CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny poolägare/medlem  (läst 9117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #10 skrivet: juli 24, 2009, 01:03:31:31 »
alkanitet ska finnas på i princip alla poolstickor
alkanitet o ph måste ligga rätt innan kloret kan börja verka
trycket i filtret skall ligga på max 2ggr jämfört med när filtret var rent. (Högt tryck = smutsigt filter)
Rengör filtret gör man genom backspolning, mao vattnet går baklänges genom filtret och ut i slangen som gick "ingenstans"... MYCKE VATTEN!!!!! typ 100l/minut!

Filtret tar bort humusen i ditt vatten men täpper nog snabbt igen det, så backspola ofta och helst hade jag sett att ni kunnat fylla på med några hundra liter vanligt vatten efteråt.

Metallerna behöver du flockmedlet för men just nu skulle jag vänta med det tills humusen är borta, därefter kan du börja belast filtret med flockade metallsubstanser.

Ordiningen just nu

Filtrera
Alkanitet
Ph
Klor
Flocka bort metaller

Fokusera på dom 3 första i steg 1.




Poolgiganten

Utloggad missmc

SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #11 skrivet: juli 25, 2009, 00:28:52:52 »
Har ännu inte fått ordning på vattnet men vill höra vad det är för skillnad på det som heter snabbklor (granulat) och det som heter chockklor? Snabbkloret, vilket jag köpte, kan man också använda till att chocka med läste jag på förpackningen men har jag uppfattat det rätt att det inte påverkar PH-värdet medans chockklor höjer PH:t? Kanske därför mitt PH ligger på den nedre skalan hela tiden...eller? Har försökt att studera trådar här och sett att det funnits andra som haft lika "skitigt vatten" som vi och ändå fått det klart och fint...kanske jag ska handla och hälla i det som står "chockklor på?! Vet inte men jag ger helgen till detta och sen stänger jag nog av poolprojektet för i år, har sista semesterveckan nästa vecka och vill ägna mig åt annat än att försöka få en fungerande pool. Usch, börjar lessna nu, har hållt på i en vecka nu :(

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #12 skrivet: juli 25, 2009, 01:54:41:41 »
Läs mitt inlägg!!!

Hur mycket skriver jag om klor???

Strunta i detta just nu o fokusera på det viktiga!!!!!!!!!!!!!!!!

Alernativt kör ditt race o behåll din brungröna sörja i poolen

Eller kanske du ska be din gubbe komma till tangentbordet >:D >:D

Sorry MissMC men så länge du inte lyssnar så har jag och andra ingen lust att hjälpa.

Utloggad Fia

SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #13 skrivet: juli 25, 2009, 09:50:48:48 »
Nimajnab, prata för dig själv, jag fortsätter gärna att hjälpa till om jag kan!
Att hålla på med kemi är inte lätt innan man får grepp om det!

missmc:
Vad ligger ditt klorvärde på nu? Ph´t?

Att fixa till vattnet kommer att ta x antal dagar så ge inte upp.
Har du behövt backspola något?
« Senast ändrad: juli 25, 2009, 09:56:13:13 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad missmc

SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #14 skrivet: juli 25, 2009, 16:25:00:00 »
Har nu fått tag på stickor att mäta värden med och så här ser dessa ut:

Free chlorine: mellan 0,5-1

PH: ljusare än det lägsta värdet på stickan , d v s 6,2 (very low)

Total alkanality: ljusare än det lägsta värdet på stickan, d v s 0 (very low)
Alltså, alkaniliteten måste upp först? Har isåfall ingen möjlighet att handla alkanilitetshöjare idag, ev imorgon, men absolut på måndag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #15 skrivet: juli 25, 2009, 16:41:33:33 »
Börja med att höja alkaliniteten, det går åt rätt mycket, köp minst 5 kg.
När du fixat alkaliniteten så kommer ph att ligga närmare det önskade, justera sedan till Ph, och chockklorera sedan enligt doseringsanvisningen.
Det tar ca 1-3 dagar efter att du har balans på vattnet innan det är klart och fint.

Skall ni ha vattnet kvar i poolen över vintern?
Annars kanske du skall lägga ned redan nu, det kostar nog runt 1500 kr med alla kemikalier för att få bra vatten, och har du bara tänkt köra den i en vecka till så är det väl frågan om det är lönt.
Har ni tänkt ha vattnet kvar i den så är det bäst att fixa det nu, annars kan plasten i poolen förstöras.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad missmc

SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #16 skrivet: juli 28, 2009, 11:33:02:02 »
Nu behöver jag höra om mina värden i poolen igen.
Teststickorna visar ett något högt alkalinitetsvärde och lågt PH?!
Men sen testade jag PH:t med tabletter och det visar ett snäpp förhöjt värde. Vilket ska man lita på? Vet nu ej om jag ska höja PH eller sänka lite? Vad säger ni?

Utloggad Fia

SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #17 skrivet: juli 28, 2009, 12:48:21:21 »
Lita på tabletterna i första hand, de ska vara säkrare. Har du bara lite förhöjt så gör inget, misstänker att du har en hög nivå pga chockningen. Hur har det gått med vattnet förövrigt? Har det klarnat?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad missmc

SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #18 skrivet: juli 28, 2009, 15:08:17:17 »
Nej, vattnet har inte klarnat än men jag började med chockkloret idag först. Som jag förstog på era inlägg så skulle PH & Alkalinitet vara iordning först. Men hur vet jag hur ofta jag ska tillsätta chockklor? Ska man mäta klorhalten med ett par timmars mellanrum och tillsätta mer klor enligt anvisningen eller bör man se det på vattnets färg? Har nu tillsatt en enkel dos till att börja med men borde jag kanske ha i mer? Kan det inte bli för mycket?

Utloggad Fia

SV: Ny poolägare/medlem
« Svar #19 skrivet: juli 28, 2009, 15:20:22:22 »
Mät klorhalten, du bör vara på 5 eller mer för att göra nytta. Mät klorhalten en gång om dagen eller två om du märkar att kloret sjunker snabbt.
Klorhalten är lätt att läsa med stickorna.
Låt pumpen gå o vänta sen så det får göra nytta, kolla manometern ifall du behöver backspola.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag