram.

Utloggad Golgata

SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2010, 09:17:27:27 »
Hej
Jag köpte en Barracuda G4 med 10 slangstumpar och lövkorg som skulle monteras samman var gång man skulle dammsuga. Den hamnade på blocket efter halva sommaren. Köpte istället en Dolphin Easykleen med egen filterpåse från Poolstore 9500:- kostar den. Jag är supernöjd med den. Den går en liten bit upp på väggen ca 30-40 cm. Mycket lätt att använda tar ca 2 min att plocka fram.


Märkligt. Jag har PRECIS samma erfarenhet. Förutom att jag inte orkat sälja Barracudan....

Barracudan var jobbig, städade dåligt mm. "Delfinen" är märkligt lättanvänd och effektiv.

Mvh

Mvh

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2011, 21:13:31:31 »
Hejsan,
om jag skulle köpa en ny poolrobot skulle jag ta en modell som städar både botten och väggar, gärna en som tar ovan vattenlinjen oxå. Minimalt med jobb är ju att eftersträva och  då medans roboten städar hela poolen kan man själv sitta med en gt o lapa sol  <sol>  >rulla<
/Danne
Har för egen del aldrig sett behov av väggstädning utan sitter med Skånemotsvarighet till en "GT" och lapar sol medan min "snik-dammsugarvariant Lil Shark" gör hela städjobbet u.a. - mer minimalt än så blir det inte...  O0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4196.msg31788#msg31788

Mvh. "Poolbadaren"
....låter "snik-dammsugarvariant Lil Shark" ta en städrunda idag, ca. 20 min. så är bottnen klar - nästa steg
 blir kanske att lära den "klättra på väggarna"....även om jag fortfarande inte kan se behovet.... <hmm> >rulla<...men det skall nog gå, "fin Lil Shark, klättra nu på väggen, kanske trappan också....duuuuuktig Lil Shark"..... ;D <antman>

hälsar "Poolbadaren"
« Senast ändrad: juni 02, 2011, 21:17:33:33 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Poolrobot- endast bottengående eller väggklättrande?
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2011, 08:34:48:48 »
Poolbadaren\\
Den där "lil shark" blev jag lite sugen på. Jag googlade den lite och den verkar ju vara en bra pryl för en hyffsad peng. Hur är det med dimensionen på kopplingen mot skimmern? Jag har en J&F pool och när man ska koppla medföljande dammsugarslang till skimmern så sätter man ett "lock" med en 90° rörböj på skimmern. Slangen träs sedan på denna 90° böj. Nu har jag inte mätt dimensionen på min men förhoppningsvis är det standard. Följer det med någon/några sorts adapters så det passar att ansluta till olika sorters anslutningar?

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag